• 8.302.696 stemmen

Waxwork (1988)

Horror | 97 minuten (unrated) / 95 minuten (R-rated)

Genre: Horror

Speelduur: 97 minuten (unrated) / 95 minuten (R-rated)

Oorsprong: Verenigde Staten / West-Duitsland

Geregisseerd door: Anthony Hickox

Met onder meer: Zach Galligan, Deborah Foreman en Michelle Johnson

Plot Waxwork

"Stop on by and give afterlife a try."

Een wassenbeeldenmuseum wordt geopend in een stadje en de mysterieuze eigenaar van de nieuwe attractie nodigt een groepje tieners uit om een speciale voorstelling bij te wonen om middernacht. Eenmaal binnen merken de jongeren al gauw dat er iets vreemds aan de hand is met de tentoongestelde voorwerpen...

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van movie-freak

movie-freak

Echt zo'n jaren 80-griezelfilm! Leuke film!

avatar van streeter

streeter

De NOTLD/Universal-monster-achtige zwart-wit scenes zijn heel leuk.

avatar van Spartaan1986

Spartaan1986

• 1911 stemmen

Lugubere Fantasy-Horror die met veel humor is gemaakt.

Jammer genoeg was de film wat rommelig en vooral in het begin te voorspelbaar. 2,5 ster

avatar van djelle

djelle

Gezellig horrorfilmpje dat je graag het voordeel van de twijfel geeft. Het verhaal komt soms wat voorspelbaar over, maar het gerecycleerde thema blijft zeer facinerend. Bovendien kent het een originele twist dat erg amuseert, en de algemene uitwerking is vrij goed gedaan. De voornaamste troef is ongetwijfeld het heerlijk typische eighties-horror sfeertje dat de sfeerrijke en mystieke toon hoog houdt. Deels te danken aan de fijne storytelling, de mooie decors en het effectieve camerawerk, maar vooral ook door de fantasierijke aard van de scenes op zich.

Nu en dan valt er eveneens te genieten van enkele geweldige gorefragmenten met prima FX, wat meteen ook één van de belangrijkste pluspunten vormt. Jammer genoeg is dit ranzige vermaak een tikje pover in frequentie, en gaat alles een beetje de verkeerd kant op naar het einde toe. De finale is vrij fantasieloos en blijft opvallend off-screen.

De teleurstellende climax is dus in hoge mate te wijten aan het gebrek aan ranzigheid, zodat de zuinigheid op de goremomenten van daarvoor dan toch niet helemaal gerechtvaardigd wordt. De dialogen zijn soms ook een beetje aan de flauwe kant en enkele stukken zijn wat bij het haar getrokken.

Alles bij elkaar is het best een leuk filmpje dat weliswaar niet perfect is, maar dat ondermeer door zijn charmante sfeer, fraaie decors en een paar knappe (gore)scenes de middenmoot toch wel wat weet te overstijgen.

avatar van Filmslet

Filmslet

Vond het wel een erg leuke horror

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Bijzonder vermakelijke horrorkomedie, die bol staat van de vele knipogen en odes. Zonder in een flauwe parodie te veranderen komen de meest bekende personages uit de horrorwereld voorbij. Van de grafkelder van de mummie naar de kelders van Dracula en van een zwaar behaarde John Rhys-Davies naar zwart-wit beelden en lopende lijken van George A. Romero's klassieker. Voor de liefhebber van het genre in ieder geval erg leuk om te zien.

Verder heeft Anthony Hickox (die naast Hellraiser III ook het vermakelijke vervolg op Waxwork regisseerde) een prima combinatie van horror en komedie gevonden. Want hoewel de horror (op een enkele scène na) redelijk tam is en de humor soms aardig voorspelbaar of een tikkeltje flauw, de mix die Hickox hier laat zien is toch prima geslaagd. Ideaal voor een avondje geestige jaren '80 horror met een flinke knipoog.

3,5 sterren.

avatar van DiDa

DiDa

Waxwork is vanaf 26 oktober 2010 verkrijgbaar in Nederland.

avatar van Reinbo

Reinbo

Net herzien, maar het is toch een erg tam horrorfilmpje. Hoewel het idee aardig is verloopt het traag en voorspelbaar. De gore en effecten, hoewel aanwezig zijn weinig creatief en te goed om cheesy te zijn. Matig filmpje. 2,5*

avatar van Lennert

Lennert

Toch enigszins een tegenvaller. Ik had de weerwolfscene al eens op youtube gezocht en was daar in ieder geval best geentertaind door het matige acteerwerk en de grappige gore, maar een hele film valt op deze manier toch wel een stuk moeilijker uit te zitten. Gelukkig is daar David Warner, die eigenlijk iedere film waar hij in speelt wel redt, verder waren er weinig noemenswaardige acteurs in de film.

