Brewster's Millions (1985)

geregisseerd door Walter Hill
met Richard Pryor, John Candy en Lonette McKee

Wanneer een rijk familielid van Brewster overlijdt, wordt Brewster getest of hij de waarde van geld weet. Hij moet binnen 30 dagen 30 miljoen dollar uitgeven. Dit lijkt makkelijk, maar hij mag geen aanwinsten doen en hij mag het niet zomaar weggooien. Lukt het hem, dan krijgt hij 300 miljoen dollar. Nog een nadeel is dat hij niemand mag vertellen hoe en waarom, dus iedereen denkt dat hij gek is.

avatar van speedy23
De meningen over deze prent zijn verdeeld: fans van Richard Pryor en John Candy lachen zich een kriek terwijl anderen er geen bal aan vinden. Toegegeven, de film is opgebouwd rond een dun verhaaltje, maar de bijwijlen toch wel hilarische Pryor maakt veel goed.
En wie maakt er die belachelijke Nederlandstalige titels? Afschuwelijk.

avatar van jumpstylemovie
Leuke film. Goed te zien hier is ook hoe moeilijk 't is om zo veel geld uit te geven.... mag ie 't eigenlijk niet allemaal aan een goed doel schenken??? hoe dan ook een 3.5***

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waarom de bewonderenswaardige Hill deze komedie heeft aangepakt blijft een raadsel. Hij kan er iig niet mee uit de voeten. Als zelfs Pryor én Candy de film niet kunnen redden is er iets mis. Gemiddeld.

avatar van tommykonijn
Opzicht aardige, maar hele voorspelbare komedie. Richard Pryor en John Candy dragen de film, het verhaal opzicht had leuk kunnen zijn maar er wordt wat weinig van gebakken. Het einde, is wat plots... Maar dat geeft niet, ik heb namenlijk toch wel vaak gelachen.

avatar van rep_robert
Blijf het een zeer vermakelijke komedie vinden, tuurlijk is het acteerwerk her en der niet om aan te gluren en zou je zelf wat dingen anders doen dan Brewster. Maar het geheel is zo leuk bedacht, vermakelijk en aanstekelijk dat je niet anders kan doen dan lachen om de vele manieren die Brewster verzint om zijn geld uit te geven en de vele parasieten die er op afkomen.

Heerlijk jeugdsentiment dat ik onmogelijk een onvoldoende kan geven.

Aardige film waarin een man een flink geldbedrag met wel heel bijzondere voorwaarden erft. Voornamelijk vermakelijk vanwege het leuke uitgangspunt. Wel een beetje jammer dat het nergens echt grappig wordt. Zelfs niet met Richard Pryor en John Candy in de hoofdrollen. Een kleine 3.0 sterren omdat de film verder niet verveeld.

avatar van Spetie
Het concept hiervan is zeker niet onaardig. Iemand mag 30 miljoen uitgeven en verdient er uiteindelijk 300 miljoen aan, al zitten er natuurlijk wel bepaalde voorwaarden aan verbonden.

Vooral die voorwaarden zorgen ervoor dat Brewster’s Millions in de eerste helft nog best aangenaam kijkvoer is. Natuurlijk gaat het geld uitgeven niet zo gemakkelijk en krijgt Brewster met flink wat tegenslag te maken. Dat zijn tevens de leukste momenten. Richard Pryor vind ik niet altijd even grappig, maar hij probeert het in ieder geval wel met zijn enthousiaste spel. Tegenspeler John Candy is redelijk, maar fungeert vooral als aangever voor Pryor.

In de tweede helft lijkt de creativiteit langzaam maar zeker op te raken, wordt het allemaal minder leuk en komen de nodige clichés om de hoek kijken. Hierdoor zakt het allemaal langzaam maar zeker weg en dooft de film een beetje als een nachtkaars uit. Jammer, want het had allemaal best scherper en vooral ook grappiger gemogen, maar het zat er blijkbaar niet in.

avatar van john mcclane 2
goede herinneringen hier aan.
heerlijk toch als je nog weinig film kennis hebt,,,,dan is dit een komisch kadootje.
maar dat geld voor veel films uit je jeugd.'
nu een drie...ik kijk hem maar niet terug . for old time sakes.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk wegkijk filmpje die goed weet te vermaken maar ook een film waar meer in had kunnen zitten.
Richard Pryor & John Candy vertolken hun rollen prima maar het plot is wat dunnetjes uitgewerkt, ik had sterk het gevoel dat ze met dit idee creatiever konden zijn en meer kanten op konden gaan.
Onlangs mijn puntje van kritiek keek de film ontzettend makkelijk en lekker weg, dus een 3tje kan ik hier zeker aan kwijt.

