Ag-o (1996)

Alternatieve titel: Crocodile

Zuid-Korea
Drama / Misdaad

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Jae-hyeon Jo, Wu Yun-Gyeong en Jeon Mu-Song

Een eenzame, bittere man, die zichzelf Crocodile noemt, woont onder een prachtige brug ergens in een park. Zijn echte woning bevindt zich echter in een grot, die alleen via het water toegankelijk is. Daar zoekt Crocodile de eenzaamheid op en ontvlucht hij de politieagenten die hem zoeken in verband met een aantal bijzonder gewelddadige moorden en verkrachtingen.

Ki-dukje maar weer. Bevestigt alle vermoedens die ik over hem heb.

Een regisseur die tijd om rijpen nodig had. Duidelijk te zien in deze film. Die prachtige personages zijn er al. Zelfde acteur ook als in Bad Guy als ik me niet vergis. Nergens woorden aan vuil maken, vreemde, harde en ondoorgrondelijke personages.

Wat deze film mist is vorm. Niet dat ik een goeie kopie had (van de Italiaanse TV), maar alles ziet er barlelijk uit, en ook de soundtrack is afgrijselijk. Een echt onding. Maar als je Ki-duk's oeuvre afgaat zie je dat elke film verbeteren, ben Bin-Jip als persoonlijke favoriet.

Wat rest is dus een groepje geweldige personages, typische Ki-duk avonturen, in een barlelijke film, met, en dat moet gezegd, een finale om U tegen te zeggen. Super hoe hij eerst voor het romantische idee valt, om daarna de realiteit in te zien, maar te laat. En dat allemaal in de enig mooie setting doorheen de hele film.

Einde brengt de film nog op 3*. Uitermate boeiend, maar oh zo lelijk.

avatar van kinjutsu
haha, dit klinkt echt sick

avatar van belchinees
Laatste Kim film. Heb lang gewacht met deze, omdat die alleen te bekijken is via een Italiaanse tv-rip. Was best wel moeilijk te verstaan met die italiaanse ondertitels.
Ik zou hem graag eens op dvd zien, met deftige engelse of nederlandse ondertitels. Dan komt er zeker een halve ster bij. Zeker omdat het zo een lelijk ding was die met slechte audio en videokwaliteit. De muziek trekt op geen fluit.

Heb nu alle beschikbare Kim films gezien, en er is geen enkele die ik slecht kan noemen. Ok, deze is verre van perfect, maar je herkent direct de Kim sfeer.
Schitterend moment in deze was dat Crocodile zijn vrouwtje weer wou verkrachten, maar ze werkte niet tegen deze keer, waarna zijn hele persoonlijkheid lijkt te veranderen.
De film wordt sterker naar het einde toe. Het slot is eentje om in te kaderen.

Plotomschrijving schreef:
Een eenzame, bittere man, die zichzelf Crocodile noemt, woont onder een prachtige brug ergens in een park. Zijn echte woning bevindt zich echter in een grot, die alleen via het water toegankelijk is. Daar zoekt Crocodile de eenzaamheid op, en ontvlucht hij de politieagenten die hem zoeken in verband met een aantal bijzonder gewelddadige moorden en verkrachtingen.

De man woont ergens afgelegen bij een rivier aan een brug, dat is zijn echte woning. De plek waar hij tot zichzelf komt is gewoon op de bodem van de rivier. En hij heeft niemand vermoord dat ik weet van heb.

Onderhond schreef:
Zelfde acteur ook als in Bad Guy als ik me niet vergis.
Hij is ook te zien in Wild Animals, Address Unknown en The Isle.
Heerlijke acteur is me dat.

Deze (debuut)film van Kim is a.s. vrijdag/zaterdag nacht op ARTE, start om 0.05u. Koreaans met (Duitse) ondertitels.

