Gregory's Girl (1980)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Bill Forsyth
met John Gordon Sinclair, Dee Hepburn en Jake D'Arcy

Gregory is een doodgewone schooljongen die voor het eerst naar de meisjes begint te kijken. Hij wordt verliefd op Dorothy, niet alleen omdat zij het mooiste meisje van de klas is, maar ook omdat ze uitstekend kan voetballen. Ze is zelfs beter dan Gregory en versiert al gauw een plaatsje in het schoolteam. Als Gregory haar dan eindelijk durft uit te vragen, blijkt hij amper opgewassen tegen de zelfverzekerde Dorothy.

Aan begonnen, maar bleef niet boeien. Uitgezet, wellicht wat te vroeg.

avatar van stefan dias
Yep! En de poster help ook niet echt. Dit is zo'n zalige film voor een late zaterdagnamiddag.

avatar van narva77
Wouter schreef:
Aan begonnen, maar bleef niet boeien. Uitgezet, wellicht wat te vroeg.

Nog een keer kijken dan, ik vond hem namelijk écht leuk!

avatar van Trouble's
Waarom gaan mensen elke keer zeggen voor wanneer de film leuk is?
"Leuk voor een late zaterdag-na-middag"?!!!
Wat betekend dat?

avatar van Uzza_Sparta
een film dat iedereen, ongeacht leeftijd, samen kunnen kijken, en waar iedereen het een leuke film vindt?

een Britse klassieker uit begin jaren 80 toen Thatcher net premier was geworden.
een bitter sweet comedy waren deze sort films toen genoemd.
nog steeds goed, en een aanrader

avatar van Uzza_Sparta
deze klassieker komt op BBC2 a.s. maandag, 9 april, tijdens de paasvakantie.

"Witty and unsentimental coming-of-age comedy about a boy (John Gordon Sinclair) who falls hopelessly in love with a girl who becomes the new star player on the school football team. Writer-director Bill Forsyth's screenplay vividly portrays the experience of growing up in urban Scotland."

zo te zien uitgezonden door BBC2 op de nacht van maandag, 9 april en ochtend van dinsdag 10 april, en begint 01:00uur NL tijd

deze film heeft ook een hoofdrol van Claire Grogan, die in de begin jaren 80 bekend werd als zanger van de band Altered Images

Altered Images - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Meneer Bungel
Leuk, voor zover ik het kon volgen zonder ondertiteling... dus later (op hoger volume of met subs?) nog eens proberen.

BF heeft recentelijk een, ehh, Kermode award ontvangen voor zijn gehele oeuvre; klik.

avatar van D-ark
Uzza_Sparta schreef:

Altered Images - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Susan: At least you've stopped kissing me like I was your aunty.

Gregory: What's my aunty going to say when I kiss her at Christmas?

Nogal overdreven Schotse coming-of-age komedie over een stuntelende scholier, die tot over zijn oren verliefd wordt op een meisje dat goed kan voetballen. Ook tijdens mij puberteit kende ik wel wat wereldvreemde leeftijdgenoten, die aangestuurd door hun hormonen superonhandig waren in hun omgang met meisjes, maar een sukkel als deze Gregory ben ik nooit eerder tegengekomen. Wellicht is dat de reden dat deze film mij niet kan bekoren, want het gestumper wordt veel te vet aangezet en komt geen moment leuk of geloofwaardig over. Het aantal geslaagde grappen is op de vingers van één hand te tellen. Over het algemeen vrij melig. Eigenlijk is de leukste rol weggelegd voor Gregory’s vroegwijze jongere zusje met haar “levenswijsheden”.

avatar van didier.depuydt
Trouble's schreef:
Waarom gaan mensen elke keer zeggen voor wanneer de film leuk is?
"Leuk voor een late zaterdag-na-middag"?!!!
Wat betekend dat?

Kom op zeg. Geef het gewoon toe. Dit is echt een film voor een woensdag namiddag tss 14 en 16 uur

Matige film over een jongen die verliefd wordt op een meisje die in zijn voetbalteam komt spelen. Een highschool-comedy met aardig uitgewerkte personages, maar waarbij het verhaal te weinig progressie kent om te kunnen blijven boeien. Grappig wordt het in ieder geval niet echt, maar hier en daar wel charmant (al is het ook maar vanwege de kapsels destijds). Net geen 3.0 sterren.