Pinocchio (1940)

Alternatieve titel: Pinokkio

Animatie / Familie

geregisseerd door Hamilton Luske en Ben Sharpsteen
met de stemmen van Dickie Jones, Cliff Edwards en Walter Catlett

Geppetto maakt een houten pop en noemt hem Pinocchio. Zijn wens dat Pinocchio een echt jongetje zal zijn wordt door een fee waarheid gemaakt. Ze wijst de krekel Jiminy aan om als Pinocchio's geweten op te treden en hem uit de problemen te houden. Hij is hier echter niet echt succesvol in.

avatar van Pieter Montana
Pinocchio is lang geleden op dvd geweest op een erg makke editie. Disney kondigde 2 maand geleden aan dat ze Pinocchio terug zullen uitbrengen op een verzorgde Platinum-editie in de lente van 2009. Andere classics zoals Snow White (herfst 2009), Fantasia (lente 2010) en Beauty & The Beast (herfst 2010) krijgen ook een nieuwe release.

JohnWilliams schreef:

Ja dit is de enige echt Pinocchio!

de échte, maar niet de enige. Er is ook een hele mooie film met Gina Lollobridgida asl fee en Nino Manfredi als Gepetto. Helemaal anders van toon, een pak somberder vooral, maar een unieke belevenis.

Pieter Montana schreef:

Dan zal ik moeten wachten tot de lente van 2009 maar het is vast de moeite waard! Bedankt voor de informatie Pieter Montana!

avatar van Qwertary

Erg bedankt!

Ik wil namelijk die klassieker Belle en het Beest hebben Maar die is bijna niet meer te krijgen Dan maar op Blu-Ray of wat er dan ook maar voor formaat is rond die tijd

Pinocchio trouwens 1 keer gezien./. toen ik klein was.. werd bang van de walvis

Qwertary schreef:

Pinocchio trouwens 1 keer gezien./. toen ik klein was.. werd bang van de walvis

zo hoort het

avatar van JohnWilliams
Kan niet wachten tot Maart wanneer deze op DVD uit komt!

avatar van Ajax&Litmanen1
Klassiekertje. Niet de meest boeiende film van Disney voor mij, daarvoor vond ik het verhaal niet even boeiend maar het is er wel 1 die bij de mooiere Disney ''sprookjes'' hoort!

avatar van JTV-kijker
Deze disney-film vind ik net ietsje minder maar toch blijft het een oude klassieker waar ik als kind toch graag naar keek

avatar van Spetie
Fijne Disney klassieker!

Erg mooie Disneyfilm. De figuren in de film Pinokkio zijn schitterend getekend en geven weer op perfecte wijze de karakters van de betreffende personages weer. Ook de liedjes in deze film zijn leuk en grappig, vooral degene waarbij Pinokkio moet dansen met een aantal echte marionetten., wat tevens een briljante scene is. Pinokkio is een echte tijdloze klassieker, die inmiddels de harten heeft veroverd van vele mensen uit huidige en vorige generaties en ongetwijfeld ook nog vele harten van toekomstige generaties zal veroveren. Oftewel een echte tijdloze animatieklassieker.

avatar van Fonzie
Disney heeft met de Blu Ray weer een schitterende release! En dit keer zit er ook nog de DVD bij voor als je nog geen BR-speler hebt leuk voor de toekomst. Heb ook een reviewtje geschreven Film-O-Rama - Looking for the 'oooh' in movies... - Pinocchio - filmorama.nl

Echt waanzinnig mooi opgeknapt!

Ik vraag me af of ik deze versie ooit al eens gezien had. Er staat me achteraf gezien wel veel bij, maar dit beeld kan ook enigszins getroubleerd zijn door vele andere versies die ik van Pinocchio zag.