Grootste probleem blijft het budget en de manier hoe men daardoor met de special effects om gaat. Soms lijkt de gore veelbelovend, maar uiteindelijk is het toch wel behoorlijk duidelijk dat men het niet al te duur mocht maken (denk aan vele shots achter elkaar, inzoomen op gezichten in plaats van de gore zelf, zwaarden steken op plaatsen waar de camera het niet ziet etc.). Soms werkt dit, tegen het einde zie je er als kijker echter met gemak doorheen.

Uiteindelijk verveelt het niet en is het allemaal best sympathiek in al zijn knulligheid, maar ik hoop toch dat het tweede deel iets meer kwaliteit bied.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2041 berichten

Geinige horrorfilm met een hoge aaibaarheidsfactor.

avatar van Edie

Edie

Niet echt geweldig, wel een handvol bekende acteurs (Zach en die gast uit Titanic) en een redelijk veelbelovend intro. Eenmaal in het museum vond ik het een saaie zit. Moeilijk een score aan te geven, jaren 80 films hebben bijna allemaal wel zijn charme..

Hele krappe 2.5*

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Misschien heb ik wel gewoon wansmaak, want ik vind hem toch wel erg tof. Sinds kort eindelijk in Nederland op DVD als onderdeel van de Cultproof serie. Ik blijf het vreemd vinden dat deze niet eerder in Nederland te verkrijgen was, vooral omdat de sequel al best lang hier uit is.

Een leuke en sympathieke cast die een feest van herkenning vormen voor menig horrorliefhebber. In de hoofdrol zien we Zach Galligan (Gremlins) en aan zijn zijde Deborah Foreman (April Fool's Day). Verder zien we nog figuren als Patrick Macnee (The Howling) en David Warner (The Omen) voorbij komen. Allen zetten wel toffe personages neer.

Verder chapeau voor de make-up afdeling en de special effects. Met het beschikbare budget hebben ze een aantal leuke dingen neer weten te zetten. De make-up van de verschillende horror figuren zag er goed uit en de special effects zijn overtuigend.

Daarnaast vind ik het verhaal gewoon erg tof. De setting is goed gekozen en met de sfeer zit het ook wel goed.

Ik denk dat je jezelf ook niet teveel moet instellen op een horrorfilm wanneer je deze film gaat kijken. Hij is namelijk meer te omschrijven als een komedie met odes aan het horrorgenre. Wel erg leuke odes moet ik zeggen!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Film met een leuk uitgangspunt dat helaas niet helemaal wordt benut. Desalniettemin is dit een erg vermakelijk werkje dat verrassend goor kan zijn op momenten en een sterk eerste deel kent.

Langere recensie:

Waxwork (1988, Anthony Hickox) - dvd - cultmoviesreviewed.com

avatar van FillumGek

FillumGek

Leuke pulp, maar op een gegeven moment staat het kinderachtige toontje me toch een beetje tegen. De film begint echter alleraardigst met de introductie van het museum. De vrienden worden uitgenodigd door een lugubere man om middernacht een kijkje te nemen. Het museum staat vol wassenbeelden - althans, dat moet er voor doorgaan - want de beelden worden gespeeld door echte acteurs wat nogal eens zorgt voor plotselinge beweginkjes in hun houding. De spookachtige sfeer is in elk geval goed; het type film waarbij de crew hevig met de lamp knippert wanneer het bliksemt en de toch al aanwezige soundtrack een paar decibel erbij knalt om schrikmomenten te versterken. Heerlijke cheesyness.

Waxwork begint als een paar los van elkaar staande verhaaltjes als het ware. Weerwolven, vampiers, mummies... het komt allemaal voorbij. Groot pluspunt is de make-up. De monsterpakken zien er goed uit, hoewel de weerwolf niet angstaanjagend genoeg was. Maar vooral de gore was uitstekend, met de vampierscene als hoogtepunt. Erg jammer dat de emmer daarna leeg was, want hoe langer de film duurt, hoe braver en schoner het wordt.

Zo is het einde simpelweg niet leuk, waarbij de flauwe humor en gevechten die te gestaged zijn de overhand krijgen. Hoe kan het nou weer dat het grootschalige gevecht zo clean blijft? Een grote misser die een hogere score in de weg staat.

avatar van Vascago

Vascago

Leuk filmpje. Had nog wel meer ingezeten waarschijnlijk, maar ik heb me prima vermaakt.

avatar van PEN15

PEN15

veel te lang geleden ooit eens gezien op teevee en kon nooit op de naam komen, ik dacht dat het iets zou heten als house of wax. Kon hem daardoor nooit eens herzien.

Nee maar, was dat spicer lovejoy? SALLAH! en michelle johnson! Alleen deze keer geen blote boobies.

