Between Heaven and Hell (1956)

Alternatieve titel: Zwijgend Heldendom

Drama / Oorlog

geregisseerd door Richard Fleischer
met Robert Wagner, Terry Moore en Broderick Crawford

De jonge landeigenaar Sam Gifford kijkt neer op zijn werknemers en behandelt hen als slaven. Wanneer hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in dienst gaat, komt Sam in een totaal andere wereld terecht. Opeens heeft hij niet meer het laatste woord en moet hij buigen voor zijn oversten. Sam kan dit moeilijk aanvaarden en krijgt een snelcursus 'volwassen worden'. Wanneer hij naar zijn langoed terugkeert denkt hij totaal anders over zijn werknemers...

Aanrader voor een avondje vermaak!!

avatar van hkoster
de moeite waard. film begint pas te lopen na een half uur.

Bart Simpson
Ik heb de film vannacht / ochtend gezien en de film bevalt wel.
Het is geen topper, maar de film is ook niet slecht te noemen.
Ik houd het op een veilige 3.0*

Een sentimenteel psychologisch oorlogsdrama, waarin een welgestelde, arrogante jonge eigenaar van katoenplantages, afkomstig uit de zuidelijke staten van Amerika, onbedoeld levenslessen kreeg in de omgang met anderen en de betekenis van vriendschap leerde kennen. Het boeiende verhaal zelf, dat voor een deel in flashbacks werd verteld, leek me niet bijzonder geloofwaardig. De actiescènes waren sterk en volgens mij was er ook sprake van enige homoseksuele tendensen. Robert Wagner speelde de moedige, resolute, maar teneergeslagen hoofdpersoon realistisch en met verve.

Omdat ik eigenlijk geen andere films voorhanden had en ik een liefhebber ben van oorlogsfilms, heb ik deze ouderwetse Drama / Oorlog film maar bekeken, waarin de bekende Amerikaans film- en televisieacteur Robert Wagner (ik kan hem vooral vanwege de leuke televisieserie "Hart to Hart (TV Series 1979–1984)" en vanwege zijn rolletje in de komische "Austin Powers" reeks) de hoofdrol speelt als de lichtzinnige landeigenaar (handelt in katoen via pachters, welke hij slecht behandeld) Sam Francis Gifford uit het zuiden, die volwassen wordt door zijn ervaringen in het leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en daarna ook anders met mensen omgaat.

Hoewel dit zeker geen hoogstaande (het verhaal is best clichématig) Drama / Oorlog film is, zit het verhaal best aardig in elkaar en weet deze film zeker ook te vermaken. Verder kijkt de film wel lekker weg (mocht er visueel gezien ook best wezen) en valt er ook genoeg te genieten van de actie, welke best fraai in beeld werd gebracht. Omdat deze film afkomstig is uit de jaren 50, moet je wel geen bloederige actie verwachten en degene die doodgaan tijdens de gevechten, die sterven vooral in schoonheid. Het verhaal speelt zich overigens af in 1945 ergens op een eiland in de Stille Oceaan en wordt niet chronologisch verteld (springt regelmatig terug in de tijd, wat te maken heeft met het verleden van Sam Francis Gifford).

Met uitzondering van Robert Wagner, bevat de rolbezetting verder geen grote namen, maar de groep acteurs (en ook één actrice, namelijk Terry Moore) doet het bijzonder goed in dit conventionele verhaal en met name natuurlijk hoofdrolspeler Robert Wagner, maar ook Broderick Crawford (in de rol van de gestoorde kolonel "Waco" Grimes en misschien is de rol van Marlon Brando als kolonel Walter E. Kurtz in de Oorlog / Drama film "Apocalypse Now (1979)", daar wel een beetje vanaf gekeken) en Buddy Ebsen (in de rol van legerchauffeur Willie Crawford, die continue op pruimtabak kauwt en waar Sam Francis Gifford mee bevriend raakt).

Al met al een vermakelijke ouderwetse Drama / Oorlog film, welke leuk is om eens gezien te hebben (zeker voor liefhebbers van films over de Tweede Wereldoorlog) en welke met precies 90 minuten ook niet al te lang duurt.