The Siege of Firebase Gloria (1989)

Australië
Oorlog

geregisseerd door Brian Trenchard-Smith
met Wings Hauser, R. Lee Ermey en Mark Neely

De harde sergeant Bill Hafner en zijn hulpje arriveren op een gedemoraliseerde militaire basis. Ze besluiten het moraal op te krikken en het fort te versterken, aangezien er een slag met de Vietcong aan staat te komen.

Deze film uit Australië is een klein meesterwerk ga hem zien beslist de moeite waard. een dikke 9 dus 4.5 *

stinissen schreef:

Klinkt interessant. Helaas niet te koop.

Henk heeft vast wel een adresje...

gotti schreef:

Henk heeft vast wel een adresje...

Helaas niet maar ik hou jullie op de hoogte.

avatar van QuidQuoPro
Redelijke film, zit hier niet die beroemde drill sergeant in
van het eerst deel van Full Metal Jacket ??

avatar van brucecampbell
Nogal overdreven pro-Amerikaanse oorlogsfilm die echter wel sterke beelden bevat en bijna geen moment verveelt, maar we hebben het allemaal al eens gezien.

avatar van zombie
'I guess we'd do the same if Charlie occupied South Carolina.'

Na bijna 100 minuten The Siege of Firebase Gloria ben ik enigszins 'shell-shocked' van alle vuurgevechten. R. Lee Ermey (inderdaad de drill sergeant uit Full Metal Jacket) speelt een geweldige rol als General Hafner en Wings Hauser doet het ook uitstekend als zijn doorgedraaide broertje. Te veel saus voor een serieuze oorlogsfilm, maar zonder die saus was het waarschijnlijk niet te pruimen...

Inmiddels wel op DVD te verkrijgen (hier bijvoorbeeld).

Aan gevechten en strijdgewoel niet tekort in deze film over de Amerikaanse Vietnamoorlog.
Eigenlijk het zoveelste eerbetoon aan de Amerikaanse militiaren, maar toch te veel van nagenoeg identiek hetzelfde. Leek bijwijlen meer op een avonturenfilm dan op een ernstig relaas over het oorlogsgebeuren. Zit stukken onder wat we reeds van deze oorlog op film te zien kregen en het acteren gaat van matig tot gewoon goed.

Bélon
It was time to sprinkle some shit in Charlie's rice

Nogal rauwe exploitatie/actie Vietnam film die mede dankzij aardig budget meestal niet te kitscherig overkomt (alhoewel...de muziek af en toe wel, maar meer in een jaren '80 good way). Het geheel speelt zich af tijdens het Tet offensief waar de Amerikanen onder druk werden gezet. Best schokkend is de openingsscene in het dorp An Lap: de kijker krijgt al meteen hoofden op spiezen en een stapel kinderlijkjes te zien. Gelukkig is er hoop en wordt een kindje uit het dorp gered en door DiNardo onder hoede genomen. Zoals hierboven al vernoemd is de ster van deze film R. Lee Ermey, eens een échte marinier en bekend van Full Metal Jacket (1987) In deze film krijgt hij als Bill Hafner een aantal fijne one-liners toebedeelt (zie quote boven bijvoorbeeld). Het aardige is dat VC gewoon Vietnamees spreekt -en ondertiteld wordt- en ook fatsoenlijke quotes mogen uitkramen:
Cao Van: [in Vietnamese; subtitled] Well, that was another perfect example of how to waste ammunition. Your mortar crews couldn't hit my old grandmother in the ass at two paces! I want better next time. Much better!

Later blijkt de VC ook maar gewoon kanonnenvoer te zijn die zichzelf bij de firebase mogen doodvechten. Veel actie en vuurgevechten volgen. Gelukkig zijn de mannen en vrouwen op de basis niet geheel vergeten en volgt hulp uit de lucht met helicopters van collega Moran* (thank you for flying Moran Airlines) die de .50 lekker laat ratelen en een grote VC aanval afslaat. De strijd woedt voort en Hafner komt op een gegeven moment nog aanzetten met twee afgehakte hoofden van Amerikaanse soldaten als geheugensteuntje van "jongens, zo moet jullie dus niet de basis verdedigen" .

De dag daarna volgt het -vrij epische- slotoffensief waarbij Moran wederom komt helpen met helicopters en op de wijs van When Johnny Comes Marching ... (Suicide mission yes, yoho, yoho) barst de strijd rond firebase Gloria voor de laatste keer los...

* voor de oplettende kijker: op 1":09':58, 23.976 FPS Blu-ray versie draagt hij een button met de tekst "Ask me about my lobotomy"

Goede 3,5* en fijn voer voor actie/exploitatie liefhebbers die zin hebben in een Vietnam film met héél veel kogels

avatar van W.V.
Nu ben ik best wel een liefhebber van oorlogsfilms, maar ik vond dit een totaal overbodige remake van Platoon, de film volgt grotendeels het verhaal van Platoon, een kleine groep amerikanen die worden bedreigd door een heel leger aan vietcong soldaten. Aan actie geen gebrek, maar soms is deze gruwelijk ongeloofwaardig, zo viel het mij een paar keer op dat tijdens massagevechten duidelijk de extra's op hun beurt aan het wachten waren totdat zij ook getroffen ter aarde moesten storten met de meest spectaculaire bewegingen of sprongen en dat ze dit deden ver nadat de zakjes bloed in de kleding kapot sprong.
Zullen we het hebben over het acteren, bij actiefilms is het acteren altijd ondergeschikt aan de actie, maar dat betekend niet dat de acteurs maar wat aan mogen klooien. Behalve Ermy, die trouwens nou niet de sterkste rol uit zijn carriere speelt, klooit de rest van de cast maar wat aan en dat breekt de film dus helemaal af.
Op een gegeven moment is er een gesprek tussen de sergeant en zijn korporaal en dat moest dan een heel gevoelig mannen moment tussen de twee ijzervreters zijn, maar ik vond het ronduit lachwekkend en deze scene hadden ze er beter helemaal uit kunnen laten.
Waarom ik nog 1,5 scoor, dat is omdat Ermy nog wat onde liners kan roepen, die, misschien onbedoeld, nog wat humor bevatten ook nog. Over Vietnam zijn de nodige films gemaakt, maar zelden een zwakkere gezien als deze, heb deze film afgelopen week op AMC bekeken, eens maar niet weer.