Night Passage (1957)

Western

geregisseerd door James Neilson
met James Stewart, Audie Murphy en Dan Duryea

Spoorwegmedewerkers zijn al enige maanden niet uitbetaald, omdat Whitey Harbin en zijn bende outlaws transporten met salarisbetalingen over het spoor overvallen. Whitey kan bij dezen overvallen rekenen op de assistentie van de jonge gunfighter Lee McLaine, alias ‘The Utica Kid’. De in onmin geraakte voormalige spoorwegbeambte en tegenwoordige muzikant Grant McLaine wordt aangetrokken door de spoorwegtycoon Ben Kimball om incognito een nieuw transport met salarisuitbetalingen te begeleiden.

Kijk op dit moment met één oog naar deze film op de Duitser.

Wat een prachtige plaatjes van de Durango Silverton Narrow Railroad.

Heb daar een paar jaar geleden zelf ingezeten en de uitzichten zijn echt adembenemend mooi.

avatar van Jan met de pet
heb genoten van deze film.......echt een goede oude western......3,0

avatar van Brix
Prachtig gefilmd, goed verhaal, maar vooral de top casting met James Stewart, Audie Murphy, aarts-schurk DanDuryea, en Brandon de Wilde(het scheel-kijkende jochie uit 'Shane') maken dit tot een memorabele western.

De omgevingen waarin de sfilm speelt zouden vaker gebruikt moeten worden, gewoonweg adembenemend.
De prachtige locaties verdienden echter een betere film dan dit. Eén van de mindere films met James Stewart.
Het verhaal is redelijk standaard, de uitvoering is wat saai.
Dan Duryea presteert het om constant zo luid te praten dat hij misschien het idee had dat het een film moest worden voor doven en slechthorenden. Zijn standaardzin begint met "Funny man....". Dat begint na tig keer wel een keer te vervelen.
Van Audie Murphy kan ik niet ondersteboven raken. Ik geloof dat dit de eerste film is die ik zie met hem erin. Dat hoeven er niet persé meer te worden.
Om de tijd te vullen hebben de bad-guys nogal wat onderlinge meningsverschillen, compleet met dreigend gedrag van het naar de holsters grijpen. Dat wordt ook een beetje flauw na een paar keer.
Het is allemaal wat voorspelbaar tot en met de laatste shoot-out aan toe.

Nu hou ik op met tikken want ik weet al niet eens meer waar de film over ging.
Bij een eventueel nog te maken remake hiervan; graag de acteurs weglaten aub.
Vanwege de mooie omgevingen een 2,5*
En dat is erg royaal.

Onder de titel "Die Uhr ist abgelaufen" te zien op de ZDF op 03-05-2009 om 01.00 uur.

avatar van Jan met de pet
Aardige western, zeer mooie beelden en goed verhaal, heb genoten : 3.0

Na herziening verhoging met een halfje.
Dan Duryea blijf ik hier de minste vinden van de acteurs. Ook bij deze kijkbeurt vind ik hem irritant aanwezig.
Het verhaal zelf vond ik toch wel aardig, maar wat de film zijn meerwaarde geeft is toch vooral de omgeving waarin het zich afspeelt.

avatar van trebremmit
Mooie western vooral door de omgeving maar ook het verhaal is sterk. De trein zorgt voor wat extra sfeer en Stewart is weer aardig op dreef, het ventje wat zo irritant was in Shane is hier heel wat beter te verdragen. Leuke film dus en zeker een aanrader voor western liefhebbers.

Deze fijne western is vannacht op TV te zien, ZDF 2:05 uur

avatar van simonvinkie
Absoluut een bovengemiddelde western.

Dat komt vooral door de prachtige plaatjes en de geweldige rollen van James Stewart en Audie Murphy. Het verhaal was prima uitgewerkt ook. Wel verloor de film hier en daar wat snelheid, maar voor de rest heb ik me hier uitstekend mee vermaakt.

avatar van Dogie_Hogan
De landschapsopnames zijn geweldig en de DVD transfer lijkt haast op Blu-ray.
Maar wat is het verhaal toch onrealisch en braaf, typisch 'Hollywood'. 'Hell on Wheels' was niet voor niets de bijnaam van de kampementen van de steeds verder moeten trekkende spoorwegarbeiders en de ondersteunende diensten.
Conflict tussen beide broers, berovingen van de salarisuitbetalingen en een naief meisje dat verliefd is op een outlaw, OK, maar hoe dat in beeld gebracht is... Met dansjes rond een zeer irritante James Stewart, die bij elke gelegenheid zijn trekharmonica pakt met steeds hetzelfde liedje. Gejuich ging in mijn woonkamer dan ook op, toen dat ding (eindelijk) in de hens ging.
Van het harde, ruwe leven van de spoorwegarbeiders komt amper iets in beeld; ja. brave, dansende huisvaders (die nog door hun vrouwen aangespoord moeten worden om achter hun salaris aan te gaan), maar volgens historie waren de spoorwegarbeiders meestal vrijgezellen, vaak ook nog ex-negerslaven en Chinezen.
Verder was Dan Duryea voor het eerst ook irritant. Doorgaands een topacteur, en (op 1 film na) weer getype-cast als de bandiet. Dan Duryea, William Bendix, Lee van Cleef en Jack Elam bij de cast betekend eigenlijk altijd een spoiler, omdat ze doorgaands aan de verkeerde kant van de wet staan.
Films met Audie Murphy mijd ik meestal, vind die man 'wooden' en geen uitstraling hebben. Gelukkig heeft hij hier een bijrol.
Brandon De Wilde heeft geleerd van 'Shane' en was nu totaal niet meer irritant.
Elaine Stewart heeft te weinig te doen, haar rol had wat mij betreft meer uitgewerkt mogen worden.
De rol van outlaw Concho (Robert J. Wilke) vind ik nog het best vertolkt, een zeer geloofwaardige slechterik. Een verademing in deze brave Western.

