Prix de Beauté (1930)

Frankrijk

geregisseerd door Augusto Genina
met Louise Brooks, Georges Charlia en H. Bandini

De typiste Lucienne (Brooks) besluit mee te doen aan de Miss Europa wedstrijd die wordt gesponsord door de krant waarvoor ze werkt. Dit geheel tot ongenoegen van haar vriend André. De Miss-verkiezing vindt plaats in Spanje waar ze wordt omgeven door bewonderaars. André dwingt haar te kiezen tussen hem of een carrière als model.

Eigenlijk zijn er 2 films:de oorspronkelijk opgenomen stille versie,en de even later gedubde(met medewerking van Edith Piaf).Ik heb helaas de gedubde gezien,en stoorde me allicht aan een Frans sprekende Brooks en de dubbing in het algemeen.Dat Brooks er hier ook weer geweldig uitziet moge duidelijk zijn,al wordt ze imho niet zo mooi in het licht gevangen als in de Pabst films.
Het script werd verzorgd door niemand minder dan Rene Clair,die duidelijk werd geinspireerd door Sunrise van Murnau,incl.een kermissequentie.Het verhaal is overigens volkomen afgezaagd melodramatisch,jonge typiste wil beroemd worden maar vriendje is jaloers(logisch,want het is een tamelijke sukkel).Wat comic relief wordt vrezorgd door een brildragende nerd,een beetje high-school comedy niveau wat mij betreft.
Het verhaal mag dan geen hol voorstellen,de cinematografie is zeker ok.Leuk gedaan is de weergave van de missverkiezing in San Sebastian,gedeeltelijk geschoten op locatie en met een geslaagde montage die heen en weer gaat tussen publiek en deelneemsters,die met hand held camera worden gevolgd.Al moet ik hieraan toevoegen dat Brooks(1.65,54 kg,en een zeer bescheiden A-cup )wat weinig concurrentie had.
Het slot is volkomen Pabstiaans ,en het verhaal gaat dat de maestro zelf de laatste sequenties heeft geregisserd.Ik zou zelfs zweren dat de beelden van Brooks'doorgedraaide vriendje die langs de muur sluipt,van invloed is geweest op M van Lang.
Het eind is over de top melodrama,maar wel mooi in beeld gebracht en effectief.

Laatste van de drie films, die Louise Brooks in Europa maakte na ruzie met de Paramount Studio. Het is tevens de laatste van de films, waarmee Brooks haar iconische plaats in de filmgeschiedenis verdiende. De film is evenwel een stuk minder dan de twee prachtige films, die zij eerder in Duitsland maakte onder regie van Georg Wilhelm Pabst. Brooks straalt als altijd, maar het verhaal is tamelijk zwak en sommige van haar tegenspelers zetten nogal stuntelige bijrollen neer. De film laat andermaal zien, dat gezichtsclose-ups in die tijd erg populair waren.