6 Days (2017)

Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland
Drama / Historisch

geregisseerd door Toa Fraser
met Jamie Bell, Mark Strong en Abbie Cornish

In april 1980 bestormen gewapende mannen de Iraanse ambassade in Princes Gate in Londen. Ze nemen alle aanwezigen in gijzeling. In een tijdsbestek van 6 dagen vindt er een gespannen impasse plaats. Al die tijd staat een een groep van hoog opgeleide militairen van de SAS gereed om een inval in het gebouw uit te voeren.

avatar van Kondoro0614
Kom maar op. Ben benieuwd.

avatar van Kondoro0614
Simpele maar toffe trailer, ik heb hier op zich wel zin in nu!

avatar van tattoobob
Ik twijfel.

avatar van the new guy
tattoobob schreef:
Ik twijfel.

Precies! Te dun verhaal normaal gesproken en die IMDB 6.7 geeft niet de doorslag. Iemand? Help? Tip?

avatar van DreamTech
Ik vond het een goeie realistische film over de gijzeling van de Iraanse ambassade en alles er om heen qua SAS de midellen waren toen uiteraard niet zo modern als tegenwoordig verwacht geen actie film maar wel goed verhaal !!

avatar van Pazmaster
Een gijzeldrama met vrij weinig actie, het is voornamelijk een praatfilm. Pas in het laatste kwartier komt er eindelijk een beetje schot in de zaak maar de afloop is vrij standaard Het is niet slecht maar wist me ook niet écht te boeien, de ontwikkelingen zijn dan ook niet bijster interessant. Verder wel een redelijke cast maar ik vond niet iedereen even overtuigend. Net geen voldoende.

Matige film over een gijzelingsactie in het gebouw van de Iraanse ambassade in Londen die zes dagen duurt. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Voornamelijk wat aan de saaie kant, aangezien er niet al te veel gebeurd. De onderhandelingen verlopen gewoon nogal standaard. De spannende finale daarentegen maakt de film nog wel het bekijken waard.

avatar van Thomas83
Goed onderwerp voor een film. Eigenlijk nog best wonderlijk dat er nog maar zo weinig films over deze gebeurtenis zijn gemaakt (volgens mij alleen het omstreden Who Dares Wins). Een gijzelsituatie zoals deze leent zich toch heel goed voor een verfilming, en het is ook niet van zo kort geleden allemaal dat het smakeloos zou zijn.

De film bestaat vooral uit veel overleg, politiek (wel vrij oppervlakkig), onderhandelingen, en de planning en oefeningen van de SAS. Geen van de leden van het bevrijdingsteam springt er echt uit, maar de soldaten van SAS zijn wel geloofwaardige ietwat macho no-nonsense soldaten die hongerig zijn naar eens een echte missie en gewoon nerveuze mensen van vlees en bloed. Die mix van adrenaline en angst overtuigt wel echt, zelfs zonder echt goede acteurs of uitdieping van de personages.

Strong is de enige die echt goed speelt en heeft een mooie empathische rol als de oprechte en pacifistische onderhandelaar die een soort van vertrouwensband opbouwt met de leider van de terroristen, die ook niet puur als onmensen worden neergezet. Wel wat jammer is dat we eigenlijk onnodig veel gezichten zien. De film blijft daarmee behoorlijk waarheidsgetrouw volgens mij, maar het maakt een al niet altijd even soepel verteld verhaal nog wat stroever. Vooral die journalisten vond ik wel een ergernis. Cornish is ook hopeloos met die afleidend langzame verslaggeversstem.

De actie brandt pas op het einde echt los, wat de enige juiste aanpak is in een gijzelingsfilm. Die vond ik er ook niet al te onrealistisch uitzien. Alleen die trainingen met ongeloofwaardige beginnersfouten ("you never checked behind te door") zijn aan de mindere kant. Qua spanning is de film bij vlagen wel aardig, maar het weet dat niet continu vast te houden en soms is het ook wel een wat te droge opeenvolging van gebeurde feiten om het echt van begin tot eind een boeiende film te maken. 3.0*.

Op metacritic krijgt de film een 3.3 en ik snap wel waarom:

- Komt traag op gang
- Zeer slecht acteerwerk
- Special effects zijn niet van deze tijd

Er zat geen spanning in.

Mijn cijfer: 2 sterren.

avatar van Left4Dead
Tja, matige vertolking van een waar gebeurt verhaal. Interessant om te weten dat de Iron Lady keihard was door niet te willen onderhandelen. Het had allemaal anders kunnen lopen. Een zeseneenhalfje, L'Assaut is beter in soortgelijk verhaal.

avatar van james_cameron
Iets te anonieme maar evenwel best spannende film over de gijzeling van de iraanse ambassade in Londen in 1980. Veel opbouw en uiteindelijk weinig daadwerkelijke climax, al blijft de film gelukkig overwegend wel boeien. Net te weinig onderscheidend om echt de moeite waard te zijn.

avatar van schumacher
Middelmatige film, zeker eens bekijken maar een 2de keer hoeft niet, ik had er meer van verwacht.

