Genre: Oorlog / Drama
Speelduur: 142 minuten / 162 minuten (director's cut)
Alternatieve titels: The Tin Drum / De Blikken Trommel
Oorsprong:
West-Duitsland / Frankrijk / Polen
Geregisseerd door: Volker Schlöndorff
Met onder meer: Mario Adorf, David Bennent en Angela Winkler
IMDb beoordeling:
7,4 (27.583)
Gesproken taal: Duits, Hebreeuws, Italiaans, Pools en Russisch
Releasedatum: 24 januari 1980
On Demand:
Bekijk via NLZIET
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Die Blechtrommel
"A savage, sweeping epic of society in chaos."
Danzig, 1924. De kleine Oskar is van bij zijn geboorte een vreemd kereltje. Hij was liever niet geboren want de wereld bevalt hem helemaal niet. Toch verlangt hij er naar om zo snel mogelijk drie jaar te worden. Dan krijgt hij van zijn moeder een blikken trommel. Op die dag besluit Oskar om niet meer te groeien en laat zich van een trap vallen. Oskar blijft inderdaad klein en verstoort met zijn trommel en zijn hoge stem - waarmee hij glas kan breken - het leven van de volwassenen. Door zijn opengesperde angstige kinderogen volgen we de opkomst van het Nationaal Socialisme en de catastrofe van de oorlog.
Externe links
Acteurs en actrices
Alfred Matzerath
Agnes Matzerath
Oskar Matzerath
Maria Matzerath
Jan Bronski
Young Anna Koljaiczek
Anna Koljaiczek
Joseph Koljaiczek
Onkel Vinzenz
Lina Greff
Video's en trailers
Reviews & comments
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Ik doe 't niet vaak, maar ik haal er een halve ster af. Ik heb de film net weer gezien en irriteer me een beetje aan de strekking van de film. Wat beoogde de maker van de film/ schrijver van het boek nu eigenlijk? Ik kom er gewoon niet uit. Zoveel tegenstrijdigheden in de film, ik snap het gewoon niet. De film heeft een heel hoog gemiddelde, dus velen van jullie zullen deze film wel gesnapt hebben. Kan iemand mij misschien even uitleggen wat de bedoeling van de film is, want het verhaal appelleert gewoon niet aan 't hart. 3 sterren nu
Het boek is een groot anti-oorlog pamflet , Am 3 jahren will Oskar nicht meh wachsen ( in m'n slecht Duits: ) )... als protest tegen de wereld van de volwassenen die oorlog voeren.Als de oorlog gedaan is groeit hij weer .Volgens de auteur Gunter grass is het "der spieBer" ( de kleinhurgerlijkheid ) die de oorzaak is van de geschiedenis van Duitsland. Dit heb ik 2 dagen geleden gezegd op mijn examen gezegd en leraar heeft niet gecorrigeerd
. Heb de film nog niet gezien.
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4513 stemmen
Laat z'n oma Oskar nu aan het eind afvoeren naar een kamp? Begrijp ik dat goed?
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Ik denk dat ze geëvacueerd werden
Mssn denkt er iemand anders over...
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Gisteravond eens herzien op arte; het is bij nader inzien best een interessante film, met veel bizarre en memorabele scenes, en bovendien goed geacteerd - maar de bedoeling begrijp ik nog steeds niet. De personages wekken weinig sympathie op, dus erg dramatisch wordt de uitbeelding van de oorlog niet.
Oskar is een personage met weinig ontwikkeling; hij ontloopt z'n verantwoordelijkheden door er als een driejarige uit te blijven zien, en door direct op z'n trommel te gaan slaan zodra hem iets niet aanstaat. Maar ik zie onvoldoende motivatie voor zijn twee cruciale beslissingen in de film: waarom weigert hij te groeien, en waarom komt hij daar aan het einde van de film op terug?
Oskars besluit om te stoppen met groeien volgt niet op enig onrecht dat hem wordt aangedaan. In de jaren '20 is van het nazisme nog niet veel merkbaar in Danzig, en van de (later in de film alom aanwezige) hypocrisie onder de volwassenen heeft Oskar ook nog niets gezien. Er wordt hooguit wat weinig naar hem omgekeken terwijl de volwassenen een spelletje poker spelen - maar is dat nou de reden?
