Comandante (2003)

Verenigde Staten / Spanje
Documentaire

geregisseerd door Oliver Stone
met Fidel Castro, Oliver Stone en Juanita Vera

Stone heeft de Cubaanse leider een tijdje gevolgd en ondervraagd voor zijn nieuwste project. Castro praat in de film uitvoerig over zijn relaties met Che Guevara, Kennedy en Nixon. Ook vertelt hij over zijn huwelijk, zijn kinderen en liefhebberijen.

Ben benieuwd hoeveel zelfkritiek deze man beschikt.

avatar van Stephan
EmDee schreef:

Ben benieuwd hoeveel zelfkritiek deze man beschikt.

Wie? Stone of Fidel?

Overigens moet ik bij Stone altijd denken aan zijn cameo in Dave waarin hij bij Larry King claimt dat Dave de echte president niet is. Larry King zegt nog zoiets als: Oliver... not again... Maar ook hier had hij dus weer gelijk Geniale grap was dat.

Stephan schreef:

Wie? Stone of Fidel?
Sorry, Fidel bedoel ik.

In documentaires komt hij altijd over als iemand die nogal aan zelfverheerlijking doet.

Maar we zullen zien.

avatar van Wolverine
Schijnt dat dit een unieke docu over Castro is waarbij Stone vrij ver ging met zijn vragen. De eerste die op mijn lijstje komt voor het filmfestival van Rotterdam, tenminste neem aan dat hij daar gaat draaien.
Wat zal Bush weer blij zijn met onze grote vriend Stone als Castro er goed mee wegkomt.

Gelukkig dat Oliver Stone niet in de jaren 50/60 leeft. Anders wast hij gelijk aangeklaagd voor "rooie". Schijnt dat hij communistische/socialistische ideeën heeft.

Leuk lijkt me dit, kwist helemaal niet dat Stone hier mee bezig was.

Wat ik ervan gehoord heb schijnt het allemaal nogal pro-Castro te zijn...

Justice4All schreef:

Ry Cooder heeft een boete gekregen omdat hij door de film "Buena Vista Social Club" de economische blokkade tegen Cuba genegeerd heeft. Dan vraag ik mij af waar die apen in de Verenigde Staten mee bezig zijn, als je nog geen muzikanten mag helpen met hun muziek te promoten dan is het toch ver gekomen.

gotti schreef:

Wat ik ervan gehoord heb schijnt het allemaal nogal pro-Castro te zijn...
Ai, daar was ik al bang voor.

Waarom?

kos schreef:
Waarom?
Een objectieve documentaire is naar mijn mening interessanter en vooral ook leerzaam.

Ach..een keer een andere kijk op het verhaal zou ik niet zo erg vinden. vgl. Bowling for Columbine.

Voor mensen die er niets van af weten zou het minder goed zijn inderdaad, maar daar heb ik weinig boodschap aan.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Objectieve documentaires bestaan niet.

kos schreef:
[Waarom?
Kijk de eerste drie posts bij deze film maar ff na!

avatar van pjotr
Te gekke poster trouwens...

Is de titel of de poster fout geschreven?

Art
De titel is fout geschreven

avatar van gondwana
coole poster wel, ik denk dat castro in het echt is zoals hij in de simpsons-aflevering met het 1billion dollar biljet is afgebeeld...

avatar van TerryA
zeer indrukwekkend film - jammer dat de film maatschappij het uiteindelik niet wouden uitbrengen in de bioscoop! (daar zit natuurlijk ook een verhaal achter) - ik had geluk om deze film te zien tijdens de Edinburgh Film Festival waar Oliver Stone en Fidel Castro allerbij aanwezig zouden zijn voor de premiere, maar op laatste moment weigerde de VS dat Castro erbij kon zijn (daar zit een nog grotere verhaal achter!!) - een aanrader

starbright boy schreef:
Objectieve documentaires bestaan niet.

Alleen al het gebruik van commentaar - aanwezig in élke docu - kelderen kans op objectiviteit tot nul. Geen ramp, verre van maar inderdaad; objectieve documentaires bestaan niet; de werpen een licht op de zaak.

avatar van TerryA
ik zie ineens dat vanaf morgen (17 juli 2008) deze film gaat draaien in bioscopen in 4 NL steden?!? - en dan wel in Utrecht, Amsterdam, Delft en DEn Haag
Dus bijna 5 jaar nadat het eerst uit kwam (tijdens Edinburgh Film Festival) toch in de bioscoop
een aanrader - zeker omdat Fidel intussen de macht heeft overgedragen aan zijn broer

avatar van tukkerstein
Hele aardige documentaire met een openhartige Fidel Castro. Hij vertelt over zijn persoonlijk leven maar ook over politieke kwesties uit het verleden en hoe hij daarbij betrokken was. Jammer genoeg ontbreekt het aan echt scherpe, kritische vragen. De documentaire geeft daarom een vrij eenzijdig beeld van de situatie in Cuba, het land wordt afgeschilderd als een paradijs. Desalniettemin is het interessant om te zien hoe een openhartige Castro volledig achter het land staat dat hij zo heeft opgebouwd.

