Een Vlucht Regenwulpen (1981)

Alternatieve titel: A Flight of Rainbirds

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Ate de Jong
met Jeroen Krabbé, Willeke van Ammelrooy en Rijk de Gooyer

Celbioloog Maarten houdt zich bezig met klonen, voortplanting zonder dat er seks aan te pas komt. Op een nacht droomt hij dat hij nog slechts één week te leven heeft, tenzij hij erin slaagt om binnen die periode een vrouw te vinden en met haar betrekkingen te hebben. Door zijn strenge calvinistische opvoeding, een onbeantwoord gebleven liefde en de adoratie voor zijn moeder is Maarten niet erg geïnteresseerd in vrouwen. Zijn brutale alter ego dwingt hem dingen te ondernemen waar hij eigenlijk niet de moed voor heeft. Tijdens de zevendaagse zoektocht haalt Maarten zijn belangrijkste jeugdherinneringen op.

kappeuter (moderator)
Vanaf 30 oktober in de bioscoop (re-release door EYE)

avatar van pierre18
Redelijke film die nu wel wat gedateerd overkomt, maar dat komt voornamelijk door de cameravoering. Het verhaal vind ik slap en onzinnig en zelfs overdreven. De uitwerking en de flashbacks zijn goed. Vooral de stijf burgerlijke levenswijze vond ik uitstekend neergezet, waarin het geloof letterlijk in de plomp werd gegooid (uitstekende scene). Tevens de sfeer rond het amandelen knippen was tenenkrommend goed. Henriette Tol zette een prima rol neer als de (ruimdenkender) zus van Martha.

kappeuter schreef:
Vanaf 30 oktober in de bioscoop (re-release door EYE)

Enigszins rare re-release zou menigeen denken. Echter, de roman zal in de maand november gratis uitgedeeld worden aan alle bibliotheek-leden in het jaarlijks terugkerende Nederland Leest. Digitaal gerestaureerd overigens.

avatar van VoorDeFilm
VoorDeFilm: Een Vlucht Regenwulpen (1981) - YouTube

Regisseur Ate de Jong leidt zijn eigen film 'Een Vlucht Regenwulpen' uit 1981 in. De film komt vanaf 1 november opnieuw in een aantal bioscopen n.a.v. de actie Nederland Leest en de het boek van Maarten 't Hart die leden van de OBA cadeau krijgen. Ate vertelt over zijn beweegredenen, filmische invloeden en samenwerkingen met acteurs als Jeroen Krabbé en Rijk de Gooyer.

VoorDeFilm is een kanaal op YouTube waar een vaste groep filmkenners wekelijks inleidingen geeft op oude en nieuwe films, van arthouse tot blockbuster. Ze zetten uiteen waar de films over gaan, hoe deze tot stand kwamen en waarom ze absoluut het kijken waard zijn.

Hoe durven ze deze film te vertonen in de bios en ze vraagen er nog 10 euro voor scandelijk ik heb de film alvast op internet gezet kost niets 2 min. downloaden, Als men zegt de entree kost 1 a 2 euro dan
zeg ik ok, maar een film waar akteurs nog geen dubbeltje er van krijgen en dan proberen toch nog geld afhandig te maken ik vind het schandalig heel schandalig. typies Nederlands voor mij dus een hele grote KKK voor de BIOSCOOP LICHTERS

Mug
De andere (meer vriendelijke dan de hierboven geopperde download) mogelijkheid om de film te bezichtigen is a.s. vrijdag(nacht) wanneer die gratis en voor niets vertoond wordt op de vaderlandsche televisie. Ik vraag me af of de gerestaureerde versie (die nu dus in een handjevol filmhuizen draait) vertoond gaat worden (ik betwijfel het).

