Genre: Thriller / Komedie
Speelduur: 110 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Martijn Heijne
Met onder meer: Carolien Spoor, Jelle de Jong en Jord Knotter
IMDb beoordeling:
4,7 (2.581)
Gesproken taal: Duits, Spaans en Nederlands
Releasedatum: 21 januari 2016
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Sneekweek
Zes bevriende jongeren, 3 meiden en 3 jongens, komen naar de Sneekweek om een week lang te zeilen en los te gaan. Eenmaal aangekomen in een gigantische villa kan het feest beginnen. Maar gaandeweg komt een geheim uit hun verleden bovendrijven. Er is een paar jaar geleden iets misgegaan bij de ballotage van hun studentenhuis. Wanneer blijkt dat de villa niet door één van hen is geregeld, lopen de spanningen snel op. Ze proberen hun week niet te laten verpesten en feesten door. Maar er gebeuren steeds meer bizarre dingen en als een aantal vrienden door een foute mix van Ritalin en antidepressiva onverwachte bijwerkingen vertoont, vertrouwen ze niemand en zelfs elkaar niet meer. Wat de vakantie van het jaar had moeten zijn, eindigt in een nachtmerrie…
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Shadowed
-
- 11606 berichten
- 6831 stemmen
Ach.
Nederlands jatwerk, zowel van verschillende horrorfilms, waarvan Scream toch wel de grootste is. De regisseur en scriptschrijver hebben ook werkelijk geen idee hoe WhatsApp werkt volgensmij, hoofdpersonages zijn ook te stom voor woorden.
Slechts Peter en Boris spelen iets beter, de rest was echt om te janken zo slecht, Spoor daarbij voorop. Er zit geen moment spanning in, waarmee de film in Thriller niveau faalt. Kills bevatten veel te weinig gore, en gore was nou juist hetgeen waarmee deze film zowaar gered kon worden.
Begon dan wel weer wat leuker, lekker melig en veel feestjes en andere ongein. Daar kwam ik eigenlijk beter doorheen dan de zogenaamd "spannende" scenes. Erg jammer weer.
Ebenezer Scrooge
-
- 2150 berichten
- 3092 stemmen
Ritalin The Movie. Ik heb helemaal niets met bootjes, niets met varen en op Mata Hari na heb ik ook vrij weinig met Friezen c.q. Friesland. Wat een klotefilm. Belgen uitlachen om hun uitspraak, zo goedkoop. Teringherrie die voor muziek door moet gaan. Irritante wijven, irritante gasten. En dan 1 actrice ertussen met een donkere huidskleur, als een soort excuustruus. Dit ook al in I Know What You Did Last Summer, overigens. O, en ik had al vrijwel meteen door wie de dader was. Een politieagente die een troostende arm op de schouder van een slachtoffer legt en ook nog de tijd neemt een luisterend oor te bieden. Dat vond ik dus heel verdacht.
Warp
-
- 966 berichten
- 3183 stemmen
Visueel gezien misschien nog niet eens zo heel slecht. Een oké montage en camerawerk. Soundtrack was niet om aan te horen, elektronische muziek kan ik normaal wel waarderen maar niet deze platte en vooral stomvervelende house hitjes. Voor de rest is alles barslecht en oliedom. Voornamelijk de kritiek op ritalin is lachwekkend.
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1036 stemmen
Ik dacht dat alleen Johan Nijenhuis dit soort gedrochten kon afleveren, maar boy was I wrong. Tijdens het kijken van deze film verlangde ik bijna terug naar zijn films en dat wil heel wat zeggen. Als je van film houdt, en een passie hebt voor het maken ervan, hóe kun je dan in Gods naam zo'n intens wanproduct produceren? Met stijgende verbazing heb ik deze 110 minuten uitgezeten waar dieptepunt na dieptepunt in rap tempo bereikt werd. Letterlijk alle componenten aan deze film zijn slecht. Mijn filmhart werd nog het meest gebroken door het tenenkrommende script en dito vertolking ervan. Hoe kun je dit lezen en denken "Dit wordt een mooie dialoog!"?