Deze versie staat vandaag de dag nog als een huis. Bij vlagen is het écht ontroerend, écht grappig en écht eng. Ze konden het vroeger wel, die mensen van Disney...

avatar van VanRippestein
hehehe, ik heb de film heel vroeger ooit is gezien, en altijd wel bijgebleven, dus ik heb de nieuwe release maar in huis gehaald. Wilde ik snel is door de menuutjes en extra's kijken, blijkt opeens dat ik de film een half uur heb opstaan, omdat ie zo lekker wegkijkt! dat kan alleen maar goed nieuws zijn

avatar van Poisonthewell
Ik heb de nieuwe dvd ook maar aangeschaft, en kan alleen maar benadrukken dat ie in iedere filmcollectie thuis hoort.

avatar van VanRippestein
Ja, ik heb de film dus inmiddels al helemaal gezien, kan kan Poisonthewell alleen maar beamen. Dit is echt een van de betere films die laatste tijd heb gezien. Prachtige animaties, leuk dat er door het episodisch karakter zo veel personages zijn. Wel een beetje een opdringerige moraal, maar ja, dat had ik van Disney niet anders verwacht.

avatar van JohnWilliams
Ja, ook ik heb de film, het blijft naar mijn mening toch echt de beste disney film allertijden. Met een goeie Cast, perfecte songs en prachtige muziek van o.a. Ned Washington, Leigh Harline en de muzikale score van Paul J. Smith.

Ook "The Making of" is geweldig, eigenlijk waren ze toen der tijd nog veel beter bezig dan die stomme computer animaties van nu...die goeie oude tijd!

Recensie: Pinocchio.

Na het geweldige succes van Snow White, hoe kan je dat nu toch beter doen? Walt Disney wilde eerst Bambi doen, maar Pinocchio had toch de voorkeur omdat bij Bambi het verhaal nog niet helemaal duidelijk was (wat ze wilde doen). Pinocchio was een iets makkelijker verhaaltje maar wat zeg ik nu: Makkelijk? Zie het maar eens te animeren!

Maar dat deed de Disneygroep en de Nine Old Men ging weer aan de slag aan maakte een meesterwerk van de bovenste plank. Met de vrolijke Gepetto, de schattige Pinocchio en de humoristische Jimny Cricket is dit gewoon echt de allerbeste Disneyfilm van allemaal. Het bevat alles! Spanning (Strombolli), humor (scenes met Jimny Cricket), avontuur (onder water met Pinocchio). Ook die walvis is geweldig gemaakt. Maar wat is nu het grootste pluspuntje wat Pinocchio nou echt Pinocchio maakt?

Dat zijn natuurlijk de animators en de muziek.

Animatie:
Ward Kimball was een groot genie, hij maakte Jimney Cricket (ook wel Jappie Krekel in het Nederlands) en wat een leuk klein mannetje was dat. Ook Pinocchio is leuk geanimeerd, en oh wat is hij toch lief. In de boeken van Carlo Collodi (als ik het goed schrijf) was Pinocchio een kwajongen maar Walt Disney wilde wat anders en toverde hem om tot een lieve jongen met geen kwaad in de zin. Perfecte animaties van Pleasure Island tot de prachtige Ster van Betlehem en de bergen op de achtergrond. Ook de watereffecten met de walvis lijken net echt en voor 1940 is dat echt onwijs knap gedaan. En nu ongeveer 70 jaar later is deze film nog geweldig, hij blijft iedereen blij maken, en dat is de kracht van de oude disneyfilms!

Muziek.
Ook de muziek was zeer aanwezig in deze film.
Wat Snow White miste in de muziek heeft Pinocchio wel. Zoals JohnWilliams hierboven al zei hebben Harline en Smith voor een geweldige score gezorgd, vol met leuke liederen zoals Hi-die-le-die (als je het zo schrijft ) en Little Wooden Head. Maar laten we vooral niet: When You Wish Upon A Star vergeten, want dat is nu gegroeid tot het meest bekende disney theme ooit tevoren! De muziek is prachtig, speels echt gewoon in 1 woord: Geweldig.

Maar toch was de film in europa niet succesvol, maar dat kwam natuurlijk door de 2e wereldoorlog, ondanks dat is deze film nu bij iedereen wel bekend, een prachtige disneyfilm met alles erop en erin, van mooie animatiebeelden tot de mooiste muziek en liedjes!