De uiteindelijke beslising om toch weer verder te groeien, volgt op de dood van zijn vader, die Oskar indirect zelf veroorzaakt had. Maar waarom zou hem dat deren? Eerder in de film was hij al indirect verantwoordelijk voor de dood van Jan, en dat deed hem niets - en met z'n vader had hij niet eens een goede band (hij lijkt hem zelfs als verrader te zien als hij ontdekt dat Alfred eveneens met Maria naar bed gaat). De enige gebeurtenis die indruk op Oskar lijkt te maken is de dood van Roswitha, maar dat gebeurt al veel eerder in het verhaal, en overtuigde hem er toen niet van om weer te gaan groeien. Waarom dan na de kelderepisode opeens toch? Ik volg het niet.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Film waarvan ik me, buiten het getrommel op de drum midden van een partijdag van de Nazi's, weinig kan van herinneren. Zonde, want ik herinner mij dat ik de film klasse vond! Moet hem nodig nog eens gaan herbekijken.
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
huh? wat een rare film zeg! ik snap echt helemaal niks van de hele film... moet dit een komedie zijn? moet het schokkeren?
(dit zijn serieuze vragen, ik snap daadwerkelijk niet wat de bedoeling achter deze film is)
om die reden vind ik de film dus bar slecht: de enige emotie die ik tijdens de film heb gehad was verbazing. Elke plotwending komt uit het niets. ik kon me totaal niet inleven in de personages: de reden van Oskar om klein te blijven is mij onduidelijk, evenals zijn relatie met alle andere personages uit de film. Die andere personages zelf lijken ook geen specifiek doel voor ogen te hebben.
Jammer van de mooie plaatjes die in de film zitten.
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Mja, dan kan ik enkel aanraden de film nog een keertje te bekijken 
VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
ja! Laat ik een film die ik bar slecht vind nog een keer kijken! ik weet niet wat jij, maar ik kijk het liefst films die ik wél leuk vind.
http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/19800627/REVIEWS/6270301/1023
volledig mee eens
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Holy ****, wat een lang artikel was dat
Ik bedoelde alleen dat het soms goed is om een film te herbekijken die je stom vond. TITANIC bijvoorbeeld, vond ik ontzettend stom de eerste keer dat ik hem zag. Maar ik geloof dat het pas de derde keer was dat ik hem zag, dat ik hem prachtig begon te vinden. Vandaar mijn raad dat het soms niet slecht is om 'slechte' films te herbekijken om een nieuw oordeel erover te vormen. Want de tijd gaat verder, en met de tijd veranderen wij mee. En als wij veranderen, verandert onze filmmening met ons mee.
brucecampbell
-
- 3315 berichten
- 7381 stemmen
Vreemde film, die soms walgend was, soms fascinerend.
Ik weet niet goed wat er van te denken, voorlopig 3,5.
Drs. DAJA
-
- 4355 berichten
- 4515 stemmen
Briljante facinerende film waarbij Schlondorff aantoont dat cinema misschien wel de hoogste tak van kunst is.
Het verhaal is facinerend en devindingen van Oskar zijn bijzonder interresant. De rol van Oskar is misschien wel de best gespeelde kindrol ooit. Er word op geniaale wijze met zeer veel regelmaat symboliek gebruikt waarbij de behoorlijke dosis ranzigheid het geheel alleen maar kracht bij zet. De tweede wereld oorlog is in geen andere film zo goed uitgewerkt en naar op gebouwt als in deze film.
Een echte aanrader die iedere serieuze filmliefhebber gezien MOET hebben.
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Briljante facinerende film waarbij Schlondorff aantoont dat cinema misschien wel de hoogste tak van kunst is.
Het verhaal is facinerend en devindingen van Oskar zijn bijzonder interresant. De rol van Oskar is misschien wel de best gespeelde kindrol ooit. Er word op geniaale wijze met zeer veel regelmaat symboliek gebruikt waarbij de behoorlijke dosis ranzigheid het geheel alleen maar kracht bij zet. De tweede wereld oorlog is in geen andere film zo goed uitgewerkt en naar op gebouwt als in deze film.
Een echte aanrader die iedere serieuze filmliefhebber gezien MOET hebben.