Voor een veel, veel realistischer beeld over het leven van de spoorwegarbeiders kan ik de zeer goed gemaakte spannende Western tv-serie 'Hell on Wheels' sterk aanbevelen.

IMDb *5/10 (omdat ik van de prachtige landschapsopnames (herfstperiode) genoten heb.)

Night Passage

Leuk stukje over de film, zo wist ik bijvoorbeeld niet dan Anthony Mann hier eerst voor benaderd was.

@trebremmit:

Dat is sowieso een interessante western site, die ik zelf ook al een hele tijd volg.

avatar van trebremmit
Klopt, leuke site is dat.
Op Imdb staat trouwens dat Stewart kwaad was op Mann omdat hij deze film niet wilde regisseren, en dat ze daarna nooit weer met elkaar gesproken hebben.

avatar van Brix
Wat jammer van Stewart en Mann.
Wie weet wat dat nog voor moois op had kunnen leveren als die wrijving er niet geweest was.

avatar van mr rumson
. Night Passage 'is een western waar ik me bij af vraag hoe het zou zijn geweest als de oorspronkelijke regisseur Anthony Mann niet was weg gelopen en werd vervangen door James Neilson.
De reden dat Mann weg ging is dat hij weinig zag in het scenario van Night Passage, dat hij ongeloofwaardig noemde, terwijl hij ook weinig ophad met Audie Murphy. Mann verliet de set na een ruzie met Stewart en beide mannen zouden nooit meer samen een film maken.
Volgens sommigen was Stewart blij met het vertrek van Mann omdat hij nu meer controle over de film zou krijgen. De nieuwe regisseur, James Neilson, was een nieuwkomer en deed alles wat Stewart hem opdroeg .
Ik vond dit een teleurstellende western dit komt mede doordat die trekzak erin zat .
Ook ik irriteerde me net als wat Barfly al over Dan Duryea schreef .
Van Audie Murphy daar ben ik niet zo kapot van is niet mijn type acteur .
wel vond ik Robert J. Wilke goed wat zet hij de rol als bad guy goed neer .
En zo'n oude stoomloc die door het prachtige schilderachtige landschap voortbeweegt.
Dat geeft toch wat extra's in een western .
Maar jammer genoeg kan deze western mij niet echt boeien .

avatar van trebremmit
Night Passage krijgt een Franse blu-ray release in maart 2017, volgens een aantal websites.
Mooi, alleen hopen dat de subs dan niet weer ingebakken zitten.

trebremmit
Inderdaad ergerlijk dat ze de subs "inbakken" bij die Franse DVD's en Blu-rays.
Ze hebben veel westerns, in prima beeldkwaliteit, die je elders niet tegenkomt.

Night Passage Blu-ray - Jimmy Stewart - dvdbeaver.com

Ziet er erg goed uit die Franse blu-ray, nu nog even uitzoeken of die subs ingebakken zitten.

Edit:
There are fully optional French subtitles

Must have aanschaf.

Edit2: Ik zie dat explosive media uit Duitsland in mei met een blu-ray komt van deze film.

trebremmit
Misschien nog even wachten dan en vergelijken die Franse en Duitse BR?
(Een van die twee staat zeker op mijn aankooplijstje)

avatar van trebremmit
Die Franse kost twintig euro dus ik wacht zeker nog even.

trebremmit
Wow, wat een fraaie cover op die doos!

avatar van trebremmit
Zonet de Duitse blu-ray gezien, en die heeft een geweldige beeldkwaliteit, een aanrader dus.
Ik denk dat het dezelfde transfer is als die Franse, zie dvdbeaver.

Blijft een heerlijke western dit, veel actie in een schitterende omgeving met goeie acteurs.

@trebremmit: Muchas gracias amigo! Die staat nu op de verlanglijst

Redelijke film over een man, die na zijn ontslag, opnieuw gaat werken bij de spoorwegen. Deze vrij standaard western heeft een simpel verhaaltje over goed en kwaad. Meer dan genoeg mooie en kleurrijke plaatjes van het prachtige landschap. Mede hierdoor, en ook vanwege de cast, kijkt het gemakkelijk weg.

trebremmit schreef:

Ik twijfelde absoluut niet aan je mening, maar nu ik de blu-ray zelf eindelijk gezien heb moet ik zeggen dat "geweldige beeldkwaliteit " nog een understatement is .
Wat een openbaring is dit zeg