Hollywood Chainsaw Hookers (1988)

Horror / Komedie

geregisseerd door Fred Olen Ray
met Gunnar Hansen, Linnea Quigley en Dawn Wildsmith

Privé-detective Jack Chandler krijgt een nieuwe zaak, waarin hij de zwervende jongedame Samantha probeert te helpen. Het duurt vervolgens niet lang tot Chandler tot zijn grote verbazing in een wereld terecht komt, waar hoertjes hun cliënten met een kettingzaag aan stukken zagen.

Diesel
WTF?

avatar van Chainsaw
Dat het niveau laag is en dat het allemaal slecht is, staat natuurlijk al vast. Werp één blik op de cover, de poster of het plot en je weet waar je aan toe bent. Maar dan hoop je als filmkijker toch dat je in ieder geval nog wat vermaak krijgt te zien. Een titel als Hollywood Chainsaw Hookers schreeuwt in ieder geval toch om een 'zo slecht dat het leuk is'- achtige pulp, niet waar? Jammer genoeg gaat dat oude vertrouwde gezegde hier zelden op.

De dialogen en het acteerwerk zijn op het niveau van een gemiddelde pornofilm, maar men blijft zichzelf jammer genoeg te serieus nemen en het blijkbaar ook echt proberen. En ook voor de effecten heeft men schijnbaar wat kinderen een fopwinkel ingestuurd om wat uit te zoeken, zodat ze af en toe een nepbeen konden rondsmijten. Ook prima als het lekker lomp gedaan is, maar ook hier lijkt Fred Olen Ray alles veel te serieus aan te pakken. Weg met die duistere, zogenaamd mysterieuze aanpak en gewoon veel zelfspot en lol in het geheel had de film veel goeds gedaan. En dan was het tenminste nog leuk om naar te kijken.

1 ster.

Sorry hoor, maar ben ik de enige die zoiets vooraf al wel kan verzinnen?

lol

damon
ho ho! zit er geen nudity en gore in de film dan?"
wat heb je dan aan het verhaal?

damon
Gunnar "Leatherface" Hansen met een kettingzaag in zijn hand zonder oil + overdreven rondvliegende ledematen + T&A zorgen ervoor dat dit net 2,5* krijgt

lijkt kwa humor en opzet (+climax) veel op:
Bloodsucking Pharaohs in Pi...

avatar van otherfool
Pfoeh, lang geleden dat ik deze zag... maar grappig was-ie wel!

avatar van jordandejong
Redelijk vermakelijke cult film. Acteerwerk is behoorlijk beneden de maat. De detective deed het aardig maar vooral Gunnar Hansen nam zijn rol veel te serieus. Uiteindelijk vliegen er toch genoeg ledematen en bloed door de lucht, en is er voldoende humor voor een avondje domvermaak.

avatar van PEN15
Gefilmd in 5-en-1 halve dag. En als ik dan kijk denk ik, daar was ook een halve dag genoeg geweest. Wat heeft die regisseur een merkwaardig CV

avatar van Richard_Voorhees
Nog een best geslaagde lowbudget horror/komedie. Vooral Michelle Bauer vindt ik hierin toch wel erg vermakelijk als de krankzinnige hoer "Mercedes". Verder dekt de titel de lading van deze film volledig. Een film met erg veel halfnaakte vrouwen met kettingzagen.
De humor komt niet altijd over, zo voelt de narration van Jay Richardson tegen het einde aan wat geforceerd. Daarnaast staat de erg serieus gespeelde rol van Gunnar Hansen wel erg in contrast met de gekke kettingzaag hoertjes.
Wel komt er tussen de dames nog een keer wel een erg grappige dialoog voorbij:
"Shit, we're out of gas (voor de kettingzaag). Antwoord: "I told you that we should stop by a Texaco on the way to here."
Verder komt er ook nog wel een erg toffe "double chainsaw" dans van een halfnaakte, beschilderde Linnea Quigley voorbij. Ook de heerlijk overdreven emmers met bloed die men tijdens de kettingzaagscenes inzette wist ik wel te waarderen.
Best een leuke film voor zij die van jaren '80 cheese houden. Gewoon niet al te serieus nemen en gaan.
Persoonlijk vindt ik in Bloodsucking Pharaohs in Pittsburgh (1991) de humor en de gore nog een stuk geslaagder. Dus liefhebbers van deze film wil ik dan ook graag naar deze doorverwijzen.