Mee eens. Ik heb mijn beoordeling van 4.5 omhoog geschroefd naar een 5. Betrof tevens de eerste film die ik op DVD had aangeschaft.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Misschien zit ik wel helemaal fout, maar op een merkwaardige manier zag ik een vreselijke analogie tussen Oskar en Hitler. Oskar bezit in de film alle karaktereigenschappen van Hitler. Hitler leek in het begin van zijn politieke carrière onschuldig, maar was in daden een monster. Oskar lijkt een onschuldig kindje, maar heeft duistere intenties. Hitler was een bekwame toneelspeler, een leugenaar, charlatan. Oskar doet steeds alsof hij huilt (hokje waar hij en zijn oppasser zich omkleden, scène in de keuken waar hij haar vervolgens een stomp in de buik geeft) en drukt onterecht zijn zin door ook al weet hij wel beter. De manier waarop hij zijn oppasser het bed in krijgt geeft al aan dat Oskar een lugubere charlatan is.
Het blijft, voor iedereen, een groot raadsel hoe Hitler - op het oog mislukte man, een halfbakken egoïstische kunstenaar en korporaaltje - een dergelijke macht over mensen heeft kunnen krijgen en houden en hoe hij dit hele drama heeft kunnen ontketenen. Tegen Bebra zegt Oskar iets in de zin van: mijn kunsten zal ik beetje bij beetje onopgemerkt openbaren. Een soort van achter de schermen, niet iedereen hoeft ervan af te weten. Typisch Hitler. Schrijver Haffner is van oordeel dat Hitler een hypnotiserend talent bezat, het talent van een geconcentreerde wilskracht waarmee hij via spraak inspeelde op het bewustzijn van mensen en alles gedaan kreeg. Oskar heeft ook zo een bijzondere wilskracht waardoor hij in staat is zijn groei te stoppen. Dit maakt hem vervolgens een 'mislukt' mannetje. Hij heeft ook een bijzondere hypnotiserende talent waarmee hij via zijn stem objecten kan breken ten gunste van zijn doel/zin (mislukte pogingen van anderen om zijn trommel af te pakken). Alan Bullock schrijft over Hitler als een afschuwelijk humeurige man die niet tegen de opgelegde discipline op school kon. Hij praatte met zijn argumentatieve talent iedereen om. Oskar gebruikt zijn stem in het klaslokaal om tegen deze discipline in te druisen. Waar dient die scène anders voor? Dat zijn trommel van groot belang is voor hem, was al duidelijk. Volgens dezelfde Bullock was Hitler een seksueel gefrustreerde psychopaat zonder brouw die geloofde dat alles wat hij deed oprecht goed was. Oskar raakt seksueel gefrustreerd en beïnvloed direct de dood van de mensen om hem heen, zonder ook maar enig berouw te tonen. De manier waarop Oskar kijkt en het verhaal vertelt: ondanks alle rampzalige gebeurtenissen heeft hij haast geen gezichtsuitdrukking, hij straalt zelfs iets charismatisch uit als Hitler en vertelt het verhaal gevoelloos, krachtig en soms ook vrolijk. Hij ziet niet in dat hij 'fouten' maakt.
Er was ook een vreemde volwassen-kind verhouding tussen Oskar en Hitler. Oskar wordt volwassen in het lichaam van een kind, maar blijft zich gedragen als kind. Hitler wordt afgebeeld als een kind in het lichaam van een volwassen. Die scène op het plein waar het begint te regenen, zien we Hitler uit ongenoegen als kind schreeuwen en trappelen. Hoe de hele familie van Oskar tijdens het nazisme lijdt wordt veroorzaakt en direct beïnvloed door het hatelijke en vreselijke gedrag van Oskar a la Hitler. Hij krijgt steeds zijn zin en niemand, behalve die Christelijke geestelijke, die ook maar een poot opsteekt of inziet wat voor een rotjoch het is. Beetje vreemd en geradicaliseerd misschien, maar zelfs de manier waarop Oskar ''Oskar WILL NICHT'' zegt. Echt een typische mini-Hitler.
Misschien hallucineer ik ook wel.

