The Girl Next Door (2004)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Luke Greenfield
met Emile Hirsch, Elisha Cuthbert en Timothy Olyphant

Matthew Kidman staat op het punt te slagen voor zijn eindexamen als hij zijn mooie nieuwe buurmeisje Danielle ontmoet. Matthew is ervan overtuigd dat hij het meisje van zijn dromen heeft gevonden, totdat zijn seksgeoriënteerde vriend Eli onthult dat Danielle eigenlijk een pornoster is. Matthew is zwaar geschrokken en weet niet hoe hij met de situatie om moet gaan.

avatar van foxyboy
'is wel een leuke film', niet meer dan dat

avatar van Liloow100
Dit is werkelijk één van mijn favoriete films.
Ik vind Emile Hirsch sowieso een goede acteur (zie ook "Into the WIld").
Ook best een leuk verhaal, wel een beetje onrealistisch maar dat kan soms ook wel heel erg leuk zijn.
Een aanrader

avatar van donkied
Dit is bijna de leukste Rom-Com die ik gezien heb denk ik. Hij ging maar door en door en door en hij werd niet saai. Lekker acteerwerk ook. En haar lach is echt zo leuk:)

'The Girl Next Door' is een tiener komedie die niet bang is om anders te zijn.
Natuurlijk blijven de belangrijkste elementen van een high school movie overeind staan. De nerd die het meisje achterna zit, prom en vriendschap. Maar 'The Girl Next Door', ongeacht zijn ongebruikelijke concept, weet ook nog eens een schepje realisme aan alle gekheid toe te voegen. Daarnaast raast de film door zijn verhaallijnen heen waardoor je steeds geboeid blijft en nog voor verrassingen komt te staan ook.
De film ademt de begin jaren van 2000 maar werkt nog steeds. Een bloedmooie Cuthbert, een altijd geweldige Olyphant en een geloofwaardige Hirsch maken de film. Avontuur op avontuur, de film is leuk en origineel. Helaas heeft hij geen probleem met het aanvaarden van sommige clichés. Ook al zijn die voor lief te nemen.
Heerlijke dosis nostalgie, een vlot verhaal en leuke ontwikkelingen. 'The Girl Next Door' is een instant classic in de lijn van tiener komedies.

Toffe film die na het meermaals zien nog steeds tof blijft. Knappe actrices, soms wel een cliché verhaal maar komt ook zeer regelmatig uit een originele hoek. Mooi zo mogen er meer zijn.

PS. Mooie recensie Angrod

avatar van benni
Toffe film, en niet alleen voor kids,,,!!!

avatar van martijn011
Prima filmpje.

Heel erg grappig is die niet, maar de combinatie van leuk acteerwerk en prima verhaaltje zorgen ervoor dat de film wegkijkt zonder dat je je ergert.
Prima bijrollen en ik vond de rol van Timothy Olyphant hem op het lijf geschreven.

Zeker een voldoende waard!

Hier had ik iets meer van verwacht. Geen film voor een (normale) volwassene, want het is een beetje kinderlijk. Dacht dat ik naar Buffy of zoiets zat te kijken. Ach..voor een avondje kijkt hij nog wel weg, maar niks speciaals. Jammer.

avatar van Sergio Leone
Genietbare tienerkomedie.

De film is vooral het eerste half uur best goed. De introductie van the girl next door is niet voor niets welbekend geworden. De scènes met Emile Hirsch en Elisha Cuthbert zijn ook leuk om te zien, de twee hebben een tof samenspel.
Daarna kakt de film een beetje in. Timothy Olyphant brengt wel terug wat schwung, maar zijn personage is ook niet echt sympathiek.
Het laatste kwartier is wel terug goed.

Tof samenspel tussen Emile Hirsch en de immer sexy Elisha Cuthbert. Beste acteerprestaties komen toch van de bijrollen. Vooral Paul Dano blijft in mijn waardering stijgen.

Echt veel moppen zitten niet in de film. Ik klasseer hem dan ook meer als feelgoodfilm ipv komedie pur sang.

Zeer genietbaar, dat wel.

avatar van Jaii Jordan
1 van mijn favoriete films, weet ook niet waarom ik hem zo goed vind, de film is zeker niet perfect maar de film heeft iets waardoor je er echt zot van wordt, heb hem al honderd keer gezien en ben hem nog steeds niet beu, leuke momenten..

