Ti Piace Hitchcock? (2005)

Alternatieve titel: Do You Like Hitchcock?

Italië
Thriller

geregisseerd door Dario Argento
met Cristina Brondo, Chiara Conti en Elio Germano

In de plaatselijke videotheek hoort Giulio een gesprek tussen twee vrouwen over Hitchcocks 'Strangers on a Train'. De jonge en onschuldige Giulio heeft niet door dat de twee met elkaar aan het flirten zijn en hun telefoonnummers uitwisselen. Als hij thuis is, ontdekt hij dat Sasha in het appartement tegenover hem woont. Hij is getuige van een verhitte discussie met haar moeder. De volgende morgen wordt de moeder vermoord aangetroffen. Sascha heeft echter een alibi: ze was niet thuis die avond en de politie moet haar laten gaan. Giulio bijt zich in de zaak vast. Hij denkt een familiecomplot op het spoor te zijn en besluit op eigen houtje een onderzoek te voeren.

damon
mi piace molto bene!

avatar van jassonn
Wat je zegt!

Diesel
Verhaaltje hierboven klinkt best goed.

Nu maar hopen dat Argento hier iets van maakt..

avatar van kungfuzombie
Laten we hopen dat ie iets van z'n oude ik teruggevonden heeft. Ik wil nog zo graag weer eens een echte goeie Argento zien!!!!

avatar van Zavo
Vermakelijke onzin. Verwacht vooral geen serieuze ouderwetse Argento-horror/thriller, dit is gewoon een grappig tussendoortje, voor televisie gemaakt. Uiteraard doorspekt met verwijzingen naar Hitchcock-films. Ik kon er wel om lachen.

Zavo schreef:

Ik ook . Ik hoorde na afloop ook veel commentaar als 'slecht geacteerd', en 'toen reed-ie het volgende shot opeens in een hele andere straat, zonder tramrails', maar daar heb ik me totaal niet aan gestoord.

Maar dit is dus niet representatief voor films van Argento?

avatar van Zavo
Nee, niet echt, al zie je er wel wat van terug, maar meestal besteedt hij meer aandacht aan de decors en muziek en is het serieuzer.
Het acteren was trouwens ook slecht, maar soms had ik het idee dat het expres was.

Ja, klopt, soms was het acteren overduidelijk slechter dan de ergste soap, maar dat vond ik wel komisch.
Muziek vond ik hier al mooi dus dat belooft wat voor zijn andere films. Misschien toch maar eens naar op zoek gaan dan.

avatar van Quentin
Waar hebben jullie dit eigenlijk gezien?

avatar van Zavo
Draaide tijdens het FFF (Festival voor de Fantastische Film) in Amsterdam afgelopen jaar.

avatar van BlueJudaskiss
Dit moet ik even in de gaten houden, ziet er interessant uit. Ik mag die Dario Argento wel.

Amerikaanse release staat gepland voor: 15/8/2006

(Anchor Bay)

avatar van Quentin
Ik werd aangenaam verrast door deze film. Erg leuke homage aan Hitchcock, behoorlijk spannend en vol met verwijzingen. Daarnaast weet Argento met een krap budget de film toch een uitstekende visuele stijl mee te geven. 3,5*

Quentin schreef:
Amerikaanse release staat gepland voor: 15/8/2006

(Anchor Bay)

Jammer genoeg alleen de nagescynchroniseerde versie.

avatar van Quentin
Heb ook maar een versie met de Engelse dub gekocht, aangezien de film niet met orginele geluidsband en engelse ondertitels te krijgen is. Stoor ik me meestal ook niet zo aan bij Italiaanse films.

Meestal zijn de Italiaanse versies veel beter.

avatar van Quentin
Wat minder kunstmatig inderdaad, misschien komt dat wel omdat ik Italiaans niet versta. Maar aangezien er vaak met een internationale bezetting in Italiaanse films werd gewerkt heb je nooit een 'echte' versie.

