Sneekweek (2016)

Nederland
Thriller / Komedie

geregisseerd door Martijn Heijne
met Carolien Spoor, Jelle de Jong en Jord Knotter

Zes bevriende jongeren, 3 meiden en 3 jongens, komen naar de Sneekweek om een week lang te zeilen en los te gaan. Eenmaal aangekomen in een gigantische villa kan het feest beginnen. Maar gaandeweg komt een geheim uit hun verleden bovendrijven. Er is een paar jaar geleden iets misgegaan bij de ballotage van hun studentenhuis. Wanneer blijkt dat de villa niet door één van hen is geregeld, lopen de spanningen snel op. Ze proberen hun week niet te laten verpesten en feesten door. Maar er gebeuren steeds meer bizarre dingen en als een aantal vrienden door een foute mix van Ritalin en antidepressiva onverwachte bijwerkingen vertoont, vertrouwen ze niemand en zelfs elkaar niet meer. Wat de vakantie van het jaar had moeten zijn, eindigt in een nachtmerrie…

avatar van Grindhouse62
Dit was absoluut niet mijn ding 1.0

avatar van Shadowed
Ach.

Nederlands jatwerk, zowel van verschillende horrorfilms, waarvan Scream toch wel de grootste is. De regisseur en scriptschrijver hebben ook werkelijk geen idee hoe WhatsApp werkt volgensmij, hoofdpersonages zijn ook te stom voor woorden.

Slechts Peter en Boris spelen iets beter, de rest was echt om te janken zo slecht, Spoor daarbij voorop. Er zit geen moment spanning in, waarmee de film in Thriller niveau faalt. Kills bevatten veel te weinig gore, en gore was nou juist hetgeen waarmee deze film zowaar gered kon worden.

Begon dan wel weer wat leuker, lekker melig en veel feestjes en andere ongein. Daar kwam ik eigenlijk beter doorheen dan de zogenaamd "spannende" scenes. Erg jammer weer.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ritalin The Movie. Ik heb helemaal niets met bootjes, niets met varen en op Mata Hari na heb ik ook vrij weinig met Friezen c.q. Friesland. Wat een klotefilm. Belgen uitlachen om hun uitspraak, zo goedkoop. Teringherrie die voor muziek door moet gaan. Irritante wijven, irritante gasten. En dan 1 actrice ertussen met een donkere huidskleur, als een soort excuustruus. Dit ook al in I Know What You Did Last Summer, overigens. O, en ik had al vrijwel meteen door wie de dader was. Een politieagente die een troostende arm op de schouder van een slachtoffer legt en ook nog de tijd neemt een luisterend oor te bieden. Dat vond ik dus heel verdacht.

avatar van Warp
Visueel gezien misschien nog niet eens zo heel slecht. Een oké montage en camerawerk. Soundtrack was niet om aan te horen, elektronische muziek kan ik normaal wel waarderen maar niet deze platte en vooral stomvervelende house hitjes. Voor de rest is alles barslecht en oliedom. Voornamelijk de kritiek op ritalin is lachwekkend.

avatar van Kippie.
Ik dacht dat alleen Johan Nijenhuis dit soort gedrochten kon afleveren, maar boy was I wrong. Tijdens het kijken van deze film verlangde ik bijna terug naar zijn films en dat wil heel wat zeggen. Als je van film houdt, en een passie hebt voor het maken ervan, hóe kun je dan in Gods naam zo'n intens wanproduct produceren? Met stijgende verbazing heb ik deze 110 minuten uitgezeten waar dieptepunt na dieptepunt in rap tempo bereikt werd. Letterlijk alle componenten aan deze film zijn slecht. Mijn filmhart werd nog het meest gebroken door het tenenkrommende script en dito vertolking ervan. Hoe kun je dit lezen en denken "Dit wordt een mooie dialoog!"?

Het enige positieve aan deze nachtmerrie is dat ik na het ondergaan van deze hel iedere iedere met liefde gemaakte film nog net een beetje extra zal waarderen. Een welverdiende 0,5* in mijn walk of shame.

avatar van The_Shadowless_Man
De slechte versie van Scream en I know What you did last summer

avatar van John Milton
Traditiegetrouw (verse traditie, maar toch) starten wij het nieuwe jaar met een 'foute' Nederlandse horror.

