• 8.563.754 stemmen

Geregisseerd door: David O. Russell

Met onder meer: Jennifer Lawrence, Robert De Niro en Bradley Cooper

Releasedatum: 7 januari 2016

Plot Joy

Film over het leven van Joy Mangano. Mangano (Jennifer Lawrence) is een bescheiden moeder van twee kinderen die van de een op de andere dag schatrijk wordt met opmerkelijke en eenvoudige uitvindingen zoals de "Miracle Mop" en de "Huggable Hangers". Met haar optredens in teleshoppingzenders wordt ze een bekende persoonlijkheid en groeit ze uit tot een zeer succesvolle onderneemster in de Verenigde Staten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Neder0001

Neder0001

Vreselijk wat een lange zit.

avatar van james_cameron

james_cameron

De moeite waard door de sterke rol van Jennifer Lawrence, maar qua plot is de film aan de beperkte kant. Al te boeiend wil het ook niet worden. De sfeer is een beetje maf; het is een soort luchtig sprookje, maar de aanpak is daar eigenlijk te realistisch en te serieus voor. Regisseur David O. Russell weet het allemaal net niet interessant genoeg te maken, al zijn er zeker leuke en geslaagde momenten.

avatar van Walter S.

Walter S.

Prima film, een weirde familie, ellende & tegenslag, een droom, doorzettingsvermogen en wat humor maakten het voor mij een vermakelijk middagje bios.

avatar van mjan

mjan

Een tegenvaller! Jennifer Lawrence doet het prima, maar de familie is erg karikaturaal, waardoor ik geneigd was om wat anders te gaan doen. Vooral Robert de Niro vind ik een acteur die zwaar overschat wordt. Wat indruk maakt, is dat iemand ondanks zo veel tegenslag toch niet opgeeft.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

The American Dream via Tommy's Teleshopping

Een inkijkje in een best wel merkwaardige disfunctionele familie. Verder niet heel bijzonder en eigenlijk een beetje saai zelfs.

Niet meer en niet minder.

avatar van limelight73

limelight73

james_cameron schreef:

wat je zegt inderdaad, het gaat soms alle kanten op. Op een gegeven moment wanneer Cooper er in komt dacht ik, nou dit kan nog goed komen, maar dan zakt het weer keihard in. Toch inderdaad sterke momenten maar te weinig.

avatar van keimpeS

keimpeS

In het begin vond ik de film wat traag, maar in de loop van de film wordt het beter. Jennifer Lawrence zet haar rol goed neer en daarnaast heeft de film ook leuke soundtracks. De film gaat wat te lang door en had van mij wel eerder mogen stoppen, bv wanneer ze voor de etalage staat en gelukkig omhoog kijkt (zie filmposter). Nu zeurt de film aan het eind wat teveel door.

lezertje

Wat een vreselijk domme, oliedomme film. Dit moet haast wel een parodie zijn. Net zo fake als de soap waar Joy’s moeder constant naar kijkt.

avatar van Fortune

Fortune

lezertje schreef:

Wat is er dan dom en fake aan?

Fortune schreef:

Wat is er dan dom en fake aan?

Het verhaal is gewoon dom en de meeste personages zijn domme karikaturale figuren, die niet echt zijn.

lezertje schreef:

de meeste personages zijn domme karikaturale figuren, die niet echt zijn.

Je weet dat het een waargebeurd verhaal is?

Zwolle84 schreef:

Je weet dat het een waargebeurd verhaal is?

Ook waar gebeurde verhalen kunnen oliedom zijn en fake, zeker als de regisseur zelf gaat interpreteren. Zie hiervoor deze quote, ontleed aan Imdb: "When David O. Russell came onto the project, he added many more supporting characters and interwove Mangano's original biography with stories of other women changing their lives. Russell admitted he was in no hurry to meet Mangano in real life during filming because he wanted to make the movie his own way. He only spoke to Mangano on the phone. Joy's last name is never mentioned in the film, and she is not a native of Smithtown, NY, on Long Island's north shore."

lezertje schreef:

Ook waar gebeurde verhalen kunnen oliedom zijn en fake

Het is ook geen verwijt, vroeg me gewoon af of je het wist.

