Gyeongseonghakyoo: Sarajin Sonyeodeul (2015)

Alternatieve titel: The Silenced

Zuid-Korea
Horror / Thriller

geregisseerd door Hae-young Lee
met Bo-Young Park, Su-dam Park en Ji-won Uhm

Korea, 1938. Joo-ran is een getalenteerd meisje dat wordt overgebracht naar de Gyeongseong Boarding School in de buurt van Keijyo, het latere Seoel. Maar de Gyeongseong School is geen normale school. De locatie van de school is geheim en het bestaan ervan is zelfs niet bekend bij het publiek, maar het leven lijkt er niet anders te zijn dan in andere internaten. Toevallig komt Joo-ran te weten dat er een meisje is met precies dezelfde naam, maar meteen nadat de nieuwsgierige Joo-ran haar opzoekt, verdwijnt het meisje. Zij is ervan overtuigd dat er iets niet pluis is met de school en gaat op een gevaarlijk onderzoek om de geheimen uit te pluizen.

avatar van tattoobob
Mooie poster.....deze wil ik zien.

avatar van mayhemblik
Hou het maar bij de poster tattoobob.
Een beetje een film voor en met kinderen maar dat ben ik jammer genoeg al heel veel jaren niet meer.
En daar komt ook nog bij dat het allemaal maar erg slapjes is.

Goed.

Beloftevol begin, dat zeker. Ik ben geen al te grote fan van Koreaanse cinema, maar qua production design is het toch wel één van de meest indrukwekkende filmlanden denk ik. Rijke visuals, uiterst verzorgd en gedetailleerd zorgen ervoor dat het eerste half uur dik genieten is.

Eerste helft van de film deed me wat denken aan Laugier's Saint Ange. Gelijkaardige setting, goed opgebouwd mysterie en erg stijlvol en rustig uitgevoerd. Verwacht geen al te hoog tempo, ook geen overload aan informatie. De film toont vooral zonder al te veel uit te leggen.

Des te spijtiger dat het halverwege keert. De film krijgt een klassieker tempo, druppelsgewijs wordt er meer en meer informatie gelost en het rustige, bedeesde maakt plaats voor immer groeiende dramatiek en uitbundigheid. De uitgekiende opbouw wordt zo vakkundig teniet gedaan. Dan liever nog een half uur extra sfeer om dan met een knaller te eindigen (nogmaal verwijzend naar Saint Ange).

Het saaiere verloop + de overname van het plot zorgen ervoor dat het tweede deel wat moeilijker weet te boeien. Jammer want de film blijft keurig en verzorgd en met wat er in het eerste deel aan sfeer wordt opgebouwd had veel meer gedaan kunnen worden.

Ps: apart trouwens die link naar Japan. Zal wel te maken hebben met de tijdsgeest, maar toch blijft het vreemd om Koreanen te zien wedijveren om te emigreren naar Japan. Relaties tussen beide landen zijn nog steeds niet wat je noemt optimaal, dus wel nieuwsgierig hoe men in Korea naar deze film gekeken heeft.

Onderhond schreef:

Duidelijk verhaal Onderhond. Die gerichtheid op Japan zal wel te maken hebben met het feit dat Korea in die jaren bezet was door Japan. Je hebt me toch wel nieuwsgierig gemaakt. Ik ga hem zeker zien.

Ik heb me prima vermaakt met deze film. Maar ben kennelijk de enige die er een ruime voldoende voor over heeft. Dat verbaast me een beetje. Zo slechts is dit toch niet? Oké, die anachronismen hadden niet gehoeven. Onderhond noemde er al een paar. En die geluidsapparatuur en bandrecorder uit de jaren vijftig kloppen natuurlijk ook niet, maar voor de rest vond ik het wel mooi van vormgeving. Die tempoversnelling en groeiende dramatiek vond ik wel goed gedoseerd.

Die gerichtheid op Japan maakt de film wel pikant. Is nog altijd een omstreden onderdeel van de Koreaanse geschiedenis. Korea werd begin vorige eeuw bezet door Japan. Voor velen was het 'onoverwinnelijke' Japan het land van de onbegrensde mogelijkheden. Dat klinkt in deze film, met name in de houding van de directrice van de school, ook door. Maar in Korea kun je zoiets alleen via een omweg ter sprake brengen. Dat maakt deze film toch net even iets meer dan de gebruikelijke horror/thriller.

avatar van mjk87
Ik kan me goed vinden in de kritiek van Onderhond. Een fraai begin met mooie opbouw, suspense en een verrukkelijk design. Fijn sfeertje sowieso, een kruising tussen fijn zomers bij de atletiekbaan en mysterieus op momenten. Maar na een klein uur verandert de film van toon en vliegt mijns inziens ook uit de bocht. De film wordt minder interessant en elke vorm van sfeer verdwijnt. Het einde is nog wel aardig dat zo ver over de top gaat dat het weer leuk wordt. En ook nog leerzaam over een periode in Korea onder het juk van Japan, waarin men zelfs Japanse namen aanhoudt om maar Japans te worden (al schijnt dat pas een jaar later echt te worden ingevoerd). Sowieso vond ik het vooral fijn dat direct te merken wat Japanse namen waren en wat Koreaanse namen waren. Dan merk je dat een beetje verdieping in die regio z'n vruchten afwerpt. 3,0*.

avatar van IH88
The Silenced

Fijne film die eigenlijk uit twee delen bestaat. De sfeervolle opbouw en het bijna horrorachtige laatste gedeelte. Het werkt, alhoewel er weinig van het mysterieuze en onheilspellende begin overblijft. De geschiedenis, en wat er zich allemaal heeft afgespeeld tussen Japan en Zuid-Korea, wordt ook goed in de film verwerkt, en de regie en het acteerwerk van de jonge vrouwen is zeer effectief. Bepaalde actiescènes op het laatst zien er echt fantastisch uit. The Silenced (de Zuid-Koreaanse titel is echt te lang) is een film waar je wel even de tijd voor moet nemen, maar het is het zeker waard.