Dit begon 2 jaar terug met Amsterdamned (1988), en werd vorig jaar doorgezet met Prooi (2016). We hadden dit jaar De Lift (1983) bedacht om maar in het Dick Maas straatje te blijven, maar die speelde op videoland met zwarte balken aan zowel boven als zijkant, terwijl het toch echt een 16:9 film zou moeten zijn. Dat was geen kijken. Dus ik moest improviseren om 01:00 uur 's nachts, en het werd Sneekweek op Netflix. We hoopten een beetje op een zo slecht dat het goed wordt, maar dat feest ging niet door...

Sneekweek toont de clichés zonder er commentaar op te geven of zelfs maar een twist, en weet niets toe te voegen aan dat summercamp/cabin in the woods subgenre, waarbij een groepje hormonale feestende jongeren een serial killer achter zich aan krijgt. Wat je wel krijgt zijn matige acteurs (Carolien Spoor maakt er nog een beetje iets van), krakkemikkige dialogen en goedkope jump scares die tot overmaat van ramp ook nog eens niet lukken. Van vakkundige spanningsopbouw is geen sprake, en de sfeer waar zo'n film op kan drijven is helaas compleet afwezig.

Het is makkelijk coachen vanaf de zijlijn, en ik heb zelf nog nooit een film geschreven of geregisseerd, dus meestal kun je de gedachte dat je iets 'zelf beter had gedaan', makkelijk weerstaan. Bij Sneekweek lukte me dat echter niet. We zullen het nooit weten, maar dat die gedachte zich aandient, is an sich al veelzeggend genoeg. Het camerawerk is nog het aardigste, als ik dan toch iets moet noemen. Jammer dat we alleen weinig te zien krijgen dat die 16+ legitimeert. Als er niet de nodige drugs en drank doorheen ging, had hij bijna een 12 jaar label kunnen krijgen... Voor een r-rated horrorfilm over feestende tieners is Sneekweek verrassend preuts en bloedeloos...

"Hoe kut is Sneek...?", verzucht een van de acteurs ook in de film. Het zou me niet verbazen te horen dat de ontgoochelde actrice het woord 'week' simpelweg nog in wist te slikken...

Behoorlijk kut, zou dan het antwoord zijn.

avatar van mcdaktari
Ze zeggen wel eens "goed gestolen is beter dan...." maar dat geldt voor Sneekweek totaal niet. Echt alles maar dan ook alles is bij elkaar gejat. Waarom nou niet zelf een goed verhaal bedenken zodat we trots zouden kunnen zijn op een NL product, maar nee hoor het moet natuurlijk op zo'n Amerikaanse tienerhorror lijken. Jammer, ze moeten hier in Nederland maar gewoon bij de films over WW2 blijven, want dat kunnen ze dan imo weer wel redelijk. Sneekweek is een film om snel te vergeten.

avatar van Lakte
Als het ze het komische gedeelte uit de film hadden weggelaten en de personages zoals de politiecommisaris gewoon hadden gemaakt had het misschien best nog wel een goede film kunnen worden, helaas door door is het niks.

avatar van Chelsea94
Ik vond het een prima film, heb me er wel mee vermaakt.

avatar van maxcomthrilla
Friesland!

Locatie is in ieder geval een duidelijke plus, niet alleen Sneek maar ook Friesland met al zijn meren komt er best goed vanaf. Heb stiekem ook wel sympathie voor dit soort Nederlandse genrewerkjes. Niet dat het goed is, maar het poogt wat anders te zijn dan alle ernstige drama`s of platte komedies in dit land. Al zou de film beter zijn geworden als ze wat meer voor mysterie/horror hadden gekozen.

Personages zijn uiterst onsympathiek dus perfect slachtvee en als je jezelf niet stoort aan de Who Dunnit? vraag die gedurende de film nadrukkelijk wordt uitgespeeld, dan heb je best een aardige film te pakken. Genoeg op deze film aan te merken, echter lichtvoetig vermaak, niets meer. 3*