Mauvaise Graine (1934)

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Billy Wilder en Alexander Esway
met Danielle Darrieux, Pierre Mingand en Raymond Galle

Parijs, de jaren '30. Henri Pasquier is een jonge playboy die leeft van het geld van zijn vader. Als hij door toedoen van zijn vader geen geld meer krijgt komt hij in contact met een bende autodieven. Henri besluit zich bij de bende aan te sluiten en valt al snel voor de mooie Jeannette, de enige vrouw in het gezelschap.

Wilder, het begin van iets moois.

avatar van Martin Van K
en dit filmpje is heel moeilijk te verkrijgen, vermoed ik? Een beetje zoals Kubrick's eerste.

Amazon heeft 'm, zie ik nu:

Amazon.com: Mauvaise Graine

avatar van Spetie
Aardig en charmant debuut van Wilder, met een film waarin het hem al gelijk lukt om een leuke sfeer neer te zetten. Darrieux zet een goede rol neer als de eigenwijze Henri Pasquier, die zich van niemand wat lijkt aan te trekken. Zelfs in de bende gaat hij zijn eigen gang. De ontwikkeling in de bende en de manier waarop de bende te werk gaat is leuk om te zien. De bende staat trouwens onder leiding van een man en niet onder leiding van Jeanette zoals het plot hierboven vermeld. Jeanette is slechts een vrouwelijk bendelid. De uiteindelijke afloop is ook niet onaardig. Henri heeft zijn leven gebeterd, wat gelukkig voor hem en Jeanette nog niet te laat is. Zoals Stinissen al aangaf, het begin van iets moois inderdaad.

avatar van BASWAS
Leuk om deze eerste film van Billy Wilder uit 1934 te zien. Het is niet echt een geweldige film, maar in deze jonge hand van de latere meester zijn de persoonlijke sporen al zeer duidelijk aanwezig. Vooral het lichtvoetig toontje springt daarbij in het oog.

avatar van Mochizuki Rokuro
Spetie schreef:

Danielle Darrieux speelt een man? Of je hebt je vergist of er zijn spoilertags nodig

avatar van Spetie
Foutje inderdaad, ik bedoelde natuurlijk Pierre Mingand i.p.v. Darrieux.

avatar van Mochizuki Rokuro
Toch wel een ineteressante film. De regisseurs zijn duidelijk nog op zoek naar een beeldtaal en manieren om een verhaal te vertellen in het tijdperk van de sprekende film. Op veel punten doet de film nog denken aan een zwijgende film (met name rond scens van de pinda-man bijvoorbeeld of in de garage en andere slapstick achtige momenten), maar aan de andere kant zijn er ook echte innovaties te bespeuren. Zo wordt er ongelofelijk veel gedaan met de autoritten door de stad ook met veel aerial shots (wat was Parijs nog leeg!).

Verder is het opvallend Amerikaans in vrhaal en uiterlijk en niet het Frankrijk, zoals ik dat ken van Vigo of Carné uit de Jaren 30. Zo'n kleine criminelen cultuurtje met hun liefje met auto's en geld in plaats van armoede.

Ik heb tot de Jaren 50 eigenlijk vrijwel geen acteurs waar ik bijzonder dol op ben, maar wél veel actrices die mij bijblijven en waar ik graag naar kijk (Harlow, Davis, De Havilland, Crawford, etc). Komt ook wel door de soort rollen, in deze film neemt Danielle Darrieux (nog altijd in leven en 92 inmiddels) die voor haar rekening. Als het meezit spelen deze actrices naast 'het liefje' ook een belangrijke katalyserende rol en zijn ze verleidelijk, vilein én tragisch. Darrieux slaagt er ook in deze combinatie goed neer te zetten en steelt wat mij betreft hiermee de show.

De mannen met hun gleufhoeden zijn inwisselbaar, met uitzondering van Jean (de broer van Jeanette/Darrieux). Hij heeft een stropdassen fetisj en speelt een nogal afwijkende rol. Ik zag er een beetje de verpersoonlijking van het mondaine, modische en wulpse Parijs in.

Al met al genoeg te zien genieten naast de wat knulligheden die de film ook voldoende heeft, omdat de regisseurs dus heel erg zoekende waren er er helaas veel scènes over blijven die erg Jaren 20 aandoen.

Trouwens:
Op de Regio 1 DVD van Image Entertainment (die hier is afgebeeld) staat ook een interessante korte animatiefilm uit 1934 "La Joie de Vivre". Erg leuk en ook een perfecte weerspiegeling van het wulpse, aantrekkeljike Parijs uit die tijd. Niks geen bravigheid à la Mickey Mouse.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Altijd leuk om het regiedebuut van één van je favoriete regisseurs te mogen zien. Mauvaise Graine is niet echt een bijzondere of opvallende film, maar als Wilder- fan is dit zeker interessant om te bekijken. De karakters zijn voornamelijk knullig en de film springt nogal eens van hot naar her, maar gelukkig vermaakt het verhaaltje uitstekend en vooral de auto- en achtervolgscènes zagen er tot mijn verbazing alleraardigst uit. Die lege straten in Parijs zijn inderdaad bijzonder om te zien.

3 sterren.

Sympathiek, deze eerste film van Wilder. Natuurlijk schort het nog aan een hoop, maar hier en daar is al de hand van de meester in wording zichtbaar.