Tegenvallende film waar veel meer uit te halen was en welke ook tegenviel. Deze 6 days is teveel een docu drama in plaats geworden van een speelfilm, wat een risico is bij waargebeurde verhalen. Op basis van het uitgangspunt was een veel betere film mogelijk geweest. Jammer dit.

De actiescènes zijn mager opgezet, de verhaallijnen te saai en voor een Engelse film vind ik de karakterrollen erg slecht eruit komen.

avatar van filmkul
Redelijke film maar geen topper. Het verhaal is bekend en wordt gemiddeld uitgewerkt door Fraser. De opbouw is goed. Helaas is de film wat traag maar blijft desondanks wel boeien. Richting einde wordt de spanning opgevoerd, maar echt een klapper van een finale wordt het niet. Het lukt Fraser niet om er iets nagelbijtends van te maken. Het acteerwerk van Bell is matigjes. Strong daarentegen doet het goed. 2.5/3.0

Sober, degelijk, rechttoe rechtaan verslag van dit waargebeurd verhaal. Zo degelijk dat het saai lijkt, waarbij het ook niet heeft geholpen dat de vreselijke saaie piet Strong(hier apathischer dan ooit) één van de hoofdrollen heeft. De andere bekende acteurs Bell en Cornish hebben niet zo'n grote rollen, omdat in de krap anderhalf uur dat deze film duurt de gijzeling op zich uiteraard helemaal centraal staat. Regisseur Fraser blijft vakkundig bij de feiten maar het had een nog betere film kunnen opleveren als hij de talrijke personages wat meer smoel had gegeven. Nu blijft het killer en zakelijker dan nodig maar al met al toch redelijk.

avatar van Mercurio
Inderdaad, film is meer een docudrama.

Niks bijzonders, maar kijkt wel aardig weg. Nauwelijks actie. Ik vond de aandacht voor de media werkelijks niks toevoegen, maar ze moesten de 1.5 uur volmaken denk ik. Verder vond ik de rol van de agent ter plaatse irritant. Deed niks, ontvangt later een medaille. Staat tussendoor nog iets van medeleven voor de gijzelnemers te tonen, zo leek het. Ook het telefoongesprek op het einde tussen Strong en zijn vrouw was irritant.

avatar van Dennissssss
Dit is geen actie film en daarom heb ik ook een correctie aangevraagd. Het is een praatfilm zoals ik dat dan noem, met op het einde wat actie.

avatar van Elchapo
Gewoonweg een boeiende film.waargebeurd en de officiële beelden aan het einde van de film onderstreepten dat nog maar eens fijntjes.dat sommigen hierboven het een praatfilm noemen vind ik dan ook vreemd: logisch toch dat wanneer er een kidnapping plaatsvind er onderhandeld gaat worden? Weinig actie? Klopt.maar de onderhandelingen houden de spanning er in. Net geen 4 maar 3.5 stars.

avatar van IH88
6 Days

Aardige film over een gijzelingsactie in Londen die echt heeft plaatsgevonden. Je ziet politici, militairen en de media allemaal worstelen hoe het beste om te gaan met de situatie, en het is waarschijnlijk geen verassing dat vooral de politici en de militairen met elkaar botsen. Want na deze 6 dagen moet het eigen straatje natuurlijk wel schoongeveegd worden... Ondanks acteurs als Bell, Strong en Cornish blijven de personages wat eendimensionaal, en alleen Strong weet soms nog wat emotie op te wekken. Voor de rest is 6 Days een kille en klinische actiefilm waar vooral veel voorbereiding plaatsvindt, en pas op het laatst de actie losbarst.

Laat ik het kort houden.
SLECHT!!!!!!!!

avatar van Nixon17
Laat ik het ook maar kort houden.
SLECHT!

avatar van Left4Dead
Laat ik het dan ook maar kort houden.
Slechte onderbouwingen.

avatar van Pecore
Puike film. Door de lage beoordelingen hier was ik vooraf nogal huiverig. Toch maar aangezet en ik ben aangenaam verrast. Zonder poespas, met een kop en een staart, wordt er een realistisch beeld geschetst van de gebeurtenissen. Inderdaad, het is geen Die Hard. Weinig actie, veel dialoog. En dat komt het realisme en de spanning ten goede.

avatar van Toontje G
Aardige film. (documentaire)

avatar van sparreke22
Zeker geen slechte film. Het is een historische weergave van de gebeurtenissen in 1980 en wordt vrij sober gebracht. De reacties van overheden op gijzelingen en terreur was ook anders als heden ten dage en dat laat deze film goed zien.

Als je een actiefilm verwacht dan kom je bedrogen uit. Het is veel eerder een docufilm.

avatar van hoffhaan
Te zien op Netflix en geeft een goed beeld weer van wat er tijdens deze gijzeling gebeurde. 3.0

Goede film die eigenlijk meer een documentaire mag genoemd worden.
Met acteurs weliswaar, maar wel eerder een verhaal dat meer duiding geeft op het gebeuren destijds, zeker geen actieprent.
Toch wel eens interessant om te bekijken.

avatar van Hans Gruber
Aardige vertolking van een waargebeurd verhaal. Had iets meer actie in mogen zitten. Cast was verder wel oké. Einde was spannend. Al met al 3,5 ster waard.