Les Girls (1957)

Alternatieve titel: Cole Porter's Les Girls

Muziek / Komedie

geregisseerd door George Cukor
met Gene Kelly, Kay Kendall en Mitzi Gaynor

Barry, Angele, Joy en Sybil zijn voormalige leden van de populaire revueact Barry Nichols and Les Girls. Jaren nadat de groep is opgeheven, wordt Sybil, na de publicatie van haar memoires, geconfronteerd met een proces wegens smaad. Al de voormalige groepsleden worden in de rechtszaal opgeroepen om te getuigen. Via flashbacks wordt de relatie van de revuemeisjes tot danser Barry Nichols (Gene Kelly) onthult. Musical met muziek van Cole Porter.

Dick2008
Met uitzondering van Grease ben ik niet zo liefhebber van musicals. Maar als muziekliefhebber kon ik toch niet om die vele MGM-films heen en heb er dan toch een groot aantal gezien. Dit mede dankzij de BBC, die destijds wat films betreft toch ook al veel beter was.
Vooral van zo'n showmadam als Mitzi Gaynor daar gaat mijn hart toch vaak wel bonkie bonkie. En het gedans en zang van Gene Kelly straalt eveneens wel de nodige warmte uit.
De muziek is vaak luidruchtig maar wel mooi, maar ja wat wil je, zoals in deze film, composities van Cole Porter.
Ik vind het over algemeen geen beste films. Deze film ook, gewoon gekeken uit pure nieuwsgierigheid.
2.0

Eenvoudige Rashomon vertelling.

Drie versies van hetzelfde verhaal, de waarheid blijft in het midden. Redelijk eenvoudig uitgewerkt en volgens mij ook redelijk slordig verteld, vooral omdat het zich in een rechtbank afspeelt en je toch verwacht dat ze daar iets kritischer omgaan met bewijsmateriaal.

Verder eigenlijk beperkt qua musical, zitten niet teveel muziek en dansscenes in, die met het touw was trouwens best mooi bedacht, de rest is een beetje saaiig. Kelly speelt eigenlijk altijd hetzelfde personages, verder in de film ook geen opvallend leuke karakters.

Duurt eigenlijk allemaal wat te lang, komt natuurlijk omdat je de drie versies in hun volledigheid moet horen, maar het best wat korter gekund. Ook Parijs kwam niet bepaald over als wereldstad, eerder een boerendorpje.

Dan toch liever de iets luchtigere Kelly films.

Dick2008
Dick2008 schreef:
2.0

Ik had toch al reageerd bij deze film zie ik. Eigenlijk alleen vanwege Mitzi Gaynor nog eens gekeken. Het is jammer dat die vooral in musicals te zien is, was dan ook veelal een danseres. Ik vind haar in deze film nog niet eens zo knap maar vergeleken met die twee andere wichten, vooral Kay Kendall, enigszins misleidende titel.

Na gelezen te hebben over Kelly bij Singing in the rain en diens perfectionisme ben ik daar ook niet meer zo over te spreken. Bovendien is hij hier in deze film allang over zijn retour. Slap verhaal, vervelende dansscènes, slechte muziek en de decors zijn lelijk. Muziek van Cole Porter, nota bene een jaar na High Society.
Ik vind het helemaal niks. Geluidskwaliteit bij TCM was trouwens ook belabberd, hoewel meestal zijn die films daar wel van goede kwaliteit. Alleen die herhalingen en erg veel musicals, lijkt wel of MGM in de uitverkoop wordt gedaan. 1.0

avatar van mrklm
Sybil [Kay Kendall] schreef een boek over haar jaren als lid van dansgroep Les Girls dat onder leiding stond van Barry Nichols [Gene Kelly]. Haar voormalige collega Angèle [Tania Elg] heeft haar voor de rechter gesleept wegens smaad en dwingt daarmee alle betrokkenen, inclusief Joanne [Mitzi Gaynor], de andere danseres in het gezelschap, om hun versie te vertellen van de gebeurtenissen.
Een niet onaardig verhaal met een aantrekkelijke cast, maar juist daardoor is het resultaat wat teleurstellend. Dat is voor een deel te danken aan de weinig memorabele liedjes van Cole Porter. Alleen "Ladies in Waiting" blijft redelijk hangen, al komt dat zeker ook door de komische timing van de drie vrouwelijke hoofdrolspeelsters. Met de cast is niets mis, maar George Cukors regie van de muzikale intermezzo's is ongeïnspireerd. Een meer dynamische cameravoering en een fantasierijke montage hadden dit muzikale komische drama naar een hoger plan kunnen tillen.