• 8.603.989 stemmen

Een Vlucht Regenwulpen (1981)

Drama / Komedie | 90 minuten

Genre: Drama / Komedie

Alternatieve titel: A Flight of Rainbirds

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Ate de Jong

Met onder meer: Jeroen Krabbé, Willeke van Ammelrooy en Rijk de Gooyer

IMDb beoordeling: 6,3 (575)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 19 februari 1981

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Een Vlucht Regenwulpen

Celbioloog Maarten houdt zich bezig met klonen, voortplanting zonder dat er seks aan te pas komt. Op een nacht droomt hij dat hij nog slechts één week te leven heeft, tenzij hij erin slaagt om binnen die periode een vrouw te vinden en met haar betrekkingen te hebben. Door zijn strenge calvinistische opvoeding, een onbeantwoord gebleven liefde en de adoratie voor zijn moeder is Maarten niet erg geïnteresseerd in vrouwen. Zijn brutale alter ego dwingt hem dingen te ondernemen waar hij eigenlijk niet de moed voor heeft. Tijdens de zevendaagse zoektocht haalt Maarten zijn belangrijkste jeugdherinneringen op.

kappeuter (crew films)

Geestige film. Jeroen Krabbé speelt overtuigend een dubbelrol.

avatar van De_Filmpoëet

De_Filmpoëet

In vergelijking tot het boek van Maarten t’ Hart is deze film wellicht tegenvallend, maar wat wil je ook: het boek is briljant! De motor van deze film moet ook gezocht worden in het geweldige acteerwerk van Jeroen Krabbé, deze man brengt zijn rol vol overtuiging over. De kritiek dan, want die is er zeker. De film had veel subtieler gekund (zoals het boek.). Sommige scènes waren te platvloers, zo typisch Nederlands. Het imaginaire alter ego hadden ze van mijn part weg moeten laten (wellicht daarvoor in de plaats een gedachtestem.). Deze film had dichter bij het boek moeten blijven, dan was het naar mijn optiek een betere film geweest. Toch ****.

Redelijke film. Jeroen Krabbe speelt wel een geweldige rol. 2.5*

Quido

Gisteren gekeken en ik vond hem beter dan dat ik hem de eerste keer keek. ik verhoog mijn stem naar 3*.

avatar van EmDee

EmDee

De "denkbeeldige" Maarten deed me een beetje aan (knip) denken.

Krabbé redt deze film die voor de rest niet erg interessant is/blijft.

avatar van Wouter

Wouter

Ik kom er maar niet doorheen.

avatar van tovenaar

tovenaar

Wouter schreef:

Ik kom er maar niet doorheen.

Ik heb hem gister voor het eerst gezien en in het eerste kwartier dacht ik: ach joh Wouter, waarom zo negatief over deze film, best aardig toch? Helaas zwakte het daarna zeer snel af en was het vrij moeilijk om de aandacht volledig op de film te houden. Het was zo ongeveer hetzelfde 'truukje' om de 10 minuten herhalen, tot het einde van de film. Jammer dat het zo'n saaie, irritante bedoeling werd!

avatar van eddiej

eddiej

Aardige film.Klasse rol jeroen krabbe.Even nog 'n vraag die niks met de film te maken heeft.Hoe kom ik aan zo'n te gekke bril welke Jeroen krabbe opheeft?Als iemand me daar aan kan helpen,graag!!!!

avatar van xangadix

xangadix

Specsavers, Hans Anders? Zal wel niet. Ik zou hier en daar eens een rommelmarkt proberen...

avatar van 93.9

93.9

Aardig, maar is eigelijk een belediging voor het boek.

avatar van Quentin

Quentin

Aardig filmpje, maar het is pulp ten op zichte van het prachtige boek (toch nog eens een keer lezen), Krabbé speelt wel leuk. 2,5 *

avatar van Claus

Claus

Erg leuk gespeeld door Krabbe. Heb me zeker vermaakt met deze film, had er behoorlijke verwachtingen van en ben daarin niet teleurgesteld..

avatar van Linda

Linda

De_Filmpoëet schreef:

Absoluut, zoals nu vond ik het behoorlijk storend.

De film valt mij behoorlijk tegen itt het boek. Nou heb ik het boek pas voor de helft gelezen maar het is mij wel duidelijk geworden dat het niveau van het boek stukken beter is. Veel dingen ontgaan je een beetje als je het boek niet kent, ik vond het verhaal maar matig uitgewerkt. Maartens zwak voor Martha komt ook niet goed over in de film, het boek beschrijft alles veel beter. De goede rol van Krabbé en de muziek maken een hoop goed maar niet genoeg voor een voldoende. 2,5 ster.

avatar van predator

predator

Leuke film, met mooie beelden van Maasland. Het boek is idd beter, maar dit is helemaal geen slechte boekverfilming.

avatar van raymon

raymon

ik heb het boek niet gelezen dus daar kan ik de film niet op beoordelen maar wel op de film zelf.

Jeroen Krabbe is gewoon geweldig in de rol hij speelt het heel overtuigend, leuk om trouwens Simone Kleinsma en Peter Tuinman nog zo jong te zien. Het verhaal vind ik heel leuk verzonnen en de humor vind ik een sterk punt van deze film, goeie film nederlandse film****4

avatar van robertus65

robertus65

Geslaagde tragikomische film, waar Krabbé een soort Woody Allen achtig figuur speelt, in de weer met vrouwen. Hij krijgt hulp van zijn alter ego, zoals in Play it again, Sam.