Ben het verder totaal niet met je mening eens, maar daar is het natuurlijk ook een mening voor.

Zwolle84 schreef:

Het is ook geen verwijt, vroeg me gewoon af of je het wist.

Ga er maar van uit dat ik, voordat ik een film ga kijken, mij behoorlijk goed documenteer inzake de betreffende film. Zeker als de openingscredits luiden: 'Based on true events'.

avatar van missl

missl

Ik heb niet gekeken naar wat er wel of niet klopt aan deze film. Of het op waarheid gemaakt is of dat er enkel kleine stukjes waarheid in meegenomen zijn. Wat ik me de hele film wel af vroeg is waarom Cooper als 3e hoofdpersoon gezien wordt, ook zichtbaar op de poster. Terwijl zijn rol niet noemenswaardig is. Zal wel een marketing ding zijn.

Over de film zelf, je volgt een vrouw die heel veel goede 'eigen huis en tuin' ideeën heeft en deze op de markt wil brengen. Je ziet haar strubbelingen en hoe hard ze moet knokken en overal tegenaan moet schoppen om een beetje in beeld te komen. Dat komt goed over. Haar hele familie zijn een stelletje karakters die eigenlijk allemaal hun eigen weg willen gaan. Hierdoor zie je aan de ene kant Joy heel hard werken en aan de andere kant de hele familie toestand.

Lawrence doet het goed, al heeft ze me (na hunger games) nog niet weten te overtuigen dat zij ' the next best thing' is. Maar goed ik zit ook niet in Hollywood dus wat maakt haar dat uit.

avatar van chack

chack

Dacht dat er geen einde aan kwam. Wel aardige film, that's it.

avatar van Dominootje

Dominootje

Sterk geacteerd aangezien ik kriebels kreeg van die 'rot' familie

avatar van Kaylie

Kaylie

Wat een bout film pffff

Komedie? hm.. Dat had ik niet echt door.

Beetje rare deprimerende film vol nare personen die eigenlijk stopt net als het positief wordt. .
Maar het positieve aan de film is dat het in ieder geval zeker geen conventioneel standaard rise en fall verhaaltje is.
De film begint trouwens wel ongelofelijk slecht, het eerste half uur was nauwelijks om door te komen. Daarna herpakt het zich allemaal.

Zwolle84

"Go in! Go in to the hands! Go in to the hands! That's it."

David O. Russell is hard op weg om een van m'n favoriete regisseurs te worden. Niet alleen is hij buitengewoon kundig, maar hij durft je ook uit te dagen. American Hustle was al een film die meerdere kijkbeurten nodig had voordat het kwartje (hard) viel; Joy is een heerlijk vreemde film die je steeds weer op het verkeerde been zet.

Het verhaal zelf is natuurlijk vrij truttig en cliché. Een film over dweilen, zou je laagdunkend kunnen zeggen. Weer zo'n selfmade rise & fall-verhaaltje. Maar daar gaat Joy natuurlijk niet over. Joy gaat over échte emoties. Over levensdoelen, mensen die niet in je geloven, over keihard vechten voor datgene waar je diep van binnen voor staat.

Niet dat Russell alle zeilen bijzet om je daarvan te overtuigen. Sterker nog, hij maakt het allemaal nóg truttiger door de film als een lichtvoetige soap te presenteren, wat weer voor een leuke knipoog zorgt aangezien Joys moeder soapverslaafd is.

Het komedie-aspect (dat niet bij iedereen lijkt over te komen) zit ook vooral daarin, in het soap-achtige overacteren. De uitvergrote emoties. De cheesy dialogen. Ze zijn niet haha-grappig, maar toveren toch steeds weer een glimlach op m'n gezicht, zoals dat eerste gesprek tussen Joy en haar dan nog aanstaande man: "I'm gonna be the next Tom Jones." "That's a big ambition. There's only one Tom Jones." "I know, but you can't let the practical get you down." Erg droog, maar toch ergens ook mooi.

