• 10.581 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Claire Denis

Met onder meer: Isaach De Bankolé, Alex Descas en Solveig Dommartin

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 12 april 1991

• Bioscoop Zaterdag 2 maart in één bioscoop (Amsterdam)

Plot S'en Fout la Mort

De film gaat over enkele Afrikanen die in Parijs aan de kost proberen te komen met het organiseren van traditionele hanengevechten. Dit verloopt niet echt naar wens, want het Westerse publiek is niet geïnteresseerd in het ritueel, maar wil bloed zien, terwijl 'de goden' zich opwinden over de verloedering van de oude stamgebruiken.

logo tmdbimage

avatar van liger

liger

Ook deze film is te zien tijdens het Claire Denis-programma in het Filmmuseum Amsterdam van 27 oktober t/m 16 november! Bovendien gaat ook de nieuwe film van Denis *L'Intrus* in premiere...

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

8 april te zien in Amsterdam: Séries les Maîtres: S’en Fout La Mort : De Uitkijk Amsterdam | Het oudste filmtheater van Nederland

Dat is al weer beter dan die peperdure DVD - al is in mijn herinnering de kopie (van v/h Argus film) niet geweldig meer (donker en rood).

avatar van kinjutsu

kinjutsu

Waar was je dan Mochizuki?! Vond het een erg fijne film, mooi geschoten en goede soundtrack. Iedere film waar deze track inzit krijgt sowieso 0,5 sterren erbij.

YouTube - Lil louis - French Kiss (original mix) 1989

avatar van beavis

beavis

Het was een Engels ondertitelde print dit keer, weinig mis mee... behalve dat hij wat moeite had met opstartten

Qua camerawerk is het hier al wat minder formalistisch dan in het debuut, eigenlijk zijn alle vaste Denis kenmerken gewoon volop aanwezig, behalve het meer associatief monteren wat toch ook wel een echt stijlkenmerk is geworden. Maar belichting, soundtrack en het dicht op de huid filmen zijn allemaal in topvorm. Het verhaal is een sterke milieu-schets, constant boeiend, behalve misschien de wat onbevredigende conclusie (op papier zal het er vast logischer en indrukwekkender hebben uitgezien dat er een menselijk hanengevecht plaats vind...)

Ook cool om Brialy eens in een wat oudere rol (niet nouvelle vague) te zien!!

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

kinjutsu schreef:

Waar was je dan Mochizuki?!

Dat was meer een tip voor jullie: "ik zou maar gaan - want anders moet je een DVD kopen van ruim 30€€". Ik had m in een niet heel ver, maar ook niet heel recent verleden als eens op het grote doek gezien (met NL-se subs), dus ik hoefde hem niet per se al weer te zien - mijn herinneringen zijn nog goed. Bovendien is dinsdag een dag dat ik eigenlijk weinig tot geen ruimte heb om dingen buiten de deur te ondernemen.

beavis schreef:

Het was een Engels ondertitelde print dit keer, weinig mis mee...

Dan was de NL-se kopie inmiddels waarschijnlijk niet meer van voldoende kwaliteit. Ik denk dat EYE de hele collectie van Argus nog wel 'in de kelder' heeft liggen.

avatar van kinjutsu

kinjutsu

Ok, ben je in ieder geval dankbaar voor de tip, keep em coming!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Deze tamelijk obscure (van al haar fictiefilms hebben er twee minder stemmen) Claire Denis staat nu op Mubi. En het wordt een double bill, dus de komende dagen komt er nog een. Ik hoop op eentje die ik nog niet zag (US Go Home, I Can't Sleep, Chololat en Une Beau Soleil Interieur en haar docu's zag ik ook niet).

avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

starbright boy schreef:

Dat wordt dan kennelijk Chocolat. 'Coming in 16 days', lees ik op de site.