• 8.228.485 stemmen

The Eyes of Tammy Faye (2000)

Documentaire | 79 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Randy Barbato en Fenton Bailey

Met onder meer: RuPaul, Tammy Faye Bakker en Jim Bakker

Over The Eyes of Tammy Faye

Tammy Faye is getrouwd geweest met de beroemde televisie-dominee Jim Bakker, die nog beroemder werd na overspel en dubbele boekhouding. Tammy was een belangrijke factor in het succes, ze viel mee met Bakker, scheidde, en probeert na de val in het ravijn, weer naar boven te klauteren, geholpen door enorme oogwimpers en veel make-up.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11935 berichten

Brr. Wat een verschrikkelijke mensen die Tammy Faye en Jim Bakker. Had nog nooit van ze gehoord. Ergens kon ik wel respect opbrengen voor de vasthoudendheid van Tammy Faye, maar vond het toch overwegend een aandachtszieke, vrij beperkte dame aan wie alles nep is. Dat helpt allemaal niet. Toch worden de zaken die ze heeft meegemaakt (en grotendeels aan zichzelf te danken heeft) op een gegeven moment enigszins te kijken. Jammer dat het een documentaire volledig volgens het docu-boekje is. Het is eigenlijk gewoon een walk in the life of Tammy Faye, waarin alles wordt door gelopen. En dat is het ook. Een wiki pagina doorlezen heeft uiteindelijk hetzelfde effect. Ach, helemaal zonde van mijn tijd was het niet, al was het voor Faye toch vooral weer een mogelijkheid om met der kop op Tv te komen.

avatar van mrklm

mrklm

Met haar ex-echtgenoot Jim Bakker stond Tammy Faye aan de basis van het tv-evangelisme. Samen zetten ze maar liefst drie verschillende Christelijke tv-zenders op waarmee tientallen miljoenen kijkers in binnen-

en buitenland wisten te bereiken met hun positieve, vaak zelfs uitbundige uitingen van Christelijke liefde. Deze documentaire kijkt terug op deze periode vanuit het perspectief van Tammy Faye, aangevuld door Jim Bakker - die in de jaren '80 veroordeeld werd wegens fraude met de donaties - en haar huidige echtgenoot Roe Messner. Het is een boeiend verhaal, vooral wanneer het zich richt op de vete met Jerry Falwell en Tammy's taboedoorbrekende televisiewerk, waarin ze één van de eersten is die openlijk pleit voor naastenliefde jegens AIDS-patiënten en waarin ze een programma maakt met een openlijk homoseksuele presentator. De archiefbeelden plaatsen dit alles in perspectief in deze documentaire met uitstekend commentaar van travestiet Ru Paul. Het van Babe afgekeken gebruik van handpoppen om de verschillende hoofdstukken te introduceren had alleen niet gehoeven.