She Hao Ba Bu (1978)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Chi-Hwa Chen
met Jackie Chan, Kong Kim en Nora Miao

De jonge vechter Hsu Yiu Fong (Jackie Chan) wordt ervan verdacht alle Shaolin meesters in de Hua bergen te hebben vermoord en hun boek met de instructies voor de onverslaanbare techniek de "Kunst van de Slang en Kraanvogel" te hebben gestolen. Hsu zegt onschuldig te zijn, maar wordt desondanks achtervolgd door verschillende clans, met Chian-Tse, de notoire leider van de clan van de Zwarte Draak, als de sterkste.

neo (crew)
Traditionele kung fu film met Jackie Chan. Op zich is die Snake & Crane vechtstijl wel leuk om te zien, maar tot waar spektakel als bij drunken boxing komt het niet. Nee over het algemeen ga ik veel liever voor een moderne Chan film. 2 sterren

avatar van movie acteurs
Top klassieker uit de martial arts films van Chan. De gevechten waren leuk en vervelen niet snel. Ook het eindgevecht is top dus een 4,0.

avatar van Metalfist
Minste film van Chi-Hwa Chen tot nu toe

Het was eindelijk weer tijd voor een Jackie Chan film te zien, het was er de afgelopen paar dagen niet van gekomen, en we gingen verder waar we gebleven waren. De derde keer dat Chen de regisseur was van een Jackie Chan film (Half a Loaf of Kung Fu had bij ons het jaar 1978 dus die hebben we eerder gezien) en ik had hier hoge verwachtingen van want Shaolin Wooden Men en Half a Loaf of Kung Fu waren erg vermakelijk en misschien wel het beste wat ik tot nu toe van Chan uit zijn jaren '70 periode had gezien.

En ook dit heeft overduidelijk zijn klasse maar Chen, de regisseur dus, gaat in de fout door een handvol erg irritante personages te introduceren. De namen mis ik vaak (geen ondertiteling en de Engelse dub was wederom niet van een enorm hoog niveau) maar mensen zoals het kleine meisje (die de dochter van een clan leider blijkt te zijn) zijn gewoon erg vervelend. Ook de slome goedzak die mee in de cel wordt gegooid met Chan is schijnbaar bedoeld als komische noot maar het komt werkelijk helemaal niet over. Het plot heeft op zich wel iets vermakelijk. Chan speelt Hsu Yin-Fung die in het bezit is van het legendarische 'Eight Steps of the Snake and Crane' boek dat ooit door 8 Shaolin meesters is geschreven. De meesters zijn echter mysterieus verdwenen en er wordt vermoed dat Yin-Fung er voor iets tussen zit. Je kunt de film dan ook in zo'n twee regels samen vatten maar dat is niet erg want dit soort films moet het sowieso hebben van zijn gevechten en Snake & Crane Arts of Shaolin heeft veel gevechten, erg veel zelfs. Vrij logisch ook als je beschouwt dat elke clan in China het boek voor zichzelf wilt hebben en op de meest random momenten Yin-Fung aanvallen. Tot nu toe klopt onze stelling ook nog altijd dat als een film opent met een gevechtscène, er ook veel gevochten zal worden doorheen heel de film. Vreemd trouwens om de muziek van Monty Python and the Holy Grail in diezelfde openingsscène te horen..

Snake & Crane Arts of Shaolin heeft dus zoals gezegd wel erg veel vechtscènes. Hoor je mij daar over klagen? Helemaal niet want hoe meer hoe liever maar het valt wel op dat, met uitzondering van het erg sterke eindgevecht, de rest van de gevechten nooit echt goed overkomen. Verschrikkelijk slechte regie bij vlagen want zelfs met het beeld zo gezet dat we zwarte randen hadden, vielen er nog personages buiten het beeld. Of wij hadden gewoon een erg verknipte versie, kan ook natuurlijk. Best wel jammer eigenlijk want hier had volgens mij wel meer in kunnen zitten. Chan ziet er hier ook het beste uit met die lange vlecht, blijft toch één van zijn leukste stijlen. Wat ook wel een pluspunt is, is dat Chan deze keer eens geen personage speelt dat langzamerhand kung fu leert maar het ineens al goed kan. Dit resulteert in vlotte vechtscènes maar iets meer afwisseling in de stijl van gevechten had gerust gemogen. Voor de rest zijn het dus meestal irritante bijrollen en daar ga ik niet verder op in gaan.

Het gevoel blijft overheersen dat hier meer in had gezeten. Chan vecht goed, was wederom weer stunt-coördinator, maar het wordt op den duur een serieuze overkill doordat er werkelijk geen enkel verschil is te zien tussen de gevechten doorheen de film. Alleen het eindgevecht is nog echt de moeite waard. De bijrollen zijn irritant, daar moet je het dus ook niet voor doen, maar over het algemeen is het nog wel vrij vermakelijk. Ik had alleen meer gehoopt.