En zo kabbelt het allemaal heerlijk onzinnig voort, soms haast iets té losjes waardoor je je aandacht verliest. En precies op die momenten pakt die gehaaide Russell je met bikkelharde dialogen die bijna tussen neus en lippen door nonchalant en koelbloedig worden uitgesproken. Die dingen die Trudy zegt tijdens Joys eerste dweildemonstratie zijn zo bruut, vernietigend hard, tot op het bot vernederend, maar je hebt het nauwelijks door als je niet volledig geconcentreerd kijkt.

Op momenten is Joy ook ronduit vreemd. Zo'n voice-over van haar oma bijvoorbeeld, die halverwege de film overleden blijkt te zijn. Waarom Russell hier nou eigenljjk voor kiest weet je niet, en dat gaat hij ook niet voor je invullen.

En dan heb je het vakwerk natuurlijk nog. De oude, vertrouwde Lawrence-De Niro-Cooper-machine loopt geölied als altijd, waarbij vooral De Niro ditmaal extra positief opvalt. Maar ook Cooper doet het ondanks zijn iets kleinere rol erg goed. Het vuur in zijn ogen terwijl hij die lullige Tell Sell-achtige dingetjes regisseert - "The hands!" - is erg mooi om te zien. Hij gaat helemaal in zijn rol op.

Russell zelf is ook (al)weer in bloedvorm. De film schakelt regelmatig over naar een andere versnelling en switcht tussen de meest uiteenlopende emoties, maar die overgangen verlopen allemaal heel natuurlijk en soepel door de zeer sterke editing en muziekkeuzes.

Al met al is Joy zeker geen film die me à la Silver Linings Playbook constant bij de strot grijpt en bij vlagen vind ik hem zelfs maar matig. Maar dan volgt er weer zó'n gaaf omslagpunt dat ik alsnog m'n hoed afneem. En als je dan na de aftiteling met een enthousiast gevoel achterblijft, geeft dat extra veel voldoening.

Ik ben erg benieuwd waar deze meester hierna mee op de proppen komt. Eén ding staat in ieder geval al vast: het wordt weer goed.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

• 1950 stemmen

Joy begint irritant. Een hoop domme karikaturale personages worden geïntroduceerd met als treurig dieptepunt de moeder van Joy die haar leven slijt met op bed zitten en TV kijken. Robert de Niro's naam doet het leuk op de poster maar zijn rol is nogal inwisselbaar. Bradley Cooper hoeft ook amper iets te doen.

Jennifer Lawrence daarentegen bewijst definitief dat ze meer kan dan met pijl en boog door het bos rennen. Over enkele decennia heeft zij de status van een Meryl Streep.

Het verhaal komt pas halverwege een beetje op gang en weet je dan best mee te slepen in de American Dream van Joy en de diverse tegenslagen die ze voor haar kiezen krijgt. Er wordt geen jaartal genoemd, maar alles in de film ademt early 90s en het is dan ook een heerlijk tijdsbeeld van een vrij ongecompliceerd decennium.

Maar de belangrijkste verdienste is dat de film laat zien dat iedereen het kan maken, als je maar goed je best doet en je door niets en niemand laat tegenhouden. In die zin is Joy best inspirerend en alleen daarom al het kijken waard.

3 sterren

avatar van IH88

IH88

Zwolle84 schreef:

"Go in! Go in to the hands! Go in to the hands! That's it."

Heerlijke recensie van een iets ondergewaardeerde film. David O. Russell is hard op weg om ook één van mijn favoriete regisseurs te worden. Van Three Kings tot American Hustle en van SLP tot The Fighter, zijn films zijn altijd vermakelijk.

avatar van Boneka

Boneka

• 2059 berichten

Captain Pervert schreef:

3 sterren

Helemaal mee eens. Joy(less) begint als een draak van een film met vreselijke types met als dieptepunt haar moeder, maar ook De Niro had er voor mij niet in gehoeven. Ga met pensioen beste man.

