De Vliegende Hollander (1995)

Nederland / België / Duitsland

geregisseerd door Jos Stelling
met Gerard Thoolen, René Groothof en Nino Manfredi

Speelfilm geïnspireerd door de gelijknamige middeleeuwse sage over een onfortuinlijke zeeman die tot in alle eeuwigheid gedoemd is de wereldzeeen te bevaren. De film vertelt in drie bedrijven het verhaal van een lijfeigene die, tegen de achtergrond van de tachtigjarige oorlog, op zoek gaat naar zijn vermeende vader, de Vliegende Hollander, en daarmee naar zichzelf.

Reinbo
Moet deze toch eens zien. Is die nog ergens verkrijgbaar?

avatar van Mochizuki Rokuro
Volgens mij is dit nog steeds het geval:
Quido schreef:
Niet los op DVD verkrijgbaar, enkel in de Jos Stelling box van A-Film.

Reinbo
Mmmm zou m wel op blu ray willen zien.

avatar van baspls
De legende van de vliegende Hollander gaat over een arrogante Nederlandse kapitein die ondanks slecht weer tijdens Pasen de oversteek maakte van Kaap de Goede hoop. Toen zijn mannen protesteerden gooide hij er enkele overboord en riep "God of de duivel... de Kaap vaar ik om, al moet ik varen tot het laatste oordeel". Als straf liet God hem voor eeuwig de zeeën bevaren als spookkapitein. Het is een verhaal verzonnen door Britse schrijvers in de gouden eeuw toen de het Britse imperium stinkend jaloers was op hun overzeese buren. Door de titel zou je misschien denken dat deze film een verfilming van het spookverhaal is, maar niets is minder waar.

De film verteld het verhaal van een Hollandse bastaardzoon die opgroeit in Vlaanderen. Een Italiaanse magiër/verteller verteld hem dat zijn vader de beroemde Vliegende Hollander is, een onverschrokken zeekapitein. De Hollander is vast besloten naar zee te gaan en volgt de rivier naar het noorden waar hij door de Geuzen wordt opgepakt.

De Vliegende Hollander is een erg aparte film. Aan de ene kant is het heel tragikomisch en maakt de film een soort Shakespeare-achtige indruk van een theatervoorstelling, maar aan de andere kant is de setting bijzonder realistisch en is alles visueel bijzonder goed verzorgt. De Italiaanse acteur Nino Manfredi breekt de zogenaamde vierde muur door als een soort verteller te fungeren, opmerkelijk genoeg sterft deze verteller halverwege het verhaal. De film zit vol van de heerlijk lelijke middeleeuwse koppen. Daniel Emilfork (La cité des enfants perdus) speelt bijvoorbeeld een Inquisiteur. René Groothof speelt de Hollander maar heeft eigenlijk nauwelijks tekst. Veerle Dobbelaere, René van ’t Hof en Gerard Thoolen hadden ook leuke rollen.

Overigens komt het erg vreemd over als er Nederlands wordt gesproken in de film doordat er ook veel Italiaans, Frans en Spaans wordt gesproken in de eerste helft van de film. De manier waarop deze anderstaligen met elkaar communiceren is heel knullig in beeld gebracht. Een Italiaan praat Italiaans en een Vlaming Vlaams en op een of andere manier begrijpen ze elkaar toch allemaal. Euhm, volgens mij werken talen zo niet.

De historische setting van De Vliegende Hollander is bijzonder mooi. Mooie locatie-opnames en een aantal erg geslaagde en sfeervolle shots. Naast de sterke sets en kostuums is ook de muziek erg mooi, waardoor het productieniveau erg hoog overkomt. De muziek is verzorgt door de Italiaanse componist Nicola Piovani (La vita è bella).

De Vliegende Hollander was destijds de duurste Nederlandse film ooit, maar heeft eigenlijk nauwelijks wat opgebracht. Onterecht vind ik, want de film is toch wel zo bijzonder dat hij op zijn minst herrinert mag worden vandaag de dag.

Het verhaal is eigenlijk niet heel bijzonder en door de tragikomische-aspecten komt het ook allemaal niet helemaal over. Met de sage van de vliegende Hollander heeft het allemaal weinig te maken, maar de film is wel een mooi drama over het leven van peasants in de Goude Eeuw. Door de geslaagde sfeer en setting het bekijken meer dan waard. Ben ook nieuwsgierig geworden naar de andere historische films van Jos Stelling.