Maar de Italianen die de Amerikanen dubben zijn vaak betere acteurs dan de Amerikanen die de Italianen (of wat dan ook) dubben. En Argento spreekt heel slecht Engels, volgens mij bemoeit ie zich alleen met de Italiaanse versie. Daarbij is dit een Italiaanse tv-film met Italiaanse acteurs.

avatar van Mac Hammer Fan
Do you like Hitchcock? I certainly do!
Deze Italiaanse prent is een hommage aan de grootmeester van de suspense (Hitchcock), geregisseerd door een andere grootmeester - van de giallo - (Argento) en helemaal in de stijl van nog een grootmeester Brian de Palma. Massa's referenties naar Strangers on a Train, Rear Window, Body Double en dergelijke meer op de tonen van Pino Donaggio. Heel erg vermakelijk voor de fans. De spanning zit er vanaf het begin goed in. Ik heb ervan genoten.

avatar van Peake
Voor mij behoort Ti Piace Hitchcock? zeker tot de betere Argento's van de afgelopen 25 jaar. Juist omdat hij het hier vrij simpel houdt en zich niet verslikt in vergezochte experimenten. De verwijzingen naar Hitchcock zijn knap verweven in het script en de visuele stijl doet zelfs hier en daar aan zijn jaren zeventig werk denken.

Wouter schreef:
Daarbij is dit een Italiaanse tv-film met Italiaanse acteurs.

Dat kan wel zijn, maar op de set spraken de acteurs gewoon Engels.

Inmiddels visueel al best gedateerd, maar blijft een fijn tv-filmpje met een solide scenario.

Quentin schreef:

Dat kan wel zijn, maar op de set spraken de acteurs gewoon Engels.

Ik vind het belangrijker in welke versie de regisseur de meeste energie heeft gestoken tijdens de afwerking. Wat de acteurs op de set spraken doet er weinig toe, bij Italiaanse films.

avatar van baspls
Do You Like Hitchcock? Who doesn't?

In 2005 maakte Dario Argento een eerbetoon aan The Master of Suspense voor de Italiaanse televisie. Een filmstudent bespioneert zijn knappe overbuurvouw. In de videotheek hebben zijn buurvrouw en een andere jongedame het over de film Strangers on a Train. Kort daarna wordt haar moeder vermoord... Een soort van Rear Window dus.

Een eerbetoon is het zeker, de hele film zit vol met erg directe verwijzingen naar niet alleen Hitchcock, maar ook het Duitse expressionisme, Argento's eigen films en zelfs de Sovjet-Russische cinema. En dan bedoel ik dat de hoezen en posters van deze films zichtbaar zijn of door de personages besproken worden, niet dat ze filmisch worden geciteerd. Al is daar ook spraken van, zo citeert Argento zijn eigen Tenebre en zijn er erg duidelijke verwijzingen naar Psycho, Vertigo en Body Double. Het is eerder Body Double dan Rear Window omdat Argento net als De Palma een stuk minder verhullend is in zijn voyeurisme dan Hitchcock was. Voor de soundtrack heeft Argento ook De Palma's vaste componist Pino Donaggio weten te strikken. Donaggio levert een soundtrack af waarin hij in grote lijnen Bernard Herrman en Goblin imiteert, door de digitale instrumenten helaas een stuk minder mooi als zijn werk voor De Palma.

Visueel is de film echter niet bijzonder sterk. Dat ligt niet perse aan Argento want als hij precies het zelfde in de jaren '80 gedaan zou hebben was er niets aan de hand geweest. Het is de schuld van de ontzettend fletse digitale opname, de goedkope tv-verlichting en het feit dat de jaren '2000 gewoon zo'n periode was waarin alles er lelijk uitzag (alles van auto's tot waterflesjes, allemaal niet esthetisch). Iets waar ook The Cart Player en Giallo last van hadden overigens.

Het acteerwerk is alles behalve geweldig en het verhaal is (logisch) niet erg origineel, maar toch is dit een behoorlijk vermakelijke film van Argento in zijn minst succesvolle periode. De Palma en Scorsese zijn net wat beter in Hitchcock imiteren omdat ze dat wat minder eigenzinnig doen, Argento deed het eerder beter in zijn Dierentrilogie.