The Pentagon Papers (2003)

Drama / Thriller

geregisseerd door Rod Holcomb
met James Spader, Claire Forlani en Paul Giamatti

Als Daniel Ellsberg door zijn vondst van de "Pentagon Papers" tot de ontdekking komt dat het Amerikaanse volk wordt voorgelogen, staat hij voor een enorm dilemma: het openbaar maken, of het verzwijgen in het belang van de nationale veiligheid.

meer documentaire dan (speel)film.
het boeide me omdat ik meer over dit onderwerp wilde weten.

Een gelijkaardig gegeven werd heel wat boeiender in beeld gebracht in All the president's men; niet erg geslaagd..

avatar van AHWA
Ik vond em erg boeiend en zeker niet minder als All the President's Men. Die vond ik juist weer wat tegenvallen. 3,5 ster.

avatar van RRT
RRT
Film is zeker niet slecht, en boeide mij wel. Er zit genoeg vaart in de film, en laat in documantaire-stijl de gebeurtenissen de revue passeren.

avatar van betekenis
Een goede duidelijke documentaire over hoe de Amerikaanse Presidenten en hun regeringen handelden gedurende de Vietnam-oorlog. Een 4.5 van mij

Freddy1953
Dit is een b - film van 13 in een dozijn.Niet slecht om te bekijken als huur dvd,maar om te kopen zijn geld niet waard.Of de informatie die de film ons bied ook nog de juiste is??Dat is ook nog maar de vraag?
Een 3 voor de moeite.

avatar van A.S.E.
Vond dat ze Daniel Elsberg veel te overdreven positief voorstelden. 2 sterren.

Als film viel ie me nogal tegen eigenlijk. en dat terijl ik verzot ben op dit soort verhalen. All the President's men wordt hier ook genoemd, maar die vond ik veel beter. 3 *

avatar van mr. Prizzi
Een enorm boeiend docu-drama dat ik destijds gemist heb maar dat misschien wel tot één van de betere films behoort over de Vietnam oorlog. De moed van Elsberg om idealogische leugens van verschillende Amerikaanse presidenten en met name het misbruik van het politieke ambt onder Johnson en Nixon, is van een zeldzame heldhaftigheid. Zijn eenmansactie is sober maar onverwacht indrukwekkend verfilmd en het verhaal zou zeer goed gepast hebben in Oliver Stone's trilogie over Vietnam.

avatar van ewalk
Ik zag afgelopen zondagavond een goede documentaire op BBC3. Hierin werd alles nauwgezet gereconstrueerd. inclusief interviews met de vele hoofdrolspelers incl. Elsberg zelf. Van het begin tot het eind tot aan de Watergate affaire. Inclusief opnames van telefoongesprekken tussen Nixon en Kissinger. Geweldig!
Ik wist niet dat de openbaring van deze papers zoveel impact heeft gehad op de 1st amendment. Nixon heeft getracht om de uitgifte van enkele belangrijke kranten te stoppen. Dit is uiteindelijk afgewezen.
Wat een smerige intriges en niets en niemand ontziende overheid, zeg! Walgelijk gewoon! Liefst 4 presidenten! die smerige spelletjes spelen en liegen en bedriegen. Het verbaast me dat mensen nu nog steeds complotten naar het rijk der fabelen verwijzen en de overheid superbetrouwbaar noemen.
Dan Elsberg is een klokkeluider die heel veel lof verdient.
Ik moet deze film nog zien en ben benieuwd hoe dicht hij de werkelijkheid nadert.