Briljant verhaal van Maarten 't Hart en prima film van Ate de Jong. Met uitstekend bezette rollen. Jeroen Krabbé was toen al op weg een groot acteur te worden. Heb de film vroeger (natuurlijk) een paar keer gezien. Dacht, ach kom. Kan geen kwaad. En inderdaad. Verveelde me geen minuut. Al hanteerde men in 1980 wel een ander tempo dan we nu gewend zijn. Ook moet je misschien wel het werk van Maarten 't Hart en zijn problematiek kennen. Die ging echt wel wat verder dan het maken van een leuk programma over z'n groentetuin. Maar ik geloof het graag dat jonge kijkers daar geen boodschap meer aan hebben en het een belachelijk verhaal vinden. Ik herkende me destijds wel in de hoofdpersoon. En ik was niet de enige, denk ik. Misschien is het een wereld die niet meer bestaat. Ook goed.

Middelmatige film. Steekt wat stereotype in elkaar en is ook inzake thema niet echt nieuw.
Jeroen Krabbé en enkele van zijn "bijna" veroveringen acteren wel gevat grappig.

avatar van Mochizuki Rokuro
Mug schreef:
En?

Die Engelse titel ook weer 'flight' en 'rainbirds'... Waarom niet gewoon: "A Flock of Whimbrels"
Ik zie trouwens dat ' t Hart vooral in het Duits is vertaald. Is de film internationaal uitgebracht dat er een Engelse titel is? edit: Op het TIFF - er is zelfs een Engelstalige poster - zou Cronenberg de film daar gezien hebben en inspiratie voor het latere Dead Ringers hebben gekregen??

Mug

Geen idee. De eerste keer dat een NLse film niet terug te kijken is via Uitzending Gemist (waar ik vanuit ging). Helaas pindakaas.

avatar van Gastel
Staat gewoon op uitzending gemist hoor, ik ben em nu aan het bekijken...

Dick2008
Dick2008 schreef:
Deze film na lange tijd weer eens gezien. Jeroen Krabbe speelt erg goed een dubbelrol. Veel komische momenten maar ook veel wat tragische flashbacks. Toen die jongen met zijn hoofd in de koeienvlaai werd gedrukt was echt weer moment voor mij dat ik vond lijkt net of ik hem onlangs nog heb gezien maar is ondertussen toch al jaren geleden. Ik ken het boek niet dus er valt voor mij niks te vergelijken. Leuk om weer eens gezien te hebben, een mooie film alleen het einde vond ik wat tegenvallen.

Tsja, deze nog eens gezien, de film duurt 90 minuten maar het lijkt wel 2 uur. Goede (dubbel)rol van Krabbé. Vooral als stuntelige, verlegen celbioloog is hij op sommige momenten hilarisch. Best leuke rolbezetting en mooi gefilmd. Alleen het is tragiekomedie die steeds langdradiger wordt met nog wel een scherpe uithaal aan het einde naar die geestelijken. De film komt erg gedateerd over en drama neemt steeds meer de overhand al geeft het zeker wel een mooie blik naar vroeger en uit de tijd dat ze tenminste nog goede films maakten in dit land. 4.0/3.0

lezertje
Na precies 35 jaar oogt deze verfilming van het gelijknamige boek van Maarten ’t hart wel heel erg braaf. Af en toe een vleugje ‘Franse jaren zestig’ oh la seks. En de stunteligheid van Maarten, telkens weer valt er van alles uit zijn handen laten vallen, komt wel heel kinderachtig en geforceerd over. Deze film heeft de tand des tijds zeker niet weerstaan.

avatar van Katharina
Soms best wel een foute film (met alle 'komedie' achtige scenes) maar hij had ook zeker goede punten! Waarschijnlijk vooral interessant voor mensen die uit hetzelfde milieu komen.

avatar van Lakte
Een Vlucht Regenwulpen Trailer - YouTube

Wauw die kwaliteit van de trailer!! Zo wil ik de film ook wel op blu-ray hebben!!
Helaas is die niet uit en ben bang dat dat ook niet gaat gebeuren