Gelukkig overheersen de komische momenten.

Quido

Net als bij Op Hoop van Zegen ook hier een duidelijk opgeknapte print op TV. Hopelijk binnenkort dan ook een nieuwe release op DVD, want de kwaliteit van die print was belabberd.

avatar van FunkStar

FunkStar

Hmm een redelijke film maar Jeroen Krabbe acteerd erg goed in deze film! Ook de bijrol van een jonge Simone Kleinsma is leuk!

Ook een aardig detail is de filmmuziek die erg mooi is!

avatar van by_the_way

by_the_way

Aardig filmpje van Ate de Jong, dat calvinistische komt wel erg sterk naar voren ook in het taalgebruik en dat was dan ook behoorlijk storend. Ik had al wat fragmenten gezien bij 'Allemaal film' werd toen toch wel benieuwd. Jeroen Krabbé speelde goed, behoorlijk lomp dat hier Willeke van Ammelrooy en Rijk de Gooyer bij de drie grootste rollen staan terwijl ze beide maar 1 scène hadden. Marijke Merckens en Peter Tuinman hadden volgens mij nog een grotere rol. Dat scèneetje met Paul van Gorcum was wel geinig. Redelijke muziek niet echt hoogstaand of noemenswaardig allemaal. Oh ja zou Krabbe die bril van Ate de Jong hebben geleend?

avatar van cambal

cambal

Dit is echt mooi verfilmd zeg , houd erg van zulke soort Nederlandse films om bij weg te dromen , mooi sfeertje gecreeerd.

avatar van gotti

gotti

Mwah. Geen onaardig uitgangspunt, maar enorm suf en traag verhaal, zeker met de vele flashbacks, waarvan zeker de helft nogal nietszeggend was. Dat alter-ego van Krabbé werkte eigenlijk ook niet echt...

avatar van speranza

speranza

Deze film ademt een heel aparte sfeer uit.

avatar van Dick2008

Dick2008

Deze film na lange tijd weer eens gezien. Jeroen Krabbe speelt erg goed een dubbelrol. Veel komische momenten maar ook veel wat tragische flashbacks. Toen die jongen met zijn hoofd in de koeienvlaai werd gedrukt was echt weer moment voor mij dat ik vond lijkt net of ik hem onlangs nog heb gezien maar is ondertussen toch al jaren geleden. Ik ken het boek niet dus er valt voor mij niks te vergelijken. Leuk om weer eens gezien te hebben, een mooie film alleen het einde vond ik wat tegenvallen.

gauke

Aardige film met een prima dubbelrol van Jeroen Krabbé.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

Inderdaad een aardige film. Duidelijk een van Nederlands 'bravere' films. Een aantal zeer mooie shots, maar het gebrek aan diepgang vergde zijn tol.

avatar van erik neuteboom

erik neuteboom

Een leuke film waarin ik heb genoten van de dubbelrol van Jeroen Krabbé, 1 van mijn favoriete Nederlandse acteurs. Net als in Willem Van Oranje kan hij zo soepel overschakelen van een relaxed iemand die geniet van het leven of een ondeugend baasje naar een gedreven neuroot die worstelt met zijn gevoelens of een theatrale idealist. Jammer dat deze film drijft op die knappe dubbelrol want voor de rest gaat het een beetje traag, zelfs richting saai af en toe maar einde is wel weer leuk, erg herkenbaar is die scene "waar het allemaal om draait" in Een Vlucht Regenwulpen, meer mag ik niet zeggen om correcties van bovenhand te vermijden...

avatar van k.grubs

k.grubs

Behalve de titel zijn er niet zoveel overeenkomsten tussen boek en film. Zoals vaker is dat een teleurstelling. Kan me niet herinneren dat het boek om te lachen was. Veelzeggend: de regenwulpen uit de titel zijn ook maar duiven.

avatar van Kuck-x

Kuck-x

Ik heb me wel vermaakt met deze leuk voortkabbelende film, ook al zit er geen enkele verrassing in en wordt het verhaal nergens naar een climax gevoerd. Wat voor mij absoluut niet werkte was dat de puberende Maarten spreekt met de stem van Krabbé. Wel weer leuk gedaan vond ik de scènes met zijn alter ego dat de eenzaamheid van Maarten benadrukt en de betekenis daarvan versterkt. ik ken het boek niet, maar ik stel me nu voor dat hij daarin gewoon veel hardop met zichzelf praat. Helaas is het slot weinig vindingrijk.

avatar van mister blonde

mister blonde

Onbegrijpelijk laag gemiddelde en gematigde reacties, voor deze ontzettende geestige film. Ik heb het boek niet gelezen (misschien scheelt dat). Ten eerste is het een op en top Nederlandse film (en in mijn achtertuin). Vond Krabbe sterk en vond het scenario erg amusant. Onderschatte film! 4 sterren.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Deze film hebben we destijds met de schoolklas gezien toen we eigenlijk naar SPETTERS wilden, maar dat mocht van een groepje ouders niet. De leraar wilde het uitje toch laten doorgaan en zo kwamen we bij deze film te zitten. Heel wat anders, maar toch wel een mooie film. Al was ik er destijds met mijn 14 jaar nog niet helemaal klaar voor. Hier en daar vond ik er wel n beetje spruitjeslucht omheen hangen maar het thema is op zich mooi uitgewerkt. Marijke Merckens speelt hier weer een zeldzame en mooie rol! Jammer dat zijn maar weinig te zien is geweest in haar carriere. Vaak bijrollen maar erg sterk ingevuld!