Deze film had potentie, maar na dat weerwolf segment is er eigenlijk nog weinig aan. Dat stukje met die flessen was erg over de top.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van RuudC

RuudC

Ook horrorklassiekers hebben helaas te maken met vervelende tieners. Waxwork zit er vol mee. Deze film heeft an sich een leuk uitgangspunt, maar de uitwerking is tamelijk rampzalig. In de eerste plaats bewegen alle wassen beelden, maar verder is het vooral een vlees-noch-vis-verzameling van allerlei horroriconen die even in hun eigen vertrouwde setting aangehaald worden. Je kunt net zo goed een aantal trailers kijken van je favoriete monsters in hun eigen klassieke films. Waxwork wil veel te veel en werkt zichzelf daardoor ontzettend tegen.

avatar van klara

klara

Niet onaardig, maar je zit nou niet bepaald op het randje van de stoel te kijken. Ook een rolletje van

Patrick MacNee, vooral bekend van de serie De Wrekers.

avatar van jipt

jipt

Ik deel de meningen hier wel. Leuk concept, mooie effecten, maar een beetje vlak geregisseerd. Het mist ook een goede soundtrack. Tijd voor een remake.

avatar van Collins

Collins

Regisseur Hickox brengt klassieke horror tot leven in de vorm van vampier, weerwolf, mummie en levende doden. Om maar wat te noemen. Het zijn afgeleide belevenissen die allemaal zijn terug te voeren naar de centrale setting, zijnde het wassenbeeldenmuseum.
Een stel bevriende tieners bezoekt het museum en verdwijnt als het ware in de lugubere taferelen die door de wassen beelden worden uitgebeeld. De nietsvermoedende tieners worden als gehypnotiseerd de geëtaleerde horrorscenario’s binnengetrokken. Aldus worden de tieners één voor één de protagonist in een horrorverhaal. Het basisidee is leuk. De uitwerking is dat soms.
De film moet het vooral hebben van zijn aankleding. Van de opsmuk. Het decor doet een hoop. Een wassenbeeldenmuseum waarin allerhande gruwelijke taferelen worden uitgebeeld, is nu eenmaal een verontrustende en een onheilspellende plek. Een ander sterk punt is de verhalende afwisseling die de korte episoden bieden.
Beetje braafjes zijn ze trouwens wel. Maar, ondanks hun braafheid hangt er boven de korte verhaaltjes een fijne horrorsfeer. De belevenissen die de diverse tableaux vivants de personages laten meemaken, duren kort en zijn lekker to the point. Sommige verhaaltjes slagen er zelfs in redelijk creepy en duister te zijn.
De belevenissen die afzijdig daarvan in het wassenbeeldenmuseum plaatsvinden, zijn een stuk minder enerverend. Vlak en futloos passeren flauwiteiten, die je hevig doen verlangen naar nog een leuk stukje vampier of mummie uit zo’n korte verhaallijn. De lol van de film zit ‘m echt in die korte episoden. Niet in het centrale verhaal. Als de film zich op een bepaald moment volledig richt op het basisverhaal en de slotscènes aanbreken waarin zich een massale slapstickachtige vechtpartij ontwikkelt tussen monsters en mensen, is voor mij de lol er wel af.
Echt slecht is Waxwork niet. Daarvoor zijn de horrorfragmenten te leuk. De rode draad is echter weinig boeiend en heeft een flauwe humoristische insteek, die mij niet kon bekoren.

scorsese

Matige film over een paar vrienden die om middernacht een wassenbeeldenmuseum bezoeken. Op zich een leuk gegeven voor een horrorfilm als deze, alleen is de opzet nogal fragmentarisch waardoor het ook al redelijk snel langdradig wordt. HIer en daar wel goeie make-up effecten en soms ook aardig wat gore.

avatar van Don Homer

Don Homer

Verrassend leuke film. Mooie ode aan de horrorfilm op originele wijze gebracht. De film begint wat saai, met matige acting en rare conversaties. Ook het geluid valt wat tegen. Je hoort moeilijk wat ze zeggen. Dit duurt gelukkig niet zo lang. Als het horrorhuis wordt betreden wordt het mooi, een beetje spannend en origineel. Ik vind het altijd jammer als bij dit soort films heel veel tijd wordt besteed aan een irrelevant verhaaltje eromheen zoals bv gebeurt bij The Car (1977) en in mindere mate bij The Birds (1963).

De ode aan de klassieke horror is op luchtige wijze gebracht met een passende goede soundtrack. Hoewel vooral ingewikkeldere horrorwezens zoals de weerwolf visueel wat minder geloofwaardig overkomen, ziet de aankleding en inrichting er over het algemeen best goed uit (ondanks beperkt budget).

Jammer was wel dat een van mijn favoriete Twin Peaks (1990 - 2017) acteurs een relatief kleine rol had en het eerst stierf.

avatar van shrink

shrink

• 1926 stemmen

Zeer matige film. Vooral het einde is tenenkrommend. Wel leuk om de hoofdrolspeler van The Gremlins in deze film te zien.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Dit neigt me net iets te veel naar fantasy. Toegegeven ik zat ook weer niet te wachten op de zoveelste mystery of the wax museum. Het had misschien nog wel wat kunnen zijn als de luikjes wat sterker waren geweest. Dat vampierenluik was nog wel leuk.