The Slumber Party Massacre (1982)

Horror

geregisseerd door Amy Holden Jones
met Michelle Michaels, Robin Stille en Michael Villella

Een tienermeisje is een avondje alleen thuis en besluit al haar vriendinnen uit te nodigen voor een pyjamaparty. Alleen het nieuwe meisje uit de straat wordt niet uitgenodigd en blijft dus maar thuis. Al gauw wordt het feestje echter verstoord door een zieke moordenaar die de meisjes één voor één afmaakt met een grote drilboor. Alleen het nieuwe meisje kan de moordenaar nog tegenhouden.

avatar van yeyo
In 1982 dacht feminist Amy Holden Jones op eigenzinnige wijze een parodie te maken van het toen razend populaire slasher-genre. Mevrouw Holden had moeten weten dat dergelijke films vaak op het randje staan van het (on)bedoeld komische en clichés/uitvergrotingen cultiveren als vermaak. Het resultaat: een nogal rommelige film die ironisch genoeg van misogynie beschuldigd werd. Toch bevat deze film een paar grappige momenten (even de pizza van de vermoorde pizzaman opeten, al ligt er een moordenaar op de loer ) en genoeg kitscherige 80's charme om vermakelijk te blijven. Een groot nadeel is het gebrek aan spanning, te wijten aan wellicht de achterlijkste 'killer' binnen het genre.

avatar van Filmkonyn
Friday the 13 th schreef:

Enkele trivia weetjes voor de fans:

- Robin Stille die de rol van Valerie speelt is helaas overleden in 1996 door zelfmoord.

Ik zou ook zelfmoord plegen als ik in deze film zou spelen... Waardeloze slasher. Ze hebben een paar mensen van de straat geplukt en gezegd:"we gaan morgen een film maken, dus 8 uur op de set. Je hoort dan de rest wel" Belachelijke acteerprestaties, dom script, veel fouten in de film, de moordenaar (Motief???)

Ik ben een horrorfan, heb veel slashers gezien, maar deze is echt grote rotzooi.. 1* voor de pizzajongen.

Jammer dat de moordenaar geen motief had.

avatar van namingway24
Nog in de eerste minuten van de Slumber Party Massacre zien we de eerste borsten, en daarna krijgen we nog vele fraaie naakte lichamen te zien, vaak in lekker voyeuristische scènes. Vooral de douchescènes met uitgebreidde shots van ingezeepte kontjes is erg leuk. Een goede slasher zou altijd wat naakt moeten bevatten, en de makers hebben hier meer dan gehoor aan gegeven. Bovendien zijn alle meisjes beeldschoon op die geweldige 80's manier.

De film is lekker kort en de eerste moord laat dan ook niet lang op zich wachten. De moorden zijn vaak offscreen en, een paar uitzonderingen daargelaten, niet erg grafisch. Maar er vallen genoeg slachtoffers om je aandacht erbij te houden, en er zitten evengoed een paar leuke momenten in, zoals een hoofd dat van een nek rolt, en de dood van de moordenaar.

De moordenaar is al vanaf het begin in beeld, en komt helaas niet al te dreigend over. Wat men vaak suggereert wordt hier letterlijk genomen. Zijn moorwapen is een extentie van hemzelf zullen we maar zeggen, en een scène tegen het einde van de film, waarin zijn boor, en dus in feite zijn lul wordt afgehakt, is lekker symbolisch. De film werk ook als komedie, en de vele neppe schrikmomenten werden op een gegeven moment zo standaard dat het bijna hilarsich werd.

Kortom, lekker veel naakte lijven en net genoeg gore maken hier een lekkere standaard slasher van, iets waar absoluut niks op tegen is; soms is dat alles wat je nodig hebt.

avatar van FillumGek
Wat een misser. Ben niet vies van een fout filmpje maar deze film deed me sterk denken aan het bijna even zo slechte Bikini Bloodbath. The Slumber Party Massacre doet zowat alles fout wat een slasher fout kan doen. Een moordenaar die niet mysterieus, eng of overtuigend is. Wie is het nou eigenlijk? De moorden die geen van allen echt goed in beeld komen en waar de special effects onder de maat zijn. Wat naakt in het begin is leuk, maar te weinig. Saaie dialogen en dito personages ook. Het zegt ook al genoeg dat ik na een kwartier op de klok keek terwijl de film al zo'n korte speelduur heeft. Bagger.

avatar van Vascago
Het draait puur om de sfeer en die is top. En de soundtrack is ook geweldig. Het slechte acteerwerk is hier juist een pluspunt.
Heerlijk filmpje. Net weer eens gekeken met een kameraad.

avatar van dutchtuga
Aardig slashertje, maar niet meer dan dat. De echte jaren '80 sfeer ontbreekt een beetje en de film kent een arme opbouw. Ook de killer heeft echt totaal geen indruk op me gemaakt. Beetje slappe hap. De symboliek is verder wel leuk en het kijkt allemaal wel aardig weg.

avatar van jeroentjuhhhhh
Meer dan aardige slasher . Erg leuk zelfs. Verre van goed, met een wanhopig slechte *** killer maar verder genoeg jaren 80 allure om me bezig te houden. Het heeft een fijn sfeertje, leuke dames en verder een bijzonder vlot tempo met genoeg clichés en jokes om het met een dikke 'goed' te beoordelen.

Toch had er meer uitgehaald kunnen worden, dat zal ik niet ontkennen. Wie weