Ill Met by Moonlight (1957)

Alternatieve titels: Intelligence Service | Night Ambush

Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door Michael Powell en Emeric Pressburger
met Dirk Bogarde, Marius Goring en David Oxley

Twee Engelse officiers moeten tijdens de Tweede Wereldoorlog een geheime missie uitvoeren. Een Duitse bevelhebber moet van Kreta naar Cairo ontvoerd worden.

neo (crew)
Erg leuke oorlogsfilm met een vermakelijke plot.Met veel humor wordt de ontvoering van de generaal gebracht.Het leek soms nog net geen slapstick.Bogarde is helemaal op zijn plaats.Mikis Theodorakis, een griek deed de score, die natuurlijk Grieks getint is.Een vreemd verschijnsel is is dat er nooit sprake is van de normale militaristische march muziek, of echte spannende underscore stukken.Juist veel vaker is een Grieks lied te horen of opgetogen, vrolijke melodieen.Dit doet vermoeden dat de film ook volgens de makers haast 1 grote grap geweest moet zijn. 3.5 sterren

Op ware gebeurtenissen gebaseerd. Penguin Books: CRETE - The Battle and the Resistance door Antony Beevor. Bosch & Keuning: SPIONNEN, AGENTEN, SOLDATEN - Geheime commando's in de Tweede Wereldoorlog door Janusz Piekalkiewicz. ***

avatar van Toon1
Voor "Ill Met by Moonlight" gebruikten Michael Powell en Emeric Pressburger weer de Tweede Wereldoorlog als thema. De film speelt zich volledig af op het eiland Kreta, en we krijgen een paar mooie shots te zien. Wat vooral opvalt is dat "Ill Met by Moonlight" een zeer luchtige film blijft, vol humor (ik moest af en toe wel eens hardop lachen) en vrolijke Griekse muziek. Dat compenseert ook het zeer magere plot.
Al bij al een aardige maar terecht minder bekende film van Powell & Pressburger.

Ill Met by Moonlight is gewoon een heerlijke film. Zoals reeds gezegd enigszins luchtig, maar dat doet de film zeker geen afbreuk. De prachtig mooie fotografie zorgt ervoor dat de film een genot is om naar te kijken.

Give me more Powell and Pressburger!

Prachtige shots
goede film!!

avatar van The One Ring
Aardige film. Niets meer, niet minder. Powell zelf scheen er overigens niet zo tevreden over te zijn geweest. Persoonlijk vond ik het eigenlijk de minst geïnspireerde film van Powell en Pressburger tot nu toe. Een beetje automatische pilootwerk lijkt het wel. De shots zijn weer mooi, maar niet uitzonderlijk. Het verhaaltje kabbelt weer lekker voort. Zoals vrijwel altijd in een film van The Archers is er weer ruimte voor wat culturele gebruiken, dus we krijgen we een paar Griekse dansen. De acteurs doen het wel leuk. Maar écht grappig of écht spannend wordt het nooit. Het kijkt weg en dat is het.

avatar van 606
Klein beetje tegen vallend, is soms wat langdradig en er is niet veel actie.
Groot pluspunt alles spreekt eigen taal.
Acteurs zijn ook aardig.

3 sterren

avatar van Uzza_Sparta
Zarak schreef:
Op ware gebeurtenissen gebaseerd....

deze film gaat over de ontvoering van de Duitse Generaal Heinrich Kreipe (Marius Goring) op Crete, al was hun eerste target eigenlijk zijn voorganger, de beruchte Duitse Generaal Friedrich-Wilhelm Müller (beter bekend als The Butcher of Crete), maar toen Müller op de laatste moment werd vervangen door Kreipe zijn de SOE toch doorgegaan met hun plan, want het bleef toch een duitse Generaal

Friedrich-Wilhelm Müller - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

ook hier een kleine rol voor Christopher Lee, en de allereerste acteerrol voor David McCallum, die later bekend werd in o.a. The Great Escape en Colditz, en wereldberoemd werd in de jaren 70 als Illya Kuryakin in The Man From UNCLE