De-Lovely (2004)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Irwin Winkler
met Kevin Kline, Ashley Judd en Jonathan Pryce

Cole Porter (Kevin Kline) is een talentvolle songwriter, die wereldberoemd zou worden met door hem gecomponeerde liedjes zoals 'Anything Goes', 'It's De-Lovely' en 'Night and Day'. Cole ontmoet zijn vrouw Linda (Ashley Judd) tijdens een feest, en ondanks dat hij zich vaker aangetrokken voelt tot mannen, trouwen ze met elkaar. Hun huwelijk is stabiel, alleen vindt Linda het steeds moeilijker te accepteren dat Cole er relaties met mannen op na houdt. Terwijl dit voor de nodige spanningen zorgt binnen hun huwelijk, verloopt Cole's carrière voortreffelijk. Naast hun huwelijksproblemen, krijgt het paar nog meer moeilijkheden te verwerken.

avatar van Esteban
Laat ik eerlijk zijn, ik ben een kleine 'fan' van Kevin Kline, dus de film staat zowiezo op m'n lijstje. Maar compleet daarbuiten spreekt de trailer me enorm aan -"I'm always in the mood for this!"- en vind ik het concept wel iets hebben.

Trailer (klik)

avatar van titia
Vanaf 11 november in de bios!

Zal zo'n beetje alle nummers mee kunnen zingen...

TVGids
Robbie Williams zit er ook in.

Een hele leuke website...

avatar van titia
Net gezien, tja, wat zal ik zeggen. Ik hou niet van films waar ze om de drie minuten gaan zingen, dus deze zal niet in mijn favorieten lijst komen.
Maar goed, als ik dat even vergeet, is het best een aardig verhaal, het komt er op neer dat Cole Porter zit te kijken naar hoe zijn leven is geweest. (en commentaar levert, zo af en toe). Ik heb een nog-niet-ondertitelde-versie gezien, en ik heb sommige stukjes echt niet kunnen verstaan. Mijn engels is best aardig, maar Kevin Kline praat af en toe echt binnensmonds.
Film heeft alle ingredienten voor een tearjerker, met gekwelde echtgenote, ziek kindje en meer sentimentele no-brainers.
Er word wel goed gezongen in de film (alanis morisette vond ik tegenvallen, Robbie Williams en Sherryl Crowe zijn geweldig) , maar wel wat veel.
Affijn, ik geef niet zo veel sterren, vind twee wel genoeg, misschien pas ik het later nog aan.

kreeg hem vandaag in de sneak voorgeschoteld... beetje tegenvaller (sneak-technisch gezien) want ik houd niet van musicals... muziek was best prima, maar verder kan ik er weinig mee...

avatar van Asmahan
Elegante film, die me desondanks niet kon raken. De muziek is natuurlijk prachtig, en werd over het algemeen ook mooi uitgevoerd, maar ik zat voor het grootste deel mijn tijd uit. Twee sterren dus.

Mooie muziek en mooi verhaal. Ik heb er met plezier naar gekeken. De gastoptredens van bekende zangers en zangeressen waren ook leuk. Maar verder toch een film die ik snel zal vergeten.

avatar van Norma
Maar 29 stemmen bij deze heerlijke film? Ik heb er in ieder geval van genoten! Het is een zeer sfeervolle film, met mooie locaties, prachtige beelden van musicals en heerlijke muziek. Ook het acteerwerk vond ik behoorlijk goed. Voor de liefhebber van bovenstaande beslist een aanrader!

ik wist niet dat musical-films zo mooi konden zijn. Ouderwets dat wel, maar boeiend spel van Kevin Klein, schitterende aankleding en wat heeft Porter toch mooie liedjes geschreven.

zenboy1969
Dit is echt een prachtige film ! Ik wist weinig van Cole Porter en zijn songs maar nu herken ik vele melodieën. Mooie decors, mooie kledij, ... is één van de mooiste "musicals" alias "biografieën" die ik ooit gezien heb. Blijft ook boeiend tot het einde onder andere door de gastoptredens van de talloze zangers en zangeressen !