Het enige positieve aan deze nachtmerrie is dat ik na het ondergaan van deze hel iedere iedere met liefde gemaakte film nog net een beetje extra zal waarderen. Een welverdiende 0,5* in mijn walk of shame.
The_Shadowless_Man
-
- 33 berichten
- 575 stemmen
De slechte versie van Scream en I know What you did last summer
John Milton
-
- 24329 berichten
- 13500 stemmen
Traditiegetrouw (verse traditie, maar toch) starten wij het nieuwe jaar met een 'foute' Nederlandse horror.
Dit begon 2 jaar terug met Amsterdamned (1988), en werd vorig jaar doorgezet met Prooi (2016). We hadden dit jaar De Lift (1983) bedacht om maar in het Dick Maas straatje te blijven, maar die speelde op videoland met zwarte balken aan zowel boven als zijkant, terwijl het toch echt een 16:9 film zou moeten zijn. Dat was geen kijken. Dus ik moest improviseren om 01:00 uur 's nachts, en het werd Sneekweek op Netflix. We hoopten een beetje op een zo slecht dat het goed wordt, maar dat feest ging niet door...
Sneekweek toont de clichés zonder er commentaar op te geven of zelfs maar een twist, en weet niets toe te voegen aan dat summercamp/cabin in the woods subgenre, waarbij een groepje hormonale feestende jongeren een serial killer achter zich aan krijgt. Wat je wel krijgt zijn matige acteurs (Carolien Spoor maakt er nog een beetje iets van), krakkemikkige dialogen en goedkope jump scares die tot overmaat van ramp ook nog eens niet lukken. Van vakkundige spanningsopbouw is geen sprake, en de sfeer waar zo'n film op kan drijven is helaas compleet afwezig.
Het is makkelijk coachen vanaf de zijlijn, en ik heb zelf nog nooit een film geschreven of geregisseerd, dus meestal kun je de gedachte dat je iets 'zelf beter had gedaan', makkelijk weerstaan. Bij Sneekweek lukte me dat echter niet. We zullen het nooit weten, maar dat die gedachte zich aandient, is an sich al veelzeggend genoeg. Het camerawerk is nog het aardigste, als ik dan toch iets moet noemen. Jammer dat we alleen weinig te zien krijgen dat die 16+ legitimeert. Als er niet de nodige drugs en drank doorheen ging, had hij bijna een 12 jaar label kunnen krijgen... Voor een r-rated horrorfilm over feestende tieners is Sneekweek verrassend preuts en bloedeloos...
"Hoe kut is Sneek...?", verzucht een van de acteurs ook in de film. Het zou me niet verbazen te horen dat de ontgoochelde actrice het woord 'week' simpelweg nog in wist te slikken...
Behoorlijk kut, zou dan het antwoord zijn.
2*
mcdaktari
-
- 7558 berichten
- 0 stemmen
Ze zeggen wel eens "goed gestolen is beter dan...." maar dat geldt voor Sneekweek totaal niet. Echt alles maar dan ook alles is bij elkaar gejat. Waarom nou niet zelf een goed verhaal bedenken zodat we trots zouden kunnen zijn op een NL product, maar nee hoor het moet natuurlijk op zo'n Amerikaanse tienerhorror lijken. Jammer, ze moeten hier in Nederland maar gewoon bij de films over WW2 blijven, want dat kunnen ze dan imo weer wel redelijk. Sneekweek is een film om snel te vergeten.
Lakte
-
- 831 berichten
- 3564 stemmen
Als het ze het komische gedeelte uit de film hadden weggelaten en de personages zoals de politiecommisaris gewoon hadden gemaakt had het misschien best nog wel een goede film kunnen worden, helaas door door is het niks.
maxcomthrilla
-
- 15583 berichten
- 2872 stemmen
Friesland!
Locatie is in ieder geval een duidelijke plus, niet alleen Sneek maar ook Friesland met al zijn meren komt er best goed vanaf. Heb stiekem ook wel sympathie voor dit soort Nederlandse genrewerkjes. Niet dat het goed is, maar het poogt wat anders te zijn dan alle ernstige drama`s of platte komedies in dit land. Al zou de film beter zijn geworden als ze wat meer voor mysterie/horror hadden gekozen.