Waarschijnlijk heb je een oogje op Elisha Cuthbert en ben je er daarom zo zot op

avatar van Resh
Ik zie de film niet op BBC hoor wat zegt MM???

avatar van JdeBoer
Volgens BBC was "Dirty Dancing: Havana Nights" op BBC1 26-05-2012 1:35-3:00

Weer een vergissing van Moviemeter. Waar halen jullie eigenlijk vandaan dat deze film zou wroden uitgezonden?

Stond in ieder geval in de tv gids.

Tot 'Happy Endings' volgens mij weinig tot niets van Cuthbert gezien, en daar moest natuurlijk verandering in komen. Wat een vrouw.

Afgezien van Cuthbert's performance, uitstraling, uiterlijk, lichaam en glimlach, is 'The girl next door' een erg leuke film. Het is knap om een ietwat standaard formule toch zo te presenteren dat de 'schwung' erin blijft! Kudos voor de casting ook, geen vervelende hoofd/bijrollen. Dat gebeurt niet vaak in een comedy. Hirsch kan bij mij sowieso weinig fout doen.

Grappigste scene is toch wel die flashforward naar 'Samsung' die tegen zijn moeder huilt dat Matthem Kidman hem 'gefucked' heeft. .

Lange tijd niet zo'n vlotte comedy gezien.

avatar van Vinokourov
Jolige comedy, die lekker wegkijkt. Het begin vond ik wel het sterkst, daarna werd het plot routineus uitgewerkt, maar nog steeds wel aangenaam om te zien dus, zeker Elisha Cuthbert natuurlijk.

Beetje jammer dat Emile eruit zag als 16 en Elisha als tegen de dertig in deze film. Op een of andere manier vond ik het niet geloofwaardig, misschien door gedrag of uitstraling of te weinig chemie.
Voor mij was er geen feeling te krijgen met de personages. En het werd zo geen tienerfilm en ook geen volwassen film, mede niet door het teveel aan puberale grappen. Zeer overdreven aandacht voor seks en naakte lichaamsdelen en verder een oninteressant verhaaltje.
Wel erg goede songs in de soundtrack, maar meestal totaal niet kloppend met de beelden.
Behalve misschien One Fine Day
Alleen het optreden van Timothy Olyphant vond ik eigenlijk echt interessant: charismaaah en dan vooral in deze film, doch ook in 'Rockstar' en in 'Go', verder natuurlijk in Deadwood/ Justified/ ...
(dat die man nog geen topic heeft!)

avatar van Safri
Film begon sterk, maar daarna werden de karakters vlakker en werd al zeer vroeg naar een happy end toegewerkt. Beetje braaf ook allemaal. Cuthbert spat door haar looks wel echt van het scherm.

avatar van olbo
Heerlijke film, heerlijke Elisha Cuthbert. Ja sorry, dat neem ik toch mee in de beoordeling.

Goeie film over een jongen die erachter komt dat zijn buurmeisje, op wie hij een oogje heeft, een pornoster is. Een leuk gegeven dat op zich wel een originele draai weet te geven aan deze highschool-romcom. Leuk om te kijken, een lekkere soundtrack en een fijne cast.

avatar van Fran
Eigenlijk vind ik dit gewoon een leuk, lief filmpje. Als je de omschrijving voor het eerst leest dan denk je op het eerste gezicht dat het een verhaal is waar we al vaker een film over hebben gezien namelijk nerd wordt verliefd op een hot babe. Op zich is dat ook wel zo maar toch vind ik het net even anders dan wat je wel vaker ziet. De vriendschap die tussen de twee ontstaat is echt, leuk om te zien en totaal niet overdreven neergezet. En ook erg leuk omdat de twee zo tegenovergesteld zijn.

De leukste scène vond ik toch wel het eindbal waar alle nerds met een porno ster naar binnen lopen en daar ook stiekem een film aan het opnemen zijn. De verrassing was bij mij ook best groot om te zien dat het alleen om een voorlichtingsfilmpje ging. Heel leuk gevonden. En wat er voor mij ook uitsprong was de regisseur die Danielle weer aanneemt om in één van zijn films te spelen.

Wat ik wel jammer vond en ik zie het hierboven ook wel omschreven is dat je toch wel een leeftijdsverschil tussen de twee ziet. Maar goed, ik vond de vriendschap toch wel echt overkomen dus op zich heeft het mij niet echt heel erg gestoord.

