Skyjacked (1972)

Alternatieve titels: Sky Terror | Vlucht 502 Antwoordt Niet

Drama / Thriller

geregisseerd door John Guillermin
met Charlton Heston, Yvette Mimieux en James Brolin

Tijdens een binnenlandse vlucht van Los Angeles naar Minnesota informeert stewardess Angela Thatcher gezagsvoerder O'Hara over een dreigement dat op de spiegel van het toilet staat geschreven. O'Hara weet niet hoe serieus hij het dreigement moet nemen, ook omdat niemand weet van wie het dreigement afkomstig is. Met behulp van zijn bemanning en betrouwbare passagiers moet hij proberen te achterhalen wie het vliegtuig probeert te kapen en zien te voorkomen dat de situatie uitloopt op een internationaal incident of nog erger: een bloedbad.

avatar van Brix
Een verhaal dat zich in een vliegtuig afspeelt, maar toch niet van de grond komt.
De cast, waarin toch echt wel een aantal goede acteurs en actrices zitten, brengt het zaakje ook niet naar een hoger niveau.
Het blijft bij enkele redelijke momenten, maar het gevoel van het allemaal al eens eerder en spannender gezien te gezien te hebben is voortdurend aanwezig.

Heston is wel de juiste keuze voor de gezag uitstralende captain, en ex-Tarzan Mike Henry doet het niet slecht als zijn co-piloot.

avatar van mrklm
Voor wie Airplane! (1980) heeft gezien is het waarschijnlijk onmogelijk deze thriller over de kaping van een vliegtuig te zien zonder onbedoeld in de lach te schieten. Niet alleen lijkt hoofdrolspeelster Yvette Mimieux opvallend veel op Julie Hagerty, er zijn ook shots die letterlijk lijken te zijn gekopieerd in Airplane! En toch hebben we niet te maken met Clarence Oveur, Viktor Basta en Roger Murdock, maar met Hank O'Hara [Charlton Heston], Harold Shaw [Ross Elliott] en John Bimonte [Ken Swofford]. Wanneer een passagier ze wijst op een dreigement dat met lippenstift op de spiegel in de dames-WC is geschreven, staat de crew voor een dilemma: hoe serieus moeten ze dit dreigement nemen?

Niet onaardige kapingsfilm die echter te duidelijk leentjebuur probeert te spelen bij Airport (1970), maar hoewel het een aantal ondersteunende karakters introduceert richt het scenario van Stanley R Greenberg, dat gebaseerd is op de roman van David Harper, zich al snel volledig op het kapingsdrama. Dat levert een aardige finale op met een aantal spannende momenten, zeker wanneer de bemanning te maken krijgt met Russische gevechtsvliegtuigen die hun vliegtuig dreigen neer te schieten. Wie nog niet veel van dit soort films heeft gezien, zal dit waarschijnlijk iets beter kunt waarderen.