avatar van dutchtuga
Heerlijke onzin. Met Gunnar Hansen in een film over een kettingzaag vererende sekte en Linnea Quigley die een dansje doet met twee ronkende kettingzagen weet je ongeveer wel waar je aan toe bent. Tel daarbij een korte speelduur en dan heb je de meeste ingrediënten wel voor een geslaagde b-film.

avatar van Collins
De titel van de film zegt al een hoop over het onzingehalte in de film. En als voorafgaand aan de film de volgende tekst in beeld verschijnt:
The CHAINSAWS used in this Motion Picture are REAL and DANGEROUS! They are handled here by seasoned PROFESSIONALS. The makers of this Motion Picture advise strongly against anyone attempting to perform these stunts at home. Especially if you are naked and about to engage in strenuous SEX. My conscience is clear, (signed) Fred Olen Ray,
dan kunnen alle serieuze filmverwachtingen die er op dat moment misschien nog leefden overboord, want de insteek van de film is natuurlijk allesbehalve serieus te noemen.
Aan de orde is een heel goedkoop gefabriceerd product dat er ongelooflijk namaak en ongelooflijk onbenullig uitziet. Het is een product waarin liters bloed rondvliegen, waarin bij gebrek aan goedgelijkende rekwisieten ledematen van etalagepoppen dienst doen als goedgelijkende rekwisieten, waarin het acteren werkelijk abominabel is, waarin veel disfunctioneel naakt rondhupt, waarin alles over the top is en waarin eigenlijk niets deugt. Zo'n film is het.
Humor dus. En een miniem flintertje horror. Ik vond het gedurende een tijdje wel geinig.

Deze kortdurende jaren 80 Horror / Komedie (het samensmelten van een sekskomedie en een horrorfilm) film heb ik bekeken vanwege het meespelen van de B-actrices ("B" verwijst dan naar het niveau van acteren en niet naar de grote van hun borsten) Michelle Bauer en Linnea Quigley, die regelmatig uit de kleren gaan, en waarvan ik de laatste weken een aantal films van heb gezien. Deze film is overigens niet uniek in zijn genre, want er zijn vergelijkbare (en leukere) films zoals "The Slumber Party Massacre (1982)" en "Frankenhooker (1990)".

Het verhaal speelt zich af in Los Angeles, waar privédetective Jack Chandler (John Henry Richardson) de weggelopen tiener Samantha (Linnea Quigley) probeert op te sporen. Tijdens zijn zoektocht komt hij een cultus tegen van Egyptische kettingzaag aanbiddende prostituees onder leiding van "The Master" (Gunnar Hansen), die hem in gevaar brengen.

Dit is natuurlijk geen serieuze horrorfilm (dat wordt al snel duidelijk gemaakt met een grappige waarschuwende tekst voorafgaand aan de film) want het is helemaal niet eng en goor (er valt wel wat goor te zien in de vorm van rondvliegende lichaamsdelen, maar dat wordt zodanig in beeld gebracht dat het slechts een excuus lijkt te zijn om de topless actrices in beeld te kunnen brengen) en het nepbloed wat rijkelijk rondvliegt is opzettelijk komisch en dat is gelijk al te zien vlak na de opening als Michelle Bauer (in de rol van hoertje Mercedes, die groot op de filmposter is te zien) iemand in een bar oppikt en daarna in stukken zaagt met een kettingzaag, waarbij dan enorm veel bloed spat op haar volledig naakte lichaam (ze draagt alleen een douchemuts om haar haren te beschermen).