Annoying and boring in het eerste uur pfff. Het keerpunt komt ongeveer na een klein uurtje als Bradley Cooper in beeld komt. Zijn eerste dialoog is indrukwekkend en de rondleiding door de studio geeft een kijkje in de keuken van Joop van de Ende zullen we maar zeggen. Alles draait om geld nietwaar. De rol van Jennifer Lawrence vind ik knap en haar kind speelt leuk mee. Helaas moest de rest van het gezin ook een rol hebben. Jammer! Maar zoals gezegd speelt Jennifer wel een puike rol. Ook haar metamorfose op het eind vond ik lekker stoer. Jammer dat deze cover hierboven niet op de hoes is gekomen. Muziek en soundtracks vond ik leuk en dragen gelukkig iets bij aan de verder toch wel matige film. Zoals gezegd het tweede deel trekt de film omhoog maar een hoogvlieger zal ie nooit worden. 4K onwaardig. Overigens ik zie nogal wat artefacts voorbij komen helaas dus zo verbluffend is het beeld helaas niet. Jennifer deed me een beetje denken aan de jonge uitgave van Renee Zellweger. Nu maar hopen dat Jennifer niet dezelfde transformaties krijgt als Renee

avatar van Onslaught

Onslaught

Eerste uur echt geen zak aan, tweede deel wordt het wel leuker.

Matige film verder.

avatar van Walter S.

Walter S.

Ik zag deze film een half jaar terug al in de bios, toen vond ik het een erg mooie film en de 4 sterren blijven na de tweede keer ook gewoon staan. Ik hou wel van de rare kwasten in haar familie en haar strijd om haar penibele situatie te ontvluchten. Prima film met een mooie mix tussen drama en humor.

avatar van Noodless

Noodless

Misschien wat aan de trage kant, maar uiteindelijk toch wel een leuke film om eens te zien. Dit komt vooral door de goede combinatie dramatiek/humor en de goede vertolkingen van Lawrence en Cooper. 6,5/10

avatar van blurp194

blurp194

Waar gebeurd.

Maar niet zoals het hier verteld wordt, kennelijk. Aan de andere kant is dat precies bij deze film iets wat me eigenlijk nauwelijks stoort, want de af en toe tenenkrommende typetjes zijn wel best scherp getroffen. Jammer wel dat de meeste acteurs niet echt heel indrukwekkend bezig zijn, met De Niro natuurlijk voorop, in de zoveelste automatische-piloot rol. Lawrence doet het dan tenminste wel goed, en Cooper is ook behoorlijk. En tsja, even los van het waarachtigheidsgehalte, is het best een leuk achter-de-schermen gedoe van de tv shopping channels waar we allemaal wel eens een uurtje of wat naar hebben gekeken. Als het daar al bij gebleven is.

avatar van Bakshi

Bakshi

Dit is zo'n film waarbij het jammer is dat je niet een 0 kunt geven!

avatar van Decec

Decec

Een goede drama film...

Goed verhaal...

Goed acteerwerk...

Bekende acteur Robert De Niro...

En ook een bekende actrice Virginia Madsen...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Ik werd ondanks het ietwat langdurige begin heel erg meegesleept in haar verhaal. Juist doordat de eerste helft voor mijn gevoel wat lang duurde werd je helemaal meegenomen toen haar product op tv kwam en daarna ook nog.

Alleen een vraag: WEET IEMAND WELKE ZONNEBRIL ZE DRAAGT TIJDENS DE BOOTSCENE (WAAR ER RODE WIJN GEMORST WORDT?) Ik kan het nergens vinden en vind het zo'n mooie zonnebril ... (hier een link met foto: zonnebril joy