Brewster's Millions (1985)

geregisseerd door Walter Hill
met Richard Pryor, John Candy en Lonette McKee

Wanneer een rijk familielid van Brewster overlijdt, wordt Brewster getest of hij de waarde van geld weet. Hij moet binnen 30 dagen 30 miljoen dollar uitgeven. Dit lijkt makkelijk, maar hij mag geen aanwinsten doen en hij mag het niet zomaar weggooien. Lukt het hem, dan krijgt hij 300 miljoen dollar. Nog een nadeel is dat hij niemand mag vertellen hoe en waarom, dus iedereen denkt dat hij gek is.

avatar van *Skylar*
Ik vond die film erg irritant. Ik probeerde hem leuk te vinden, maar dat lukte niet. Het mist gewoon humor en actie.

avatar van mafiabaas
Gewoon een erg leukk en vermakelijk filmpjee!

avatar van jumpstylemovie
Leuke film. Goed te zien hier is ook hoe moeilijk 't is om zo veel geld uit te geven.... mag ie 't eigenlijk niet allemaal aan een goed doel schenken??? hoe dan ook een 3.5***

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waarom de bewonderenswaardige Hill deze komedie heeft aangepakt blijft een raadsel. Hij kan er iig niet mee uit de voeten. Als zelfs Pryor én Candy de film niet kunnen redden is er iets mis. Gemiddeld.

avatar van tommykonijn
Is dit net zoiets als Trading Places ?

avatar van tommykonijn
Opzicht aardige, maar hele voorspelbare komedie. Richard Pryor en John Candy dragen de film, het verhaal opzicht had leuk kunnen zijn maar er wordt wat weinig van gebakken. Het einde, is wat plots... Maar dat geeft niet, ik heb namenlijk toch wel vaak gelachen.

Nomak
Leuke film, al is het te gemiddeld. Maar het blijft wel leuk om te zien hoe moeilijk het blijkbaar is om onder die voorwaarden zo snel al dat geld uit te geven. Het zorgt wel voor enkele leuke scènes als Brewster geld begint te verdienen met zijn investeringen en met gokken. Het leukste idee vond ik de scène met de postzegel.
Richard Pryor is goed gecast en meteen het beste wat de film te bieden heeft.
Leuk om eens gezien te hebben, maar zeker geen echte aanrader.

avatar van Kr!kke
Leuk concept, alleen had de film wat meer grappige scènes mogen hebben.

avatar van newG
Het kon allemaal zoveel leuker en grappiger. De film bevat weinig orginaliteit. Ik ga niet veel woorden vuil maken aan deze tegenvaller

orbit
Alles kan leuker en grappiger natuurlijk als je het gaat zitten analyseren.. maar in die tijd was het best een leuk idee en voor een comedy ook wel origineel. Daarnaast prima rollen voor Pryor en Candy, weinig mee mis imo.

avatar van newG
Ik heb toch nergens echt een lachbui gehad, dus het heeft niks met analiseren te maken. Het idee was wel leuk,en moest er een remake komen dan zou het idee nog steeds leuk zijn, maar eigelijk blijft het allemaal oppervlakkig hoe hij het geld uitgeeft.De film stopt dan ook zo ineens, zonder zelfs John Candy nog maar eventjes erbij te betrekken(de laatste 8 minuten komt ie er zelfs niet meer in voor) Verder vond ik het hele verlieft zijn op die vrouw erg vervelend en irritant

Leuke film om te zien,kijkt makkelijk weg en heeft zijn grappige momenten wel maar niet al te veel en hilarisch is deze comedy al helemaal niet te noemen.Dat had veel beter uitgebouwd kunnen worden,en vooral John Candy had veel meer in zijn mars dan hij hier laat zien.Je vraagt je wel steeds af of het hem gaat lukken om die 30 miljoen kwijt te raken en dat geeft toch een prettig soort spanning.Kortom een lekker wegkijkende comedy dus,maar waarbij je steeds het gevoel krijgt dat het veel hilarischer had gekund en dat is jammer.Met veel moeite kom ik tot 3 sterren,maar met 2,5 doe ik hem weer tekort mijn insziens

avatar van rep_robert
Blijf het een zeer vermakelijke komedie vinden, tuurlijk is het acteerwerk her en der niet om aan te gluren en zou je zelf wat dingen anders doen dan Brewster. Maar het geheel is zo leuk bedacht, vermakelijk en aanstekelijk dat je niet anders kan doen dan lachen om de vele manieren die Brewster verzint om zijn geld uit te geven en de vele parasieten die er op afkomen.

Heerlijk jeugdsentiment dat ik onmogelijk een onvoldoende kan geven.

avatar van Gang_Star
Ondanks de spaarzame momenten die deze film bevat om in een deuk te liggen van het lachen bied de film over het algemeen toch genoeg leuke scene's om de film vermakelijk te kunnen noemen. Pryor is redelijk in zijn rol, maar de rol van Candy valt tegen. De film lijkt namelijk meer voor Pryor gemaakt, aangezien Candy niet kan laten zien wat hij juist in zijn mars heeft.

