Springfield Rifle (1952)

Oorlog / Western

geregisseerd door André De Toth
met Gary Cooper, David Brian en Lon Chaney Jr.

Majoor Alex 'Lex' Kearney is een officier van de Noordelijken gedurende de Amerikaanse Burgeroorlog. Voor de buitenwereld lijkt het, alsof Lex oneervol uit het leger is ontslagen, maar hij infiltreert in een bende paardendieven van de Zuidelijken in Colorado, teneinde deze bende te kunnen oprollen. Lex vrouw Erin denkt, dat haar man is overgelopen.

avatar van Dogie_Hogan
Erg fletse poster.. wat vinden we van deze?

Minder flets...

avatar van Dogie_Hogan
=> Zaterdag 23 januari a.s. op de ARD, van 22.15-23.45u.

'Springfield Rifle', Warner Brothers antwoord op 'Winchester73'.

avatar van Brix
Na minstens 15 jaar vandaag eindelijk weer eens kunnen zien vandaag (met dank aan de ARD )
Ik was inmiddels al vergeten wie de 'zwarte Piet' in het spel was.
Kon mij ook niet herinneren dat Fess Parker hier een kleine rol in had.
Wie had in 1952 kunnen denken dat die slungel van een kerel niet zo heel veel later een echte Amerikaanse volksheld zou worden door zijn Davy Crockett rol.
De roem die hij met die ene rol vergaarde duurt tot heden voort.

Ik heb weer genoten van 'Springfield Rifle', een degelijke western, met toch wel de westernacteur bij uitstek, Gary Cooper.
Die is ook hier weer sterk in zijn rol.
Er gebeurt ook genoeg in het verhaal om de aandacht vast te houden.
Mooie mix van actie en intrige.
Lon Chaney Jr. is weer eens een bandiet, van hem verwacht je bijna niet anders.
Maar Chaney was zeer zeker een bekwaam acteur.
Regisseur Stanley Kramer zei ooit dat hij steeds wanneer hij geen geschikte acteur voor een moeilijke rol kon vinden, hij een beroep op Chaney deed.

Prachtige natuuropnamen verlenen de film nog extra glans.

Ik hoop deze film eens op DVD te vinden.
Voorlopig doe ik het maar met een eigen opname, inclusief de Duitse nasynchronisatie.

Vannacht op WDR TV om 0:20 uur

Aanrader voor westernfans

avatar van madmax1
Ik wis dat ik deze nog nooit had gezien, aangevraagd en kwam op 2 disk binnen,mooie kwaliteit kleuren film , met een kraak helder beeld,na de gebruikelijke seremonie in het leger komt Cooper in beeld, in een prachtig besneeuwd landschap, de blauwe legers uniformen gaven mij al een slecht voor teken , dit wordt niet mijn western, gelukkig kreeg hij een gele streep op zijn rug ,en werdt ontslagen uit het legermet een bedoeling , en in zijn normale kolfje met pistool op de heup ,had ik er weer wat vertrouwen in, na de prachtige paarden show , liep de film een beetje uit de hand met nog een dubble crosser, zijn vrouw zat in een dip en ik ook,alles in ere hersteld en weer het blauwe pak aan.
Absoluut niet mijn fim ,mocht ik deze in het duits hebben gezien zo als hier boven, hénde hoog oder iech scheisse, lag ik al lang onder de wol.
Matig.

Absoluut geen slechte film, maar ook niet een die lang bijblijft. Aardige intriges en een rol voor Cooper die in het eerste deel best apart te noemen is.
Het voorspelbare in westerns wordt hier ontweken door wendingen in het verhaal en het eigenaardige begin waarbij de heldenrol voor Cooper ontbreekt.
Het wat langzaam gebrachte middenstuk richting ontknoping brak mij een beetje op, wat meer vaart had er wel in mogen zitten.

22 mei 01:35 - 03:05 ARD

avatar van Justinw
Eens met Barfly. Het wat trage middenstuk is een domper die de film pas laat herstelt. Het plot daarintegen is relatief origineel te noemen aangezien ik weinig tot geen westerns tegenkomen waarin er wendingen zitten.
Gary Cooper stelt niet teleur en doet het goed. Heb nog geen slechte dingen van hem gezien.

avatar van Brix
Vannacht te zien op ARD TV > 1:45 uur.

Ik moest die DVD toch eindelijk maar eens kopen, want deze film blijft voor mij leuk om te zien.

Vannacht weer eens op TV te zien > ARD > 01:15 uur

avatar van trebremmit
Afgelopen november uitgekomen op dvd bij Warner Archive.

Springfield Rifle

avatar van mr rumson
Ook dit vind ik weer een prima western van Gary Cooper.
Het verhaal is voor een western zeker apart en zien we dan ook niet zo vaak .
Ondanks dat is het jammer dat je toch al vrij snel doorhebt aan welke kant Cooper staat.
Eigenlijk hoop je dan ook dat je nog eens op het verkeerde been word gezet maar helaas is dat niet zo .
Voor mij was het dan ook interessanter om te zien wie de persoon was die de zaakjes zo wist te regelen zodat de rebellen telkens op het juiste punt kwamen voor een overval.
De film zelf ziet er haarscherp en kleurrijk uit dit alles is gefilmd in een mooie omgeving .
Met de acteurs is ook niks mis mee ook zit er meer dan voldoende actie waarin een stunt met paarden en een huifkar ervoor mij wel boven uit springt.