Ordinary Decent Criminal (2000)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Ierland
Misdaad

geregisseerd door Thaddeus O'Sullivan
met Kevin Spacey, Linda Fiorentino en Colin Farrell

Michael Lynch, een dief boordevol talent, is de meest beruchte crimineel in Dublin. Hij gedraagt zich als een moderne Robin Hood: hij berooft enkel de rijken maar verkiest zelf een leven tussen de minderbedeelden, bijgestaan door zijn twee vrouwen, zijn kinderen en zijn bende. Wanneer het ook maar mogelijk is, verstoort Michael de gevestigde orde en zet hij met zijn spectaculaire overvallen de politie en andere criminelen voor schut. Naarmate zijn populariteit bij de bevolking toeneemt, groeit bij de politie de frustratie omdat ze hem niet te pakken krijgen. Vooral Noel Quigley maakt er een erezaak van om Michael Lynch een toontje lager te laten zingen.

avatar van sinterklaas
Nog helemaal geen bericht en een stem geplaatst bij deze film. Ik dacht dat ik dat in het begin nog had gedaan. Nou...bij deze dan.
In mei 2005 eens gezien. Het is inderdaad een errrg leuke film. Een Lock Stock/Snatch op zijn Iers. De humor en de personages zijn erg leuk met daarnaast nog veel onderbroekenlol en voldoende actiescenes. Ook grappig dat het Ierse "fuck" uitgesproken word als "foek" Erg leuk ook dat de bandieten, schilderijen gebruikte als schild.

Ook best wel hard hoe Spacy's smoel aan het einde door een SWAT team aan gort word geschoten. Kan iemand trouwens ook mijn geheugen even opfrissen wat er gebeurde in die scene dat die gangleden iemand martelen met een kraan ofzoiets?

Ik moet deze maar eens op dvd aanschaffen.

Ik vond het een aangename film om naar te kijken maar zeker geen topper.
De acteerprestatie van kevin spacey vond ik niet goed maar waarschijnlijk komt dit ook omdat zijn rol weinig omvattend was en zeker te laag voor zijn niveau.
Het verhaallijn is weinig uitgediept en de gebeurtenissen omvatten te weinig om boeiend te zijn.

Wel af en toe een komische noot waardoor het toch iets of wat aangenaam is om naar te kijken.
Voor mij 2.5 sterren waard.

De hoofdrolspeler heeft exact de zelfde naam als ik. Deze film MOET ik gaan kijken.

avatar van sinterklaas
Aleen weer erg jammer dat de dvd niet meer te vinden is...

avatar van 606
aardige film en leuk verhaal ook kevin zit er goed in.

3,5 ster

plorp
Een van de beste gangsterfilms

avatar van SubzeroX
mooie film, leuke humor en het leukste is hoe ze de moraalridders zo dom kunnen afschilderen hehe

Verhoogd naar een dikke 4,5*

avatar van erik neuteboom
Ik ben wel benieuwd naar deze film (morgen dus bij de Belgen) maar is het nu de categorie 'gewone misdaadfilm' of is het een mix van misdaad en humor? Bij het lezen van alle kritieken struikel ik namelijk constant over het woord 'leuk', nergens lees ik iets over 'spannend' ...

avatar van Waackx
Behoorlijke slechte film.
De manieren waarop ze hun buit binnen halen, zijn op zich wel origineel bedacht maar voor de rest is de film nauwelijks spannend of grappig te noemen.
De Ierse accenten van Spacey en Fiorentino zijn echt slecht.
En sowieso is het verhaal een beetje vergezocht en op sommige momenten ongeloofwaardig.
Het enige wat nog wel leuk was om te zien was: dat Colin Farell en Christoph Waltz (niet dat hun rollen zoveel om het lijf hadden) nog onbekend waren in die tijd.

avatar van JdeBoer
sinterklaas schreef:
Aleen weer erg jammer dat de dvd niet meer te vinden is...

Je kan hem hier bestellen

avatar van LostCauze
Leuke film, toch een half puntje aftrek voor dit:
Aan het einde stuurt Spacey een decoy naar buiten wiens gezicht aan gort wordt geschoten, het feit dat het lichaam onidentificeerbaar is, is belangrijk voor zijn ontkomen, maar hoe de f*ck kan hij er van uitgaan dat die decoy onherkenbaar eindigt?

Of heb ik iets gemist? Er was drank in het spel toen ik hem keek...

avatar van Cleanshot
Te onwaarschijnlijk qua uitvoering om enigszins geloofwaardig te zijn.
Niet superslecht maar zeker niet goed.

avatar van Brabants
Deze film is qua opzet te vergelijken met Guy Ritchies Lock, Stock and Two Smoking Barrels en Snatch. Helaas is deze productie toch lang niet zo memorabel en is de humor vaak misplaatst en is het een aaneenschakeling van saaie dialogen. Kevin Spacey is voor mij een zéér gerespecteerde acteur, maar hier zat hij duidelijk niet in zijn rol. Los daarvan worstelde hij met zijn accent, zoals meerdere acteurs in deze film moeite hadden met deze Keltische taal.

avatar van blurp194
Overdreven over the top gedoe van een stel ongeloofwaardige boeven achterna gezeten door een ongeloofwaardig blunderend zooitje politie. Bekende acteurs, maar ook veel gemodder van diezelfde bekende namen, slechte nep aanvoelende Ierse accenten, en te krampachtig vlot en hip - en de humor kwam niet echt op me over, nauwelijks een flauw glimlachje kon er af.

Hetzelfde idee is best vaak veel beter uitgewerkt.

Deze productie leek op Kevin Spacey te zijn toegesneden. Een genoeglijke maar uiterst rommelige (op logistiek terrein was het niet allemaal even duidelijk) en toch ook wel te platte misdaadklucht, die zich afspeelde in Ierland en waarin de hoofdpersoon tussen de rechtszaal, bankoverval en familie heen en weer pendelde. De Ierse accenten van een aantal castleden klonken vreemd.