Guilty by Suspicion (1991)

Alternatieve titel: Verdacht Dus Schuldig

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Irwin Winkler
met Robert De Niro, Annette Bening en George Wendt

Davis Merrell is een succesvolle regisseur, die al een paar jaar aan filmprojecten buiten Amerika werkt. Hij komt terug op het moment dat senator McCarthy onder andere in Hollywood een heksenjacht op communisten aan het voeren is. Er wordt gezocht naar verraders van het kapitalisme, die zelf het communisme aanbidden. Als hij wordt ondervraagd door een onderhandelaar, vertelt hij hem niks. Daardoor komt hij op een zwarte lijst te staan, zodat hij niet aan het werk kan. Hij staat nu voor de keuze: geen werk of leden van een communisten-organisatie aangeven.

FisherKing
goede film die het McCarty tijdperk aansnijdt.. De Niro speelt aardig. ( ik zit even te denken welke andere goede film speelt in dat tijdperk? of ben ik in de war met een documentaire?

The Front, met Woody Allen, misschien?

avatar van MarkFish
Bet een goeie film, waarin heel sterk, echt heel sterk, de angst van Amerika voor het communisme naar voren komt. Als ik zo'n film heb gezien, besef ik weer wat voor een kutland het was, en is. altijd zoeken naar een vijand om de schuld op af te schuiven (of de aandacht af te leiden), van ......alle binnenlandse problemen.

avatar van V
V
Onderschatte film (al is het gemiddelde na de uitzending van maandag wel wat opgekrikt ). Robert De Niro zet op indrukwekkende wijze gestalte aan Davis Merrell, wiens beroep zijn alles is. Maar langzaamaan realiseert hij zich dat er meer is in het leven, wat minstens zoveel aandacht en liefde van hem verdient.

Maar waarom is hij vele jaren terug in godsnaam naar een meeting van communisten geweest?! Iets wat het fascistische politieregime zich afvraagt, en de beste man in grote problemen brengt.

Guilty by Suspicion is niet alleen een erg sterke film, leuk is ook om een grote hoeveelheid aan bekende en goede acteurs te zien, te kennen:
- Bovenstaande drie
- Chris Cooper
- Martin Scorsese!
- Tom Sizemore

Waarom ik deze op drie sterren had staan is mij een raadsel Verhoogd naar 4*

avatar van Figo
Erg goede film. Levert vanuit een zeer origineel oogpunt kritiek op het anti-communismegevoel onder de Amerikanen (vooral de machthebbers) in de jaren '50. Het kapitalisme en de "democratie" zoals wij die kennen kent bijna dictatoriale aspecten en die komen in deze film duidelijk naar voren. Je wordt zowel direct als indirect gedwongen om op een bepaalde manier te denken. Het communisme en de Amerikaanse "democratie" worden door Winkler op een subtiele manier op één lijn gezet. Ze vertonen zo hier en daar ook daadwerkelijk gelijkenissen. De soundtrack verhoogt het jaren '50 gevoel (mooi hoe Louis Armstrong meerdere keren in beeld of ten gehore wordt gebracht). Verder speelt De Niro ijzersterk en is het gastoptreden van Scorsese een aangename verrassing! Ik ben het compleet met V eens: een ondergewaardeerde film. 3,5*.

avatar van dutchtuga
Dit was een erg aangename verrassing. Ook ik zie GBS als een zeer ondergewaardeerde film. Zonder vals Hollywood sentiment krijgen we een sterk verhaal voorgeschoteld over de 'angst' dat heerst onder de amerikanen tegenover het communisme en dan vooral in Hollywood. Deze film moet het dan ook vooral hebben van een sterk script en sterke vertolkingen want visueel stelt het weinig voor. Maarja, storend was dat zeker niet. Het einde was tegen alle verwachting in ook nog eens precies goed. Niet te lang doordraven maar gewoon recht toe recht aan. Opvallende film! 4*

avatar van martlybra
Goede film, ik had eigenlijk meer tijd in de rechtzaal verwacht, maar daarom was het einde extra sterk. 3,5 ***

avatar van Ciai
Wat een dooddoener was dit zeg. Meer dan een matig life-in-decline filmpje kun je dit niet noemen. Het enige leuke en interessante was dat stukje in de rechtszaal, maar dat duurde te kort.
Een 2,5.

avatar van Darbie
Robert de Niro is een van mijn lievelingsacteurs & de heksenjacht van Senator McCarthy tegen een hoop mensen uit de Amerikaanse filmindustrie is een bekend en op zich interessant gegeven.

Dan verwacht je ook wat van Guilty by Suspicion.

Ciai heeft het hierboven al heel mooi verwoord:

"Wat een dooddoener was dit zeg."

avatar van Spiekercoen
"Wat een dooddoener was dit zeg."

Inderdaad, een film als GBS zie je en vergeet je. Niets gedenkwaardigs heb ik gezien, niets wordt aan het toeval overgelaten, als kijker ben je er zeker van dat je niets mist en weet waar je aan toe bent.

avatar van 606
Verhaal is boeiend alleen wordt het wat saai.
Acteren is goed.

2,5 ster

avatar van LinkVink
Verhaal was zeker goed en de acteerprestaties zijn subliem!

Het nadeel is dat het echt een drama is en niet echt een thriller, wat ik had verwacht na het plot te hebben gelezen :S Misschien is dat wel de kracht van deze film!

avatar van wess16
IJzersterke scene in de rechtbank.

avatar van John Lee Hooker
Deze treurige vertoning van het Amerikaanse systeem weet een goed beeld weer te geven van de onmenselijke gebeurtenissen die zo'n twintig jaar lang ongehindert plaatsvonden. De credits gaan vooral uit naar de cast waarvan iedere acteur erg overtuigend uit de voeten komt en het is dus niet enkel Robert de Niro met een zeer natuurlijke en ongedwongen vertolking maar ook de willekeurige namen die je minder vaak tegenkomt lijken te zijn gefilmd met een verborgen camera. Qua technische bijdrage hoef je niet zoveel te verwachten en het visuele karakter blijft vrijwel de gehele speelduur op hetzelfde niveau hangen. Dat is niet erg, deze prent heeft vooral een paar ijzersterke dialogen in de aanbieding en weet je wonderbaarlijk te verassen ondanks de enigzins monotone invulling.

avatar van Davidus
Goeie interessante en treurige film. Geeft een wat fragmentarisch beeld van een zwarte bladzijde uit de US geschiedenis.

Goeie film over een regisseur uit Hollywood die gepusht wordt te getuigen tegen zijn vrienden. Stukje boeiende geschiedenis over een zwarte bladzijde in Hollywood en de persoonlijke gevolgen hiervan op de betrokkenen. Een goeie cast (waaronder een klein rolletje voor Martin Scorsese) en de hoorzitting vormt een sterk einde.