avatar van frolunda
Met deze cast en het bronmateriaal was er wel wat meer mogelijk geweest maar onaangenaam is Brewster's millions zeker niet.Misschien ook niet echt een project voor regisseur Walter Hill die het op (het leuke) 48 Hours na vooral moet hebben van de betere actie film.Verder een typische jaren tachtig komedie die redelijk vermakelijk is maar in zijn totaliteit nauwelijks boven de middelmaat uitkomt.Krappe voldoende........Let op Lin Shaye,Rick Moranis en John Carpenter acteur Peter Jason in leuke,kleine rollen.

avatar van Richard_Voorhees
Brewster's Millions is voor mij dé Richard Pryor film die me altijd bijgebleven is. Vroeger wel meerdere keren gekeken. Ik vond dit altijd wel een leuke en luchtige komedie waarin Pryor soms lekker gestoord overkomt. John Candy speelt nog wel een degelijke, ondersteunende bijrol.
Voor de 'jeugd van tegenwoordig' misschien wel weer wat gedateerd, omdat het een 80's komedie is, maar voor mij leuke nostalgie.

avatar van Metalfist
None of the above!

Het is eigenlijk vreemd hoe ik van de regisseur van mijn favoriete film aller tijden eigenlijk bijna niets anders heb gezien. Walter Hill heeft met The Warriors één van de interessantste films ooit gemaakt, maar Bullet to the Head viel me indertijd vies tegen en ook Red Heat was vermakelijk maar niet hetgeen ik er van verwacht had waardoor ik niet meteen zin had om de rest van zijn oeuvre te gaan doorspitten. Dan maar wachten tot er eens iets passeerde en een paar dagen geleden was dat Brewster's Millions.

Een ietwat atypisch filmpje in het oeuvre van Hill precies. Een volbloed komedie kom ik op het eerste zicht niet tegen, tenzij misschien 48 Hrs. In ieder geval is het wel eens een leuke film om gezien te hebben, maar ook hier wordt het niet meer dan vermakelijk. Oké, het plot is intrigerend genoeg om de gehele speelduur te boeien (al zijn er blijkbaar ook nog wel talloze andere films gemaakt, kan me niet voorstellen dat je dit ooit een 2e keer wilt zien eenmaal je weet hoe het gaat eindigen) maar de uitwerking laat hier en daar wat te wensen over. Je mist vooral de echte schatermomenten die hieruit zouden kunnen voortvloeien en het einde voelt vooral erg onaf aan. Spike Nolan bijvoorbeeld verdwijnt compleet van het toneel in de climax en dat is toch zonde. Verder wel een aantal leuke ideeën zoals met de postzegel en als kijker ben je vooral toch bezig met in je achterhoofd te bedenken hoe jij het zou aanpakken.

Richard Pryor is zo'n acteur waar de genialiteit me eerlijk gezegd van ontgaat. Ik moet bekennen dat ik hem nog niet in veel heb bezig gezien, Superman III schiet me eigenlijk als enige momenteel binnen, maar het is toch een naam met een zekere status. Hoewel zijn rol van Brewster me in ieder geval wel een pak beter lag dan zijn performance in Superman, is en blijft het toch een stijl die moet liggen. Veel drukte in ieder geval en al zeker wanneer John Candy er nog eens bijkomt. Vreemd genoeg tillen die elkander naar een hoger niveau, maar worden ze ook wat rustiger dan in de aparte scènes. Candy blijft geschikt voor dit soort rollen in ieder geval. De film steunt dan ook vooral op deze twee figuren en de bijrollen blijven daardoor een beetje bekaaid achter. Zeker zo'n Lonette McKee als Angela loopt er wat verloren bij.

Tof om eens gezien te hebben, maar daar stopt het ook wel. Ik blijf Hill een merkwaardige regisseur vinden, het lijkt wel alsof The Warriors echt gewoon een complete lucky shot was, en ik wil hem nog niet volledig afschrijven. Het voelt allemaal een beetje gedateerd aan en er had meer in kunnen zitten, maar Pryor en dan vooral Candy maken veel goeds. Toffe rol ook nog van Jerry Orbach als Charlie, de baseballcoach, trouwens.