Herhalingen in de nachten van 29 februari en 5 maart.

avatar van belchinees
Amai bedankt voor de info!
Liever Duitse dan Italiaanse ondertitels hoor =D

Een briljante slotscene in een verder waardeloze film, je moet er wel ruim anderhalf uur ellende voor doorploegen. Niet alleen concentreert de film zich op de onsympathieke klaploper Crocodile en sleept hij zich voort via allerlei gewelddadige, vrouwonvriendelijke excessen. Ook ziet de film eruit als een homevideo met dito (nauwelijks verstaanbare) audio. Het talent van Kim manifesteert zich dus nogal voorzichtig. Maar goed 1,5* voor alleen een slotscene is ook niet mis. Zo goed dat het een mogelijke Filmgame-KO van beste slotscene zomaar zou kunnen winnen.

avatar van Askikker
Vrouwonvriendelijk? Waar slaat dat dan weer op, manonvriendelijk oké; bijna alle mannen in deze film worden als randdebielen neergezet, en er is maar één vrouw, en die is een slachtoffer, die wordt alleen niet zo vriendelijk behandeld, maar dat maakt een film nog niet vrouwonvriendelijk.
Ik vind dit toch wel een redelijke topper voor een debuutfilm. Wat feitelijk de spil is; onder water, is natuurlijk de grootste kul; een vuile rivier waar je normaal geen tien centimeter in kan kijken, is nu een soort helder blauw watertje op de Bahama''s met nog es belichting dr bij ook. Dat zelfde gekloot zit ook in de Titanic, maar die kinderfilm zit zo vol met fouten dat t haast lijkt of dat er in hoort, in deze film zou je je daaraan kunnen gaan ergeren, maar dat deed het eigenlijk niet. Jammer dat ik een kutkopie moest zien, maar de kwaliteiten van Dukkie spatten dr al van af, zn tweede film was meteen een topper, maar deze eerste is ook niet mis.

avatar van niethie
Had met al die pareltjes die ik eerder zag nooit gedacht dat ik ooit een slechte film van Duk zou gaan tegenkomen, maar dit debuut viel me toch wel erg tegen en dat is nog zacht uitgedrukt. Er zit echt totaal geen structuur in, laat staan een verhaal. Kon er dan ook weinig van de subtiliteit van zijn latere films in terugvinden. Het kabbelt maar wat voort en er gebeurd heel weinig bijzonders. Het hoofdpersonage is een onverschillige klootzak waar ik als kijker geen enkele hoogte van kon krijgen en dat is eigenlijk ook het enigste wat het een beetje interessant hield. Voor de rest ziet het er allemaal behoorlijk amaturistisch uit, oa erg slechte video en audio kwaliteit. Het hier al twee maal eerder genoemde einde maakte echter een hoop goed. Voor de rest valt er maar weinig positiefs over te melden. Maar och, ook ons alle Dukkie moest ooit ergens beginnen...

2 sterren

avatar van Black Math
De komende tijd wil ik proberen alle films van Kim Ki-duk in chronologische volgorde te willen kijken. Volgens mij heb ik ruim een jaar niets meer van de man gezien, en dat terwijl ik nog niet al zijn films op het menu gehad. Het is deze regisseur geweest die mij destijds naar de Aziatische film heeft getrokken, met name wegens de interessante personages, en daarom vind ik het leuk om in de nabije toekomst hem weer eens wat meer aandacht te gunnen.

Ik was toch wel erg benieuwd hoe dit zou bevallen. Ik heb wel begrepen dat het vroege werk van Kim nogal visueel karig zou zijn, en laat ik nou het afgelopen jaar daar juist meer interesse in hebben gekregen. De versie die ik had was overigens een ordentelijke DVD-rip, en geen rip van de Italiaanse tv, maar desondanks kan ik nou niet zeggen dat het erg geweldig was. Het ziet er voornamelijk uit alsof het een tv-film is Toch soms wel wat moois te zien, voornamelijk onder water, met name de laatste scène die ook nog eens behoorlijk poëtisch is, zoals ik dat gewend ben uit Kims latere films.

Een beetje een rudimentaire Kim Ki-duk dus. Dit blijkt ook wel uit het plot en de personages. De laatsten zijn zoals vaker interessante gekwelde mensen, en het verhaal bevat zoals vaker elementen als verkrachting en moord en een half afgesneden penis.
Zeker nog niet Kim op z'n best, maar de potentie is duidelijk te zien. 2,5*.