Seminole (1953)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Rock Hudson, Barbara Hale en Anthony Quinn

Florida, 1835. De vriendschap tussen blanken en indianen zorgt wederom voor gewetensproblemen. Luitenant Lance Caldwell is een oude bekende van opperhoofd Osceola, maar op het strijdveld komen ze tegenover elkaar te staan.

avatar van Brix
In de jaren zestig heb ik deze film een aantal malen achter elkaar in de bioscoop gezien.
Hij maakte toen een diepe indruk op mij, vooral de scènes die in het Everglades moeras spelen, en de spanning die daarmee gepaard ging.
Ik zat op het puntje van mijn bioscoopstoel a.h.w.

Nu ik de film op het TV scherm terugzag vandaag (dank aan het ZDF ) was dat wel wat minder.
Maar gaandeweg kreeg het mij toch weer aardig te pakken.
Alleen bleek nu duidelijk dat de opnames niet echt in Florida hebben plaatsgevonden, maar in het 'Arboretum' van Los Angeles.
Dat is de botanische tuin waarin talrijke 'jungle-films' werden opgenomen.
In herken zowat iedere struik, boom, en waterpoel.
Het 'Arboretum' vormde het decor voor vele Tarzanfilms (vooral met Johnny Weissmuller en Lex Barker) in de jaren veertig en vijftig.
Door de prachtige Technicolor kleuren van 'Seminole', zie je pas welke meerwaarde die aan de Tarzanfilms hadden kunnen geven.
(Helaas waren die allen in zwart-wit)
Wat jammer dat het 'Arboretum' een tijdje geleden 'opgeknapt' werd, en er daardoor tegenwoordig heel wat minder jungle-achtig uitziet.

Wat 'Seminole' vooral ook heeft is een zeer goede cast en sfeer.
Met Hudson in een stoere rol heb ik meestal wat moeite, ook al maakt hij met zijn atletische grote gestalte wel behoorlijk indruk.
Maar hier is hij goed op zijn plaats.
Dan is er nog Anthony Quinn, een uitstekende keuze voor de rol van Seminole opperhoofd.
Hij is helaas ook de enige van de hele Seminolen stam die de juiste kleding draagt.
Die van de overige stamleden lijkt er, vooral door de kleurigheid, wel wat op, maar het had beter gekund.
De Seminolen hadden, in tegenstelling tot de Indianen van de grote vlakten, veelal gezichts begroeiing.
Velen droegen lange snorren.
Maar dat ging de filmmakers in de jaren vijftig wellicht nog wat te ver.
Zo'n afwijkend beeld van de gangbare film-indiaan pikte het publiek toen denkelijk nog niet.

Ik had ook graag wat meer opnames van de fauna van de Everglades gezien.
Het ontbreken van alligators is een echt gemis voor een film als deze.
Die komen daar namelijk zó veelvuldig voor dat je ze nauwelijks ontwijken kan.
(ik ben er ooit geweest, dus weet waarover ik het heb)
In 'Distant Drums', een film uit 1951, die zich in hetzelfde Everglades gebied afspeelde, rond een gelijkaardig thema, werd dit niet vergeten.

Een mooie bijrol is er voor Lee Marvin, die ondanks zijn kleinere rol toch opvalt.
En bijzondere indruk maakte Hugh O'Brian in een Indianenrol.
Totaal onherkenbaar wanneer je zijn uiterlijk kent van het personage waarmee hij altijd verbonden zal blijven, en een TV western-legend werd: Wyatt Earp (221 afleveringen lang! Die overigens allen in mijn verzameling zitten)

En dan is er nog Richard Carlson, die als de half gekke Majoor Degan, overtuigend overkomt.
Barbara Hale kwijt zich ook niet slecht van haar taak.
Regie en muziek zitten ook goed.

Dit is toch wel een film die in mijn verzameling thuishoort.
De DVD zal er dus ook wel komen.

avatar van madmax1
Niet mijn genre meer avontuur als western.
Ook soldaten westerns liggen me niet,zoals deze
Distan-Drums is ook zoon’ film en komen er alligators in beeld ,dan komen ze uit een ander film, de kleuren zijn dan totaal anders.
Heb hem nog ergens liggen, maar ik zoek hem niet meer op.

Weer eens een andere omgeving voor een western. Een prima cast en Lee Marvin valt altijd in positieve zin op, hoe klein zijn rol ook is.
Aan het einde ontbreekt iets naar mijn zin... ik had een volledig doordraaiende bevelhebber verwacht
Met een moerassige jungle als plaats van handelen had iets meer gedaan kunnen en moeten worden. De omgeving en haar inwoners waren verplicht voer geweest voor een paar hachelijke situaties, maar dat zit er nu niet in. Nauwelijks dan toch.
Het verhaal zelf zit nogal makkelijk in elkaar. Dat wil zeggen; geen verrassingen in het verloop.

avatar van trebremmit
Komt uit op blu-ray in Duitsland bij Koch. Hopelijk een hele verbetering ten opzichte van de dvd, want deze is volgens mij nog nergens te koop met een goede beeldkwaliteit.