interessante analyse, ben ik het wel mee eens.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Bizarre film met erg aparte scenes. Ik kon hier wel van genieten en soms ook lachen. 4*
Ger60
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Deze al weer bijna 30 jaar oude klassieker is een zeer geslaagde verfilming van een van de bestsellers van Günter Grass. Dat betekent dus wel de nodige diepgang, dus kan ik me voorstellen dat menigeen e.e.a. niet zal begrijpen, zeker als men het vroeg-nazistische tijdfenomeen, het boek èn het fenomeen Grass niet kent. Nu is het geen schande als je hem nooit helemaal kan doorgronden. En dus heb je weer wat om over na te denken als een medegebruiker de link Oskar-Hitler legt.
We verkeren dus in de vooroorlogse periode in het (nu Poolse) oude Dantzig. Het opkomend nazisme is met fantastische scènes en sfeertekeningen weergegeven. Het acteren hierin is van een uitzonderlijk niveau, ook van Oskar die met kinderogen de tijdgeest aanschouwt en het niet kan veranderen. Hij moet dus wel op een andere manier dwingend en klaarblijkelijk dus voor sommigen irritant overkomen. Dat lukt hem uitstekend en soms vermakelijk als hij een orkest de mist in trommelt. Of dramatisch als een familielid wordt doodgeschoten als hij niet zonder zijn trommel wil vluchten. Er zijn ook enkele expliciete scenes die door sommigen zo ongeveer als kinderporno betiteld worden. Dat is nooit bij mij opgekomen toen ik destijds voor het eerst de film bekeek. Ik vond die scenes alleen maar grappig en zeker niet "onpassend" in het totale scenario. Maar 30 jaar geleden waren we nog tamelijk onschuldig als het om kinderen en bloot ging. Toen zag niemand hier nog iets kwaads in, evenmin als bv het openbaar maken van foto's van naturistisch recreërende gezinnen met kinderen. En what about de film Bilitis (zeg maar "billetjes") van Hamilton? Nu zou dit allemaal niet meer kunnen en is het ook verboden, mede door de latere uitwassen op internet. Ik bedoel maar, beoordeel een film ook vanuit de tijd waarin het zich afspeelt èn waarin het is gemaakt. Als je daar niets van weet of begrijpt is een oordeel zinloos. Deze fantastische verfilming en het dito acteren leveren bij mij 5 punten op.
Jan Heemeltje
-
- 15 berichten
- 75 stemmen
Dit is een echt mooie anti-oorlogsfilm waarin je goed kunt zien hoe zinloos en overdreven de tweede wereldoorlog was.
Overigens is deze film zeer goed geacteerd, vooral die kleine oscar
.
Een dikke 4,5 
Harregarre
-
- 41 berichten
- 45 stemmen
Wist niet echt wat ik ermee aan moest net. Vond het maar een gare film al kan ik me achteraf wel vinden in enkele opmerkingen m.b.t. Hitler Oskar.
wapper
-
- 131 berichten
- 1349 stemmen
Die Oskar heeft mij de hele tijd aan Stewie van family guy doen denken. Komisch !
tot zover mijn bijdrage
hasjing
-
- 16 berichten
- 62 stemmen
Ik heb het idee dat er een dieper liggende betekenis zit dat Oskar aan het begin van de film niet wilde groeien, maar dit aan het einde juist weer wel. Alleen kan ik deze beeldspraak niet ontrafelen..Wie helpt? Misschien ietsin de geest van nu men de zware tijd (slechte economische omstandigheden vervolgens een catastrofale oorlog) overwonnen heeft kan men eindelijk de toekomst met goede vooruitzichten tegemoet zien?!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31152 berichten
- 5450 stemmen
Bizarre film waarvan ik eerst niet goed wist wat denken. Enigszins komt Oskar over als een irritant jong en irritante gewoontes. Hij jaagt mensen de dood in, gilt als een speenvarken en trommelt buiten de maat (soms zelfs slecht nagesyncroniseerd). Anderzijds is het de bedoeling van de film om het personage te laten groeien als personage zodat hij stilaan in tweestrijd zit met z'n kleine lichaam en z'n groei naar het volwassen worden. Het zit vol beeldspraak van een jongen die niet ouder wil worden, door het beeld dat hij heeft van volwassenen: drinken, overspel, oorlog, geweld, armoede, miserie, ...