Ja mensen van Moviemeter, dit is toch echt wel de beste Disneyfilm ooit. Zo'n prachtige Disneyfilm is nu in 2009 niet meer na te maken, al die nieuwe animatiefilms van Dreamworks en Pixar vind ik helemaal niets, misschien springt een enkeling er wel uit maar over het algemeen ben ik meer van de klassiekers, die blijven gewoon echt geweldig!

Alfred Mok schreef:

Volledig mee eens.
Mijn allervroegste (cinema)herinnering. Ik moet 2 of 3 jaar oud geweest zijn. Die walvis die komt aanzwemmen over heel de breedte van het (ook héél brede) scherm: letterlijk on-ver-ge-te-lijk.

avatar van Alfred Mok
Dat is inderdaad een goed moment, ongelooflijk vind ik ook de watereffecten van deze film. Zo prachtig.

Alfred Mok schreef:

Ja, ik heb ook in de krant gelezen wat een moeite ze zich getroost hebben om dat uiteindelijk helemaal goed te krijgen. En dat heeft heel lang geduurd. Voor dat soort perfectionisme was er toen nog tijd en geld. (niet dar er nu geen tijd of geld meer in films gestoken wordt hoor…)

De enige kritiek die je zou kunnen geven is dat Disney een beetje een loopje neemt met het oorspronkelijke verhaal, maar dat deed hij altijd en het resultaat mocht gezien worden, dus…

avatar van Alfred Mok
Het enige wat ze toen der tijd deden was een animatie figuurtje zoals Pinocchio helemaal uitbluizen, het schattigheidgehalte echt hoog zetten. lieve dingen erin zoals vogeltjes, maar toen zat er tenminste een geweldige verhaallijn in. Nu wat minder...

avatar van JohnWilliams
Je hebt wel gelijk Alfred!
Pinocchio is echt geweldig, en dat zal het ook altijd blijven!

avatar van DeCol
Pinocchio is een echte Disneyklassieker maar niet de beste Disney. De film is erg mooi getekend. Uiteraard de personages maar wat me vooral nog bij is gebleven is de onderwaterwereld. Dat zag er erg leuk uit. De muziek is goed, zowel op de achtergrond die voor het magische aspect zorgt en de leuke liedjes die gezongen worden.

Toch vind ik Pinocchio niet meer dan gewoon leuk. Het verhaal en de gebeurtenissen zijn leuk maar niet meer dan dat.

avatar van The One Ring
Het afgelopen jaar heb ik weer een aantal Disneys herzien en vrijwel altijd waren ze zo leuk als ik me uit mijn kinderjaren herrinnerde, en soms bleken ze zelfs leuker te zijn. Pinocchio, één van mijn absolute favorieten als kind, blijkt helaas de eerste uitzondering op de regel te zijn.

Niet dat ik het nu een slechte film vind, integendeel. Er zit genoeg moois in. De animatie en het ontwerp zijn schitterend en de film heeft veel gedenkwaardige scènes. Met name de wat duisterdere scènes, met onder andere Pleasure Island en Monstro de walvis, blijven een hoogtepunt in Disneys werk. De film is soms eigenlijk net wat sinisterder dan andere Disneyfilms. Het meest opmerkelijke is echter nog wel dat niet één van de schurken gestraft wordt; ze eindigen zelfs rijk. Ongezien in een Disneyfilm en volgens mij behoort dit zelfs niet langs de Hays code te hebben kunnen glippen. Vreemd, maar het past geheel in de geest van de film. Pinocchio is van nature al wellicht het meest moralistische sprookje en door de schurken vrijuit te laten gaan blijft voor kinderen het idee hangen dat deze schurken nog altijd rondlopen.

Het probleem dat ik nu toch soms wel had met de film zat hem in een bepaalde kinderachtigheid. Natuurlijk, alle Disneyfilms zijn kindvriendelijk en daar stoor ik me nooit aan. Echter richtte met name Jiminy Cricket zich regelmatig direct tot de kijker en sprak dan wat betuttelende woorden, alsof hij dus een kind aanspreekt. Het was net iets te veel van het goede. Als moralistisch verhaal is Pinocchio goed uitgewerkt, maar soms ligt het er toch wat al te sik bovenop. En nog een kleiner kritiekpunt: de fee valt stilistisch wel érg uit de toon.