Jammer dat Oliver Stone geen enkele fatsoenlijke cameraman heeft kunnen inhuren. Vrijwel alles is uit de losse hand gefilmd en daar komt de tolk die je constant hard op de achtergrond hoort bij. Hierdoor is de documentaire vrij chaotisch.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er komt een DVD uit in oktober bij Living Colour.

Hij ligt inmiddels in de videotheek sinds afgelopen week.

avatar van Mug
Mug
Lelijk-filmerij met El Comandante (in z'n Nike-schoenen!) in de spotlights. Of is het toch Oliver Stone zelve die dat graag wil zijn, afgaande van zijn vele pogingen ook in beeld te komen? Of juist de vrouwelijke tolk die we anderhalf uur lang zeeeeeeeeeeeeer irritant op de achtergrond horen kakelen, waar op een gegeven moment ook nog aandacht aan wordt geschonken?

Gelukkig is Castro behoorlijk openhartig, vriendelijk en grappig, waardoor de interessante informatie-voorziening op volle toeren draait. Eenzijdig, prima toch. Zo vaak horen en zien we de door Amerikaanse media-maffia nu ook weer niet over de zienswijze van Castro. Niet dat dat alles goedspreekt natuurlijk...

Interessant kijkje in de Cubaanse keuken, waar alles wordt voorgeschoteld zoals de chef de cuisine wil. Hij is de regisseur, niet Stone.

avatar van russo
matige documentaire,

interessant hoe fidel castro zo persoonlijk aan het woord komt, maar de manier waarop het gefilmd is, is waardeloos, goedkope camera's en goedkope (studenten misschien) cameramannen

zonde dat dit niet fatsoenlijk in beeld gebracht is, want de boodschap in de film is wel weer goed

avatar van jipt
Een dag op stap met Fidel Castro. Een goed openhartig en direct gesprek met de "dictator". Stone is niet altijd even kritisch genoeg (probeert het wel te zijn) en heb het gevoel dat Castro af en toe wat sociaal wenselijke antwoorden gaf. Wel een leuke interactie tussen de twee. Stukje over de misslecrisis was buitengewoon interessant. Cameravoering kon ik me niet aan storen. 3,5*

avatar van panax
prachtige docu ,over deze bijzondere leider van Cuba
gewoon kijken ,het blijft een gewone kerel deze fidel castro
zijn hele manier van doen is bewonderingswaardig !!!

avatar van stefan dias
panax schreef:
prachtige docu ,over deze bijzondere leider van Cuba
gewoon kijken ,het blijft een gewone kerel deze fidel castro
zijn hele manier van doen is bewonderingswaardig !!!

Ik heb gisteren een stukje gezien en hij klonk inderdaad verrassend helder, maar het blijft natuurlijk wel een meedogenloze tiran/ dictator die honderdduizenden levens heeft verwoest.
Ik heb na het schitterende 'Before night falls' het gelijknamige autobiografische boek van reynaldo Arenas gelezen. Geen fraai bewind, daar op Cuba. Een hel onder de zon, zeg maar.

Ik ga de rest wel met veel belangstelling bekijken, natuurlijk.

avatar van Donkerwoud
Meer een uniek historisch document dan een esthetisch pareltje. Het is niet meer of minder dan Oliver Stone die in interviews met Fidel Castro probeert om vat te krijgen op zijn persoon, zijn ideologische grondslagen, zijn levensfilosofieën en zijn inzichten over grote geopolitieke omwentelingen. Destijds werd het Stone verweten dat hij de dictator in een te positief daglicht zou portretteren, maar het past in de opzet van de documentaire: een tegengeluid op hoe westerse media deze iconische figuur hebben verguisd en gedemoniseerd. Het subjectieve van de documentaire is nu juist wat het voor mij intrigerend maakt. Castro komt m.i. met terechte punten over hoe de machtspolitiek tussen USSR en Amerika een negatieve invloed had op landen die zich los begonnen te maken van voormalige (post-) koloniale onderdrukking.

avatar van Lennon
Je gaat Castro gewoon een sympathieke man vinden door deze docu.

Hij lijkt oprecht, openhartig en zeer vriendelijk.

Inderdaad zijn er weinig erg kritische vragen, maar of je t nou wel of niet eens bent met de man, ik krijg door deze docu wel t idee dat hij alles doet, met het idee de mensen een goed leven te geven. (Dat de waarheid anders is.. wordt niet over gerept.) Een keer vraagt Stone naar filmen in t openbaar en censuur... dat wordt afgekapt met het feit dat t verkeerd wordt geïnterpreteerd. Daarmee is de kous af, en dat is jammer, want daar had ie even door kunnen halen. Maar dan had ie zijn docu wel kunnen vergeten vermoed ik.