De film kan ook niet echt worden beschouwd als een zachte pornofilm omdat er geen seksscènes te zien zijn, maar wel (of beter gezegd "natuurlijk") valt er veel naaktheid te zien (vooral tijdens de eerste helft van het verhaal) en dat o.a. van de vrouwen Michelle Bauer (borsten, billen en schaamstreek), Linnea Quigley (borsten), Susie Wilson (borsten), Tricia Burns (borsten) en Esther Elise (borsten).

De laatst genoemde vrouw Esther Elise (als hoertje Lisa) zijn samen met Linnea Quigley de enige andere vrouwen die met een kettingzaag nog iemand in stukken zaagt en Esther Elise doet dat tijdens een sexy topless fotoshoot (na circa 25 minuten) met een honkbalknuppel, waarbij ze op een gegeven moment de fotograaf bewusteloos slaat en in een leeg bad dumpt, waarna ze hem dan in stukken snijdt met de kettingzaag.

Echt grappig is de film eigenlijk ook niet en enkel Michelle Bauer en John Henry Richardson (als een soort van idiote Naked Gun-achtige verteller van het verhaal) komen soms wat komisch uit de bocht qua quotes en oneliners. Zo zegt Michelle Bauer tegen een klant "Wat jij nodig hebt is een L.P.V.", waarop deze dan zegt "L.P.V.? Wat is een L.P.V.?" en waarop zij dan antwoord "Lekker Potje Vrijen."

Ook zegt ze op een gegeven moment tegen Jack "Ik ga jou aan flarden neuken.", waarop Jack dan als verteller van het verhaal droogjes zegt "Die uitdrukking beviel me niet.". En als Jack op een gegeven moment (als hij is gevangengenomen) een kettingzaag ziet, zegt hij tegen Samantha:

"Je laat ze die enorme vibrator toch niet op me gebruiken ?"

En op het einde van het verhaal zegt hij nog over Samantha:

"Ze is een aardige meid, dus laat ik haar blijven. Ze heeft tenslotte een knap stel tieten."

De eerder genoemde scène waarbij Michelle Bauer een slachtoffer in stukken zaagt was opzicht ook wel komisch, want als ze zich helemaal uitkleedt neemt ze alle tijd om een groot ​​plastic vel op haar muur te plakken, voordat ze haar slachtoffer vermoordt (met zichtbaar veel plezier gezien haar gelaatsuitdrukkingen), zodat ze geen bloed krijgt over haar enorme Elvis Presley poster (waarop staat "He lives") die aan de muur hangt.

Verder is er nog een bizarre scène te zien (na circa 60 minuten) waarin de kleine Linnea Quigley (die vooral bekend is omdat ze veel schreeuwde en uit de kleren gaat in elke horrorfilm waarin ze verschijnt) de "Virgin Dance of the Double Chainsaws" gaat uitvoeren ​​met alleen een groene glitter string, een goudkleurige diadeem en wat bodypaint (helaas ook over haar borsten). Ze doodt vlak daarna met een kettingzaag de leider van de cultus en gaat ook nog een kettingzaag duel aan met Mercedes, die ze uiteindelijk doodt en waarbij dan ook nog het nodige bloed rondvliegt (o.a. op Linnea Quigley).

Als je een fan bent van B-film horror-komedies met naakte vrouwen, dan is idiote "Hollywood Chainsaw Hookers" film zeker iets voor jou. Want gedurende 72 minuten krijg je te zien, naakte vrouwen met kettingzagen, de typische jaren 80 stijl (o.a. haardracht, kleding en schoenen), religieuze gekken en veel borsten en bloed die aan al je verlangens zullen voldoen.

P.S. na de aftiteling wordt nog de film "Student Chainsaw Nurses" aangekondigd, maar die is er dus nooit gekomen.

avatar van alexspyforever
Kan me wel vinden in de recensie van Collins. Behalve dan het punt van disfunctioneel naakt, hoeren die gekleed blijven dat zou nogal raar zijn. Jammer dat de meeste borsten bijgewerkt waren. Deze film had zomaar een 3* kunnen worden totdat mijnheer de detective wat nadrukkelijker in het verhaal kwam. Die vent had dus totaal geen uitstraling en was irritant. Linnea Quigley had dan wel een fijne rol net als Michelle Bauer als Mercedes.