Daarnaast zie je het opkomen van het Nationaal Socialisme in Duitsland, met dat verschil dat het vanuit de gewone man in de straat is in Duitsland. Niet vanuit de machthebbers, het verzet, de joden die geleden hebben of landen die bezet waren, maar hoe het eigen Duitsland soms zo naïef was (of zullen we zeggen met eigen belang oogkleppen droeg) terwijl het nazisme steeds meer opkwam.
maurice74
-
- 586 berichten
- 436 stemmen
Kon me niet de hele speelduur boeien, maar het idee is goed en niet onaardig uitgewerkt. Ik denk ook wel dat het terecht een klassieker is, al is het alleen voor de boodschap die de film uitdraagt.
Hoogtepunt vind ik toch wel met die dwergen op het circusterrein.
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Welke boodschap is dat dan, als ik vragen mag?
Ik begreep hem ook niet helemaal.....
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Nee, dat zie ik er niet eens zo duidelijk in. Er zijn wat passages waarin de nazi-terreur wordt uitgebeeld (Kristallnacht, de belegering van het Poolse postkantoor), maar dat lijkt meer bedoeld om de historische context aan te geven dan om ons mee te laten leven met de slachtoffers. Hoofdpersoon Oskar heeft eigenlijk niets te lijden onder de oorlog; daarbij is het een dermate irritant en manipulatief joch, dat je als kijker een grotere hekel aan hem dan aan de nazi's krijgt.
Bovendien schreef je
Bedoel je dan te zeggen dat elke film met een anti-oorlogsboodschap per definitie een klassieker zou moeten zijn?
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Lijkt me toch duidelijk een anti-oorlogsboodschap.
Die heb ik er eigenlijk helemaal niet in gezien.
Het gaat om oskar en die weet eigenlijk helemaal niks van de oorlog af en het intresseert hem ook niet.....
maurice74
-
- 586 berichten
- 436 stemmen
Nou ja, onze vriend Oskar ziet natuurlijk wel de opkomende oorlog en ruziemakende volwassenen. Dat alles doet hem besluiten om niet verder te groeien.
En natuurlijk is het niet zo dat iedere oorlogsfilm per definitie een klassieker is.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Oskar besluit al lang voor de oorlog om te stoppen met groeien (ergens midden jaren '20 schat ik), dus dat lijkt me geen anti-oorlogssignaal. Van ruziemakende volwassenen heeft Oskar in dat stadium trouwens ook nog niet veel gezien, dus dat lijkt me ook de reden niet (zie ook mijn bericht van 21 mei 2007 hierboven).
Apster
-
- 1461 berichten
- 6920 stemmen
Best aangename film, maar ik vond het nogal verwarrend allemaal. Het kind wil niet volwassen worden maar gaandeweg de film vond ik Oskar een irritant joch worden, waardoor hij niks beter was dan de rest van het volk dat hij verafschuwt. Hij zet zich af tegen het facisme, maar waarom trekt hij dan uiteindelijk op met de nazi's? Ander minpunt was de speelduur, was net even te lang. Verder is het een prent met onsmakelijke scenes, de film laat de mens zien in al zijn perversiteit en viezigheid. Ik houd het maar op 3*
Theunissen
-
- 12273 berichten
- 5515 stemmen
Aparte film die toch weet te boeien. De film wordt ieder jaar wel eens uitgezonden op TV. En meestal kijk ik hem dan ook.
Bekijk ook

Soy Cuba
Drama, 1964
139 reacties

Woodstock
Documentaire / Muziek, 1970
173 reacties

Im Lauf der Zeit
Drama / Roadmovie, 1976
21 reacties

Fitzcarraldo
Drama / Avontuur, 1982
118 reacties

Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
24 reacties

Angst Essen Seele Auf
Drama / Romantiek, 1974
67 reacties
Gerelateerde tags
duitslandzelfmoordcircusoverspeldwarfgebaseerd op boekpuberteittoxicationtweede wereldoorloglolitagetrouwd stelnazifamily's daily lifesuffocationgdansk, polandkaschubia lone wolfzwangerschapsynagogue hitler youthdonkere komediemeerderjarig wordenfamily feudred armyprenatal jaren 20jaren 40new german cinemajaren 30invasion of normandywar dramacomedy drama
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.