Aardige film waarin een man een flink geldbedrag met wel heel bijzondere voorwaarden erft. Voornamelijk vermakelijk vanwege het leuke uitgangspunt. Wel een beetje jammer dat het nergens echt grappig wordt. Zelfs niet met Richard Pryor en John Candy in de hoofdrollen. Een kleine 3.0 sterren omdat de film verder niet verveeld.

avatar van Spetie
Het concept hiervan is zeker niet onaardig. Iemand mag 30 miljoen uitgeven en verdient er uiteindelijk 300 miljoen aan, al zitten er natuurlijk wel bepaalde voorwaarden aan verbonden.

Vooral die voorwaarden zorgen ervoor dat Brewster’s Millions in de eerste helft nog best aangenaam kijkvoer is. Natuurlijk gaat het geld uitgeven niet zo gemakkelijk en krijgt Brewster met flink wat tegenslag te maken. Dat zijn tevens de leukste momenten. Richard Pryor vind ik niet altijd even grappig, maar hij probeert het in ieder geval wel met zijn enthousiaste spel. Tegenspeler John Candy is redelijk, maar fungeert vooral als aangever voor Pryor.

In de tweede helft lijkt de creativiteit langzaam maar zeker op te raken, wordt het allemaal minder leuk en komen de nodige clichés om de hoek kijken. Hierdoor zakt het allemaal langzaam maar zeker weg en dooft de film een beetje als een nachtkaars uit. Jammer, want het had allemaal best scherper en vooral ook grappiger gemogen, maar het zat er blijkbaar niet in.

Ik ben enigszins biased, maar vond dit toch een bovengemiddelde komedie voor de jaren 80 die de tand wat beter is doorstaan.

3.5 voor de film + 1 voor de goede 80s sfeer!

avatar van tommykonijn
Van de week nog eens gezien en ik vond hem beter dan ik hem me herinnerde. Ik dacht dat ik er niet zo vaak om kon lachen, maar dit bleek toch wel het geval te zijn. Komt zelfs in de buurt van 3,5*. Misschien als hij me bij de volgende herziening weer zo goed bevalt dat ik hem zelfs verhoog naar dat cijfer.

avatar van DragQueen
Aardige, maar toch erg voorspelbare komedie. Het acteerwerk van Pryor en Candy is wel goed, en bij vlagen vermakelijk. 2,5 Ster.

avatar van Beertje45
Verschrikkelijk saai en totaal niet komisch. Richard Pryor is op zijn sterkst samen met Gene Wilder en John Candy liet zich ook nergens betrappen op grappig zijn, eerder erg irritant.

avatar van john mcclane 2
goede herinneringen hier aan.
heerlijk toch als je nog weinig film kennis hebt,,,,dan is dit een komisch kadootje.
maar dat geld voor veel films uit je jeugd.'
nu een drie...ik kijk hem maar niet terug . for old time sakes.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuk wegkijk filmpje die goed weet te vermaken maar ook een film waar meer in had kunnen zitten.
Richard Pryor & John Candy vertolken hun rollen prima maar het plot is wat dunnetjes uitgewerkt, ik had sterk het gevoel dat ze met dit idee creatiever konden zijn en meer kanten op konden gaan.
Onlangs mijn puntje van kritiek keek de film ontzettend makkelijk en lekker weg, dus een 3tje kan ik hier zeker aan kwijt.

avatar van frolunda
Met deze cast en het bronmateriaal was er wel wat meer mogelijk geweest maar onaangenaam is Brewster's millions zeker niet.Misschien ook niet echt een project voor regisseur Walter Hill die het op (het leuke) 48 Hours na vooral moet hebben van de betere actie film.Verder een typische jaren tachtig komedie die redelijk vermakelijk is maar in zijn totaliteit nauwelijks boven de middelmaat uitkomt.Krappe voldoende........Let op Lin Shaye,Rick Moranis en John Carpenter acteur Peter Jason in leuke,kleine rollen.

lezertje
Wat een vreselijk vervelende film en wat is Richard Pryor irritant druk. Na een half uur had ik het idee dat ik plaatsvervangend aan het zuurstof moest. Deze te lang uitgerekt grap kon ik voor nog geen 30 miljoen uitkijken.

avatar van Richard_Voorhees
Brewster's Millions is voor mij dé Richard Pryor film die me altijd bijgebleven is. Vroeger wel meerdere keren gekeken. Ik vond dit altijd wel een leuke en luchtige komedie waarin Pryor soms lekker gestoord overkomt. John Candy speelt nog wel een degelijke, ondersteunende bijrol.
Voor de 'jeugd van tegenwoordig' misschien wel weer wat gedateerd, omdat het een 80's komedie is, maar voor mij leuke nostalgie.