Manhattan Baby (1982)

Italië
Horror

geregisseerd door Lucio Fulci
met Christopher Connelly, Martha Taylor en Brigitta Boccoli

Een archeoloog opent een Egyptische grafkelder en daardoor wordt er een kwaadaardige geest vrijgelaten. De dochter van de man raakt daardoor bezeten door de geest en dat betekent het begin van een aantal brute slachtpartijen.

avatar van Ravenstein
De meesten kennen Lucio Fulci van z'n films die hij maakte tussen 1979 (Zombi 2) en 1982 (New York Ripper). In die korte periode liet hij enkele films op de mensheid los die vandaag nog steeds populair zijn bij menig horrorliefhebber (mijn lievelingsfulci is The Beyond).
Deze Manhattan Baby kunnen we zeker niet meer in die succesvolle periode plaatsen. Het is een tamme en saaie film die nergens de elementen bevat (voornamelijk de goor) die de horrofilms die Fulci afleverde in die periode zo geliefd maakten.

avatar van mikey
Een mindere Lucio, lijkt een beetje op polergeist en exorcist maar dan toch weer een beetje anders.. Hoe anders? Deze film is een beetje kinderachtig in de logica van possessions en hauntings. Aan de andere kant weet lucio wel hoe hij een camera moet hanteren en hoe je scenes in elkaar moet draaien. In dat opzichte is deze film zeker geslaagd. Let op het touwtje aan de meeuw en op de spiegeling van de geluidsman in de bril.

avatar van kirk douglas
natuurlijk had fulci weer een paar redelijke stukjes in de film. maar voor de rest vond ik hem erg saai. vooral die twee kinderen begonnen me erg te irriteren. deze hoef je niet gezien te hebben

erik1677
weer veel acteurs uit andere films van fulci, het bekendste is denk wel het jochie uit ,the house by the cemetary.
Hier is ie overigens niet zo irritant gedubt.
Ik had persoonlijk al een hele tijd uitgezien naar deze film, en helaas valt hij wel wat tegen.
Hij is dan wel weer beter dan bv ,house of clocks, maar verder is dit meer een kinderachtig filmpje van fulci met een minimaal aan gore-elementen.
ja..ik vond somige effects eigenlijk wel eens van een bedroevend niveau, het is net soms dat je naar die ouwe nederlandse jeugdserie thomas en senior zat te kijken.
Nee geen topper deze van fulci

avatar van Vascago
Geweldig mooie poster. En je vind de film mooier dan House Of Clocks erik? Want dat vond ik best een tof filmpje. Deze maar eens opsnorren dan

erik1677
jazekers vascago , de sfeer in deze film is beter dan in house of clocks.
Ik had al een hele tijd uit gezien naar deze films, ook house of clocks dus, maar ze vielen me helaas wat tegen.

avatar van Vascago
Ja Fulci heeft met zijn Gates of hell trilogie en zombi 2 de lat voor zichzelf natuurlijk wel erg hoog gelegd qua sfeer en gore. Dat kun je ook bijna niet van de man verwachten dat ie het nog een keer zo goed doet. NY Ripper was natuurlijk nog wel fantastisch.

erik1677
dat klopt, met the gate of hell trilogie lag de lat inderdaad heel erg hoog.
En tja de NY RIpper is echt geweldig, wat een brute film is dat.

avatar van Vascago
Zeer zwakke film van Fulci. Verhaal wat normaal al nauwelijks wat voorstelt in een Fulci film, sloeg nu helemaal als een tang op een varken. Acteerwerk is rampzalig. Ook de soundtrack is zeer matig, waardoor er van de sfeer ook totaal niets overblijft. En gore: Op 1 aardige scene aan het eind na niet gezien. Heel jammer dit.

erik1677
@vascago het hoesje is wel super, bevat al meer sfeer dan de hele film

Ja inderdaad.

avatar van VanRippestein
matige fulci die nog steeds wel wat vermaakt... Het plot is as usual, crap. Een paar mooie scenes leveren nog een voldoende op, maar het gebrek aan logica, en dus mijn inlevingsvermogen, maken dit toch wel een van de mindere fulci's. Mocht je op zoek zijn naar gore, dan kun je deze ook overslaan. Maar toch, die paar mooie scenes vond ik wel de moeite waard hoor. Echt saai vond ik hem dan ook niet, alleen niet spannend...

avatar van Richard_Voorhees
Ik lees hier iets over het begin van brute slachtpartijen, want op de moord op de sekteleider na word er erg weinig geslacht in deze film. Nee, centraal staat een archeoloog die blind raakt door een soort vloek van een Egyptische tombe. Helaas neemt hij hiermee ook een eeuwenoude Egyptische demoon mee die daarna bezit neemt van zijn dochter.
Fulci kan over het algemeen wel een potje bij mij breken. Ik heb door de jaren heen een redelijke sympathie gekregen voor zijn stijl van filmmaken, variërend van (psychedelische) giallo (A Lizard in a Woman's Skin), zombie films (Zombi 2 & 3), slasher (New York Ripper), het openen van hellepoorten (The Beyond, City of the Living Dead) tot zijn parodie op zichzelf (A Cat in the Brain). Allen erg variërend in stijl, maar toch met zijn overduidelijke stempel erop.
Hier slaagt hij er wat minder goed in om zijn eigen stempel erop te drukken. Niet alleen het idee van Egyptische vloeken was al regelmatig gebruikt, maar ook de hele possession van het meisje (ik kreeg last van Exorcist flashbacks) is iets dat we al menig ander maal hebben kunnen bewonderen in andere films.
Het acteerwerk is niet slecht. De kinderen zijn wat minder, maar dat is iets dat men van te voren kan verwachten. Helaas moet ik wel zeggen dat ik de personages niet boeiend vind. Een nogal stoffige archeoloog en zijn "wanhopige" vrouw kunnen bij mij weinig stof doen opwaaien. Dit terwijl er genoeg stof en zand in de film zelf te zien is.
Daarnaast is het voor Fulci's doen een erg tamme film. Niet heel veel actie, weinig gore scenes, er zit gewoon hier en daar niet veel beweging in.
De soundtrack vind ik dan nog best te doen, maar niet altijd even passend bij het beeldmateriaal. Dit komt wellicht ook door het gebruik van de vele verschillende componisten. Zo zien we op de credits van de soundtrack Fabio Frizzi (deed o.a. ook de muziek voor zijn The Beyond, City of the Living Dead, Zombi 2 en A Cat in the Brain), maar ook nog Francesco De Masi (verschillende Italo soundtracks, maar The New York Ripper is de enige Fulci gerelateerde voor zover ik weet), Walter Rizatti en Franco De Gemini (beiden The House by the Cemetery). Erg apart dat hij voor deze film koos om een mengelmoes te gebruiken van alle componisten waarmee hij in die periode werkte, maar goed, hij zal er zelf wel achter hebben gestaan.
Naar mijn mening de minste Fulci die ik tot op heden heb gezien.

avatar van alexspyforever
Ja, dat Fulci niets steeds uitblinkt in een boeiend verhaal is wel bekend hoewel zijn giallos wel degelijk goed zijn uitgedacht en karakterontwikkeling navenant. In deze film is daar helaas niets van te merken. Personages die heel oppervlakkig blijven net zoals het verhaal dat leeg is en sleept. De moorden waarvan sprake in de premise zijn eerder verdwijningen. Fulci steekt vooral veel werk in het visuele maar als je de master of gore wordt genoemd had ik toch iets meer verwacht dan die ene grafische scène op het einde. Nu goed ik heb me niet verveeld al was het laatste kwartier er toch wat te veel aan. Leuk om dat blonde kereltje van House by the Cemetery in een andere Fulci productie te zien. Meest overtuigend vond ik dan wel het bezeten meisje, maar aan de performance van Linda Blair uit de Exorcist kon ze zeker niet tippen.

avatar van baspls
Manhattan Baby is een film van Lucio Fulci die ik al langere tijd wilde zien, voornamelijk door de ontzettend sfeervolle poster. Ik had echter grote moeite met het vinden van de film, totdat alexspyforever zo vriendelijk was om hem naar me te sturen .

Een Egyptoloog is samen met zijn vrouw en dochter in Egypte als hij een mysterieuze tempel opgraaft. Tijdens de opgraving raakt hij zijn zicht kwijt. Zijn dochter krijgt een oud amulet van een oude bedelaar. Eenmaal terug in New York gebeuren er vreemde dingen in het appartement van de Egyptoloog. Zou zijn dochter zijn bezeten door een oud Egyptisch kwaad?

Manhattan Baby – een vrij domme titel die enkel naar de setting van de tweede helft van de film verwijst – valt het best te omschrijven als een soort combinatie van The Exorcist en The Awakening. Ook heeft de film een aantal elementen geleend van Poltergeist – bijvoorbeeld wanneer het jongetje verdwenen is en op de spiegel “Help me, Daddy” verschijnt.

Het acteerwerk was – zoals de ervaren Fulci kijker ook wel zou verwachten – niet veel soeps en sommige dialogen waren tamelijk bizar. Dat irritante snotjoch uit A Blade in the Dark heeft hier weer een rolletje, dit keer geen schel hoog stemmetje in de nasynchronisatie maar toch weer een irritant gozertje. Het meisje deed nog haar best maar kwam toch niet echt over.

Het concept van de film sprak mij wel aan. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor het oude Egypte, en Mummie-vloeken en reïncarnatie verhalen kunnen – mits ze goed zijn uitgewerkt – bijzonder sfeervol zijn. Het verhaal liep hier echter een beetje van de hak op de tak en de amateur Egyptoloog zou uit de dialogen kunnen opmaken dat de screenwriters geen enkele kennis van de oud Egyptische cultuur hebben. Het zogenaamde symbool van het kwaad is namelijk gewoon een variant op het oog van Horus, en dat is eerder een gelukssymbool.

De film is dan wel weer bijzonder degelijk opgenomen in mooi 2,39:1-formaat. Zowel Egypte als New York waren sterk in beeld gebracht. Zoals we van Fulci gewend zijn zitten er heel veel zooms en close-ups in. De opticals zagen er super fout en goedkoop uit, freaky blauwe 80s lazers. De muziek van Fabio Frizzi paste af en toe niet heel goed bij de film en viel vaak in herhaling, zaten we een paar aardige tracks tussen die me aan de zombiefilms van Fulci deden denken.

Voor Fulci’s doen zat er vrij weinig gore in de film. Vrijwel helemaal aan het einde worden we toch getrakteerd op enkele toffe kills als een man door tot leven gewekte opgezette vogels wordt opgevroten en een dode oppasser door een muur wordt gedrukt.

Toch wel een tegenvaller deze Fulci, had een veel sfeervollere film verwacht. Verder was ik teleurgesteld dat het bezeten meisje niet door het nachtelijke New York ging dwalen (wat we naar aanleiding van de poster wel zouden mogen verwachten). Vermakelijke b-film, maar toch echt een tandje minder dan de zombiefilms van Fulci.

avatar van knusse stoel
De eerste helft van de film was ok, mooie omgeving en een duistere sfeer, daarna begon het in te zakken. Jammer, er had meer in deze film kunnen zitten, d.w.z. met een betere uitwerking zou dit verhaal leuker zijn geweest. Daarom is onze waardering blijven steken op een 5. Kon slechter maar ook duidelijk beter.

avatar van goongumpa
Sfeervolle maar onbegrijpelijke quatsch van Fulci. Past mooi in het rijtje bij Xtro (1982) en Stridulum (1979)