Dick2008
Heel aardige film van deze beroemde componist. Veel bekende liedjes. Misschien dat de film net iets te lang is, maar in één keer kijken hoeft natuurlijk niet. Musicals en oude muziek moeten je natuurlijk wel liggen. De manier waarop zijn leven wordt getoond vond ik nog wel het allerbeste, namelijk door het tonen van vele flashbacks.

avatar van TimZor
vandaag zag ik hem voor een paar euro liggen en meegenomen omdat het toch bij mijn diana krall verzameling moet haha zal van de week eens kijken hoe hij is al weet ik dar Krall niet lang te zien zal zijn maar moet toch in de verzameling he

Het mooie van deze film is dat de lyrics van vele songs betekenis hebben in dit biografisch verhaal van één van de allergrootste componisten in het lichtere genre. Voor de Cole Porter-kenners zijn de vele evergreens die in de film te horen zijn dan ook een absolute upgrade van de film.
Zowat alle topartisten uit de popwerled hebben liedjes van Cole Porter op plaat gezet en ze naar de hitlijsten gezongen. Zelfs niet-zangers deden het, zoals James Stewart die in "Easy to love" de titelsong brengt. Achteraf verklaarde Stewart : "The song was so beautiful they even let me do it.."
Kevin Kline en Ashley Judd zetten heel verdienstelijk de twee hoofdpersonages neer.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Ik had deze film wel op dvd maar na een tweede keer kijken weer weggedaan, ik vind hem eerlijk gezegd ook wel wat te lang en musicals liggen me ook niet echt. Visueel afgewisseld met muziekscènes is het wel een mooie film om in ieder geval een keer gezien te hebben.

The making of vond ik trouwens ook interessant. Knap zoals Kevin Kline wordt veranderd in (een oude) Cole Porter maar of het ook gelijkend is .... Ben niet zo fan van Kline en nog minder van Ashley Judd. Wel ziet Judd er mooi uit in deze film. En ik vind Kline maar een zeer goed acteur die zich, zoals vaker goed inleeft in de rol. De muziek hebben ze in een wat moderner jasje gestoken, aangepast aan de jaren 2000. Dat had voor mij niet gehoeven. De bedoeling zal ook wel zijn geweest, dat de wat jongere generatie een beetje kennis krijgt van wie Cole Porter was, maar als je ziet hoe, eigenlijk belachelijk weinig aandacht zo'n film krijgt kan je je het nut afvragen. 3.0

Interessante film die een kijk geeft op het leven van Cole Porter.
Echt boeiend is het wel niet, al is het leven van Cole Porter niet echt rooskleurig geweest.
Wel mooi echter is zijn nalatenschap de vele prachtige liedjes, en die zijn ook zeer prachtig gebracht in deze film, meer dan voldoende reden om de prent eens te bekijken en beluisteren.

avatar van Zuster Stein
Als je van Cole Porter's muziek houdt moet je zeker gaan kijken. Ik heb 'm hierom al ettelijke malen gezien. De muziek blijft verrukkelijk. Kevin Kline speelt de hoofdrol uitstekend en Ashley Judd is uiterst charmant als zijn vrouw.

avatar van Zuster Stein
Ik heb deze film 4,5 punten gegeven, domweg vanwege de muziek, zonder muziek zou ie misschien 3 punten krijgen. Wie de dvd wil kopen, kan beter niet de boven aanbevolen dvd kopen, er bestaat een goedkopere versie die óók nog eens een extra dvd kent met de soundtrack! isbn 8717438139401

avatar van 93.9
Prachtfilm, hoewel ik Kick Out Of You, mijn favoriete Porter song gewoon echt miste. Dat is toch z'n bekendste??