• 8.301.231 stemmen

Le Roman de Renard (1930)

Animatie / Fantasy | 65 minuten

Genre: Animatie / Fantasy

Alternatieve titels: The Story of the Fox / The Tale of the Fox

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Wladyslaw Starewicz en Irene Starewicz

Met onder meer: Claude Dauphin en Romain Bouquet

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Le Roman de Renard

In het koninkrijk der dieren is de leeuw de koning. Van zijn onderdanen krijgt hij zo veel klachten te horen over de gemene praktijken van de vos Renard, dat hij de vos dagvaardt te verschijnen voor zijn troon en rechtbank. Renard is echter zo sluw dat hij nog gemenere trucjes verzint om niet veroordeeld te worden.

imageimage

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Seul le roi aura droit à un peu de chair fraîche le jeudi et le dimanche.

Schitterend geanimeerd (stop-motion, en geen tekenfilm zoals deze poster doet vermoeden), overbekend verhaal (episch dierdicht) van 'Van den vos Reynaerde', al wordt op Imdb J.W. Goethe ('Reineke Fuchs') vermeld, die van eerstgenoemde dan ook de nodige moutarde haalde.

Alles viel hier precies goed: de Franse taal, de karakters, de muziek, de stemmen en gedragingen van de beesten, de (zwarte dan wel slapstick dan wel bijtende) humor en nogmaals, en dat moet eigenlijk met een hoofdletter: de Animaties.

5,0*.

P.s. verschillende bronnen vermelden trouwens dat de makers in 1930 aan de film begonnen, maar de film haar première pas beleefde in 1937 in Berlijn en in Frankrijk was dat zelfs 1941.

avatar van Gizzmann

Gizzmann

Maar even een klein stukje van gekeken. Ziet er schitterend uit, erg knap als ze die stijl inderdaad een uur lang volhouden. En eigenlijk dus misschien een vroegere lange animatie dan bijvoorbeeld Snow White en een veel eerdere stop-motion dan Adventures of Mark Twain.

Misschien dat sommige 65 minuten net geen volwaardige feature vinden, maar de animatiestijl verrast mij echt dus wat mij betreft verdiend deze film alle glorie.

Al denk ik niet dat ik het in een zitting vol ga houden

Waarom niet precies?

avatar van Dopke

Dopke

Meneer Bungel schreef:

Staat een interessant stukje over op Wikipedia:

"Although the animation was finished in Paris after an 18-month period (1929-1930), there were major problems with adding a soundtrack to the film. Finally, funding was given for a German soundtrack by the National Socialist regime (Goethe had written a classic version of the Renard legend) and this version had its premiere in Berlin in April 1937."

Je zou de Nazi partij hier bijna voor willen bedanken. Prachtig en indrukwekkend staaltje stop-motion cinema.

Onderhond

Vond het redelijk vreselijk.

De animatie is eerder beperkt, dan vond ik het een stuk beter werken in Starewicz's The Magical Clock, die een tweetal jaar eerder uitkwam. Misschien heeft de lengte van de film er ook wel iets mee te maken (die was gevoelig korter), al is de animatie zeker niet het grootste probleem in deze film.

Wel de vreselijke voice acting en de veel te dik aangezette en immer aanwezige soundtrack. Het geeft de film een erg kinderachtig sfeertje mee, alsof je naar poppentheater voor kindjes tot 6 jaar zit te kijken. Het is allemaal erg luid, druk en rumoerig, iets wat ik eigenlijk liever geen uur had volgehouden.

Het verhaal is verder ook niet veel soeps. Ondertussen al zoveel gehoord, gelezen en gezien, deze versie voegt er zeer weinig aan toe. Een stevige tegenvaller dit, sowieso begin ik na het zien van een hoop animatie "klassiekers" een kleine hekel te krijgen aan het stop-motion gebeuren. Beetje jammer eigenlijk, aangezien ik de techniek zelf toch vaak erg charmant vind.