De humor is niet bepaald zo dat ik er constant van in een deuk heb gelegen maar ik heb zeker wel met een glimlach op mijn gezicht zitten kijken. Tja, het is zoals ik al eerder zei, een leuk en lief filmpje.

avatar van myster01
geweldige film in haar genre. verveelt geen moment.

avatar van DBTim
Lekkere no-brainer, gewoon een heerlijk filmpje om bij te relaxen na een lange en vermoeiende dag

avatar van Halcyon
Is het niemand anders opgevallen dat dit bijna een kopie is van Risky Business? Met gelijkaardige thema's over opgroeien en ontdekking van de eigen seksualiteit, tot zelfs identieke plotlijnen toe waarin een jonge adolescent verliefd wordt op een pornoster, problemen krijgt met haar manager (vgl. callgirl en pooier in Risky Business), vervolgens problemen krijgt met geld en uiteindelijk het meisje voor zich wint én de geldproblemen oplost door op één avond een zogezegde orgie te organiseren onder zijn medestudenten (vgl. prostitutie-avond in Risky Business). Zelfs de soundtrack vertoont gelijkenissen met hedendaagse pop en af en toe een dromerig nummer. Het einde mag dan al verschillend zijn, het is in beide films even leuk als origineel.[ /spoiler]Mijn voorkeur gaat uit naar de jaren '80 versie van deze puberteitparabel, maar ook deze mag er wezen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een femme fatale spelen in een film is moeilijker dan het lijkt. Je komt wel meer mooi volk tegen in films, maar de echte babes zuigen het scherm naar je toe. En vooral in Amerikaanse komedies lukt dat amper. Elisha Cuthbert is bij deze één van de uitzonderingen. The girl next door is een heerlijke komedie waar je niet teveel moet achter zoeken. Dit is louter entertainment.

Bekende gezichten trouwens. Eén van de babes is Olivia Wilde, die ook al in House MD schitterde. Paul Dano (Klitz) was ook al te zien in There Will Be Blood, Emile Hersh schitterde in Into The Wild, Timothy Olyphant was te zien in Die Hard 4.0 en Hitman. Ferrari (Sung-Hi Lee) is een echt soft-porno model, April (Amanda Swisten) niet, zij is gewoon actrice.

avatar van indigoriico
mooie film, goed in elkaar gezet met grappige dialogen.

avatar van Riddierid
Geniale film met geniale momenten. Goed in elkaar gezet, alles klopte. Hier is denk ik wel goed over na gedacht. Die actrice hebben ze ook wel goed uitgekozen moet ik zeggen hehe. Maar ja top film. Een 4!

avatar van mjk87
Toen Hirsch wist dat Cuthbert zijn tegenspeelster zou worden, en hij in het script "zoenscène" zag, wat zou er door hem zijn gegaan? De kijker kan alleen maar jaloers zijn, en de rest van de film is ook verrassend vermakelijk.

Ditmaal geen poep-pies-seks-grappen maar oprecht leuke situaties, een fijn koppel, een paar grappige bijpersonen (Kelly!) en twee vrienden die zowaar niet irritant zijn (dat is al heel wat in tienersekskomedies). Cuthbert verder is de Goddelijkheid zelve en Hirsch is schattig en zet een prima rol neer waarin je zijn twijfel en zijn kleine leventje goed leert kennen. En het wordt een koppel om van te houden. Verder is de opbouw ook redelijk onconventioneel, wat ook maakt dat de film toch minstens 20 minuten te lang aanvoelt en de laatste scènes zijn zeker niet de beste. Daarnaast een heerlijke soundtrack en een bijzonder tedere mooie kus zo ergens aan het begin.

Overigens blijft het inhoudelijk allemaal wat mager uitgewerkt, al is het daar de film ook niet naar. Anderzijds zit die inhoud er wel verstopt, alleen doet men daar weinig mee, terwijl dat best had gekund (denk aan Perks of Being a Wallflower) omdat de ingrediënten voor een mooie Coming of Age film er wel zijn.. Dit is in wezen een zoveelste variant op The Apartment, en met een aardige hoofdpersoon die verder niets heeft in zijn leven behalve school of werk en dat pornobuurmeisje kan dat echt wel leiden tot een goede dramafilm. Maar niemand is nog zeker op het idee gekomen. Voor deze 3,5*.

avatar van moviemafketel
Blijft gewoon een heerlijke film in zijn genre. Cuthbert ziet er perfect uit. Wie zou er nou niet zo'n buurmeisje willen he? Er zitten ook grappige momenten in maar geen dijenkletsers. Film kabbelt vlotjes voort en is voorzien van de juiste muziek op het juiste moment. Herkijkwaarde blijft hoog.