• 10.932 nieuwsartikelen
  • 8.997.807 stemmen

Hoo-goong: Je-wang-eui Cheob (2012)

Drama / Romantiek | 122 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Alternatieve titels: The Concubine / 후궁: 제왕의 첩

Oorsprong: Zuid-Korea

Geregisseerd door: Dae-seung Kim

Met onder meer: Cho Yeo-jeong, Kim Dong-wook en Kim Min-jun

Gesproken taal: Koreaans

Plot Hoo-goong: Je-wang-eui Cheob

"The one the king couldn't have."

Wanneer Hwe-yeon gedwongen wordt door prins Sung-won om de nieuwe vrouw van de koning te worden, loopt ze samen met haar geliefde Kwon-yoo weg. De prins vindt het stel in een boerenschuur en neem Hwe-yeon alsnog mee naar het paleis, terwijl Kwon-yoo fysiek zwaar wordt gestraft. Wanneer de koning onder verdachte omstandigheden plotseling sterft, wordt diens broer Sung-won zijn opvolger, maar de werkelijke macht komt in handen van zijn meedogenloze moeder. Die wil voorgoed afrekenen met koningin Hwe-yeon en haar familie. Dat stuit op verzet van de nieuwe koning, die verliefd is op zijn schoonzuster.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Grand Prince Seong-Won

Kwon-yoo / Choong-young

King's Mother

Chief Eunuch

Hwa-yeon's Father

Medicinal Eunuch

gauke

Een geraffineerd en stijlvol paleiskostuumdrama over intriges, lust en afgunst. Het historische melodrama vertelt weinig nieuws onder de zon maar het wordt op een prachtige wijze voor het voetlicht gebracht. Een doolhof van smoorverliefd zijn, verraad, wraak en zelfvernietiging waarbij een belangrijk deel wordt ingeruimd voor seksualiteit. Daarnaast is het gebodene dermate psychologisch complex dat het aan de verhalen van Shakespeare doet denken. De cast acteert eersteklas.

BBarbie

Stijlvol drama over een wirwar aan intriges aan het Koreaanse hof, waar bij het uitschakelen van potentiële tegenstanders bepaald geen halve maatregelen worden genomen. Zoals gauke hierboven terecht opmerkt doet het thema heel erg aan Shakespeare denken (Hamlet).

Uitstekend acteerwerk, i.h.b. van de wonderschone Yeo-jeong Jo als de koningin, die zich te midden van al het bloeddorstige gekonkel staande probeert te houden.

avatar van keukenzout

keukenzout

Nou, grafischer kon denk ik niet. Op zich niet erg want ik ben een horrorfan maar jeetje. Wow. Ielw. Oeh. Ik had er niet op gerekend, zeg maar.

Verder wel een aardige film. Het is mijn genre gewoon niet zo denk ik.

avatar van joolstein

joolstein

Koreaanse kostuum-film die gesitueerd is aan het hof ten tijden van de Joseon Dynasty. En waarin de koningin-moeder het leven zuur maakt van voormalige koningin Shin Hwa-Yeon. De gehele film is één groot web van intriges, moord en bedrog, verraad,wraakzucht plus al het andere denkbare wat maar tussen de muren van het paleis kan afspelen. Een koningsmoord, eunuchen inclusief de castraties, martelingen, een koning met een vreemdsoortig oedipuscomplex en natuurlijk seks. En dit alles draait om een driehoeksverhouding. Prins Seong-woon wordt verliefd op Shin Hwa-Yeon maar zij is al verliefd op Kwon-yoo echter om zijn leven te redden gaat ze mee naar het hof. Hier schopt ze het tot koningin maar als de koning sterft en er niet direct een opvolger is, begint tussen die muren een subtiele maar gruwelijk machtsstrijd. Zeer goed acteerwerk en Jo Yeo-jeong is een mooie actrice, prachtig in beeld gebracht leven aan het hof, misschien een tikkeltje te lang, en ook de bloederige en erotische scenes zijn sfeervol in beeld gebracht.Niet iets nieuws maar wel een prima film!

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Leuk om zo'n inzichtje te krijgen in het hofleven in Korea van tijden terug, maar de film zit vol intriges die lang niet altijd even goed te volgen zijn (ook omdat Aziaten soms lastig uit elkaar te houden zijn als er zoveel in zitten) en daardoor houdt de film me er niet goed bij. Visueel warm geschoten maar niet heel bijzonder. De film kijkt als geheel redelijk weg, maar duurt toch wel zeker 20 minuten te lang. Acteerwerk is prima en het vele expliciete naakt opvallend, maar wel mooi in beeld gezet. 2,5*.

avatar van Fransman

Fransman

Prachtig, dit Koreaanse koningsdrama, vol intriges, wraak, martelingen, liefde en seks. Veel seks, maar die is mooi en decent in beeld gebracht. In dit verhaal gaat het om twee dingen: macht en lust, en dat laat de regisseur dus ook zien. Wat me vooral opviel is dat de personages niet eendimensionaal zijn. de 'meedogenloze' schoonmoeder gaat over lijken, maar vooral uit liefde voor haar zoon. Die zoon lijkt aanvankelijk een redelijke heerser, maar blijkt aan het eind even meedogenloos als de rest. En de mooie Sung-won, zo zacht en lieflijk, speelt het machtsspel met verbluffende daadkracht. Blijft tot het eind spannend en verrassend. Genieten dus.