Personages zijn uiterst onsympathiek dus perfect slachtvee en als je jezelf niet stoort aan de Who Dunnit? vraag die gedurende de film nadrukkelijk wordt uitgespeeld, dan heb je best een aardige film te pakken. Genoeg op deze film aan te merken, echter lichtvoetig vermaak, niets meer. 3*
MosquitoSmasher
-
- 770 berichten
- 6 stemmen
Waardeloze trash. Dat is het enige wat ik erover wil zeggen.
Graaf Machine
-
- 10095 berichten
- 1526 stemmen
Vond het nog best een aardig filmpje. Geen hoogstaande nagelbijter, maar prima voor een kleine twee uurtjes vermaak. Sowieso heb ik een zwak voor Nederlandse films die zich niet in Amsterdam of elders in de Randstad afspelen. Het Snekermeer en omgeving is best leuk om eens als decor te zien.
De moorden waren wel wat saai, en te weinig bloederig, maar dat de moordenaar dan weer een behoorlijke stuntel was beviel me wel.
Verder natuurlijk genoeg domme irritante figuren, eigenlijk al die jongelui, dus elke moord was prima te billijken.
Snap overigens niet wat die Belg daar deed, wie gaat er nou op vakantie met lui die of een hekel aan je hebben of je gewoon niet mogen?
Natuurlijk geen hoogvlieger, maar ook niet het slechtste van het slechte.
Rafasol
-
- 65 berichten
- 238 stemmen
Als komedie niet grappig genoeg en voor horror te soft. Acteerprestaties ook niet allemaal overtuigend en het verhaal op zich vertoont toch ook wel wat barsten, waardoor ik er niet echt in zat. De rol van de Belg is mij ook onduidelijk (zeg ik zelf als Belg).
Verder keek hij, ondanks de weinige sympathie voor de personages, best wel makkelijk weg
james_cameron
-
- 7189 berichten
- 9927 stemmen
Kneuterige, platvloerse nederlandse slasher die plotelementen van allerlei hitfilms uit het genre op een hoop gooit. Het resulteert in een vermakelijk maar erg rommelig filmpje, bevolkt door de gebruikelijke geile jongeren. De vlotte cameravoering en de mooie dames in de cast houden de aandacht er enigszins bij, maar inhoudelijk is dit erg dun en flauw, met suf in beeld gebrachte moordpartijen en een bijzonder onwaarschijnlijke ontknoping.
Tommy De Vito
-
- 597 berichten
- 1443 stemmen
Sneekweek is een aardig filmpje en de score vind ik toch aan de lage kant gezien wat tegenwoordig Nederlandse productiemaatschappijen uitbrengen (nog niet eens gesproken over troep films waar Jim Bakkum en Yolanthe in spelen).
Vele struikelen over het verhaal en dat het een kopie is van andere Amerikaanse slasher-films. Helemaal mee eens. Maar was Scream ook niet een film die andere slashers op de hak nam? Afijn, Sneek (en de beroemde Sneekweek) is origineel en nooit eerder is hier een film over gemaakt. Fijne setting met een lekkere vibe. Drank, muziek, feesten, sex en een killer die het gemunt heeft op de feestbeesten.
Maar de film heeft zeker zijn tekortkomingen. Kills zijn vrij schaars en gewoon niet spannend, maar vooral ook niet eng. Neem die scene van Merel in het maisveld, midden in de nacht. Mijn god. Die had je rete spannend kunnen maken, omdat je al 2-0 voor staat. Dat is jammer. Zo waren er meer scenes waar veel meer uit gehaald had kunnen worden. Daarin heeft Heijne op het gebied van thriller (horror) gefaald.
Desalniettemin is dit een aardig werkje, die best goed weg te kijken is. Geen ruime voldoende, maar ook geen onvoldoende.
jordandejong
-
- 4775 berichten
- 1432 stemmen
Ongekende drek. Wat hebben we in dit landje toch een walgelijke horror scene. Het is dat Dick Maas en Tom Six er zijn. Want met deze Martijn Heijne win je de oorlog niet.
Ik lees veel mensen die het met Scream vergelijken, maar in wezen is dit natuurlijk eerder een I Know What You Did Last Summer rip off. Maar horror 'mag' je dit bijna niet noemen. Het is 95% uitgerekte scènes met dansende mensen op vervelende muziek. De sporadische 'horror' scènes (dit zijn het eerste uur echt enkele luttele minuten) zijn ontzettend zwak. Een killer waar geen seconde over na is gedacht en die helemaal niks uitstraalt. 0,0 spanningsopbouw. 0,0 gore. We snijden eigenlijk altijd binnen een paar seconden alweer naar feestende meutes.
Cast is uiteraard enorm inwisselbaar. Jord Knotter scoort een voldoende. Verder hebben we gootsteen rukker Ferry Doedens die een doorgesnoven hetero acteert. Het doorgesnoven stukje lukt hem in ieder geval aardig. Frank Lammers is er ook. Frank Lammers is Frank Lammers. Ongeïnteresseerde uitstraling, ongekamde kop met haren, bierbuik, leren jackie, mompelt wat onverstaanbaars. Speelt in wezen zichzelf.
Met zijn 110 minuten duurt het ook allemaal godsgruwelijk lang. Komt geen einde aan. Een film met zo weinig inhoud en zo weinig klasse zo lang laten door sudderen zou strafbaar moeten zijn. Richting het einde is er welgeteld 1 geslaagde scene (die met de propeller). Maar dat wordt dan weer opgevolgd door een lachwekkend slechte ontknoping.
Wat een treurnis.
Lucaij
-
- 475 berichten
- 1884 stemmen
Wat me wel irriteerde is de muziek. Dat de party-montages onrealistisch zijn, dat kan ik vergeven. Tijdens de Sneekweek loopt niet iedereen in bikini. Er zijn daar ook heel erg veel lelijke en dikke mensen. En corpsballen. En bezopen boeren. Die zie je niet in deze film.
Maar dat deze scènes voorzien zijn van irritante EDM (electronic dance music) met een houdbaarheid van twee weken, is erg dom. Als je deze film over 10 jaar kijkt is hij alleen daarom al hopeloos gedateerd.
3 sterren waarvan minimaal een halve ster als protest tegen de zure zeikerds hier.
En ik ben niet eens een Fries, maar een Groninger, kan je nagaan.
Helemaal gelijk over de muziek. Nu 8 jaar later en voelt erg gedateerd. Ook eens met de rest van je betoog.
Shadowed
-
- 11606 berichten
- 6831 stemmen
Halfje erbij na herziening, al blijft Sneekweek een uitermate armoedig gebeuren. Het valt ditmaal vooral op dat de castleden weinig macht hebben over de film, want de neergepende dialogen helpen geen van allen om een geloofwaardige rol te spelen. De regie van Martijn Heijne is daarop evenzeer verwarrend. Het enorme gebrek aan logica is daar een voorbeeld van, maar daarnaast lijkt de film ook niet helemaal te weten wat het precies wil zijn. Voor een horrorfilm ontbreekt er vooral het benodigde bloedvergieten, voor een thriller ontbreekt er een effectieve spanningsboog en voor een komedie is het allemaal te typisch. Fijn dat ook Nederland dit soort films maakt en voor de afwisseling kijkt het fijn weg, maar kwalitatief is het geenszins.
Het laatste nieuws

Ricky Gervais komt met animatiekomedie 'Alley Cats' op Netflix

Visueel geprezen sciencefictionfilm 'The Creator' vanaf volgende maand te zien op Netflix

Inde Navarrette vond anderhalf jaar geen werk na 'Obsession': 'En moest wel m'n huur betalen'

Van Clooney tot Boyega: deze Hollywood-sterren hebben spijt van hun eigen rollen
Bekijk ook

Ukikusa
Drama, 1959
8 reacties

Frailty
Horror / Thriller, 2001
261 reacties

Valerie a Týden Divu
Fantasy / Horror, 1970
32 reacties

Loft
Thriller / Drama, 2010
746 reacties

Malice
Misdaad / Thriller, 1993
64 reacties

De Surprise
Romantiek / Komedie, 2015
124 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.