Een beetje een gemixt gevoel hou ik eraan over, maar ik kan er nog altijd wel 3,5* aan kwijt. Echter blijkt Disney toch wel betere films gemaakt te hebben.

avatar van Qwertary
Ik vond hem heerlijk Had hem van de week gekocht in de 3 Disc Blu-ray/DVD combinatie. Erg leuke film, heb me er goed mee vermaakt. De restauratie was erg mooi en idd erg donker af en toe.
Werd er erg vrolijk van.
Deze film is misschien wel wat leuker voor mij omdat ik me nog kan herinneren dat ik deze film zag op de terugreis van Disneyland Parijs toen ik iets van 4 was. Heb toen heel de nacht die film zitten kijken xD Herinnert me aan al die leuke momenten in Disneyland en al die andere films die ik zo vaak keek.

@ The One Ring
Ik moest bij de JApie Krekel momenten denken aan Maarten van Rossum in de TV Kantine.. weet niet waarom maar dat beeld kreeg ik steeds voor me

avatar van Kisje
Pieter Montana schreef:

Fantasia, komt die terug uit? Dat zou goed nieuws zijn , ben deze film al een tijdje aan het zoeken! Nergens te vinden...

Opnieuw uitgebracht:

Oktober 2009 - Snow White and the Seven Dwarfs.
Maart 2010 - Fantasia
Oktober 2010 - Beauty and the Beast

avatar van dutchtuga
Technisch moet dit een vooruitstrevende film geweest zijn, als ik de making-of moet geloven en Pinocchio bevat dan ook een aantal leuke scènes en composities, maar een meesterwerk? Nee, absoluut niet.

Hoe vooruitstrevend dit ook geweest mag zijn, het script is me toch echt te moralistisch en teveel gericht op de kindertjes om dit als tijdloos meesterwerk te kunnen zien. Pinocchio is me teveel gepropt in een gecodeerde format om een bepaalde doelgroep te kunnen plezieren. Ik heb moeite met dit soort geforceerde cinema, helemaal als zo'n krekel elke gedachte ook nog eens moet bevestigen met woorden.

Deze nieuwe versie van het verhaaltje, ooit geschreven door de Italiaan Carlo Collodi, mist elk scherp randje en sombere insteek dat het origineel bevatte. Dat mensen het segment met de walvis donker vinden is mij een compleet raadsel. Enkel de scène in Pleasure Island mocht er wezen. Gelijk ook de beste scène uit de hele film.

Ik had verder nog nooit iets gelezen of gezien van het originele verhaal, maar de making-of liet duidelijk zien wat een wereld van verschil Collodi's versie en die van Disneys zijn. Zo'n boeiend, Frankenstein-achtig uitgangspunt als deze nodigt uit tot veel meer intrigerends dan wat we in deze zogenaamde klassieker te zien krijgen.

Jammer, een hoop verspilde potentie.

3* omdat het aardig wegkijkt en voor de erg mooie openingsnummer.

avatar van Vinokourov
Best aardige animatiefilm met veel oog van details, heel mooi . Het plot was helaas matig en moralistisch en lijkt het begin te zijn van een ietwat vervelende Disney-traditie, die nog steeds voortduurt.

Vinokourov schreef:

Dan vind je dus maar 1 Disney film goed
Hoe dan ook: Dit is gewoon een classic! Die moet je in huis hebben!

avatar van Vinokourov
JohnWilliams schreef:

Dan vind je dus maar 1 Disney film goed

Nee hoor, films als The Lion King, Oliver & Co. en Dumbo vind ik ook goed, zelfs beter dan Pinocchio, omdat daar de moraal minder obvious of ergerlijk is.
Hoe dan ook: Dit is gewoon een classic! Die moet je in huis hebben!

Een classic is het zeker, in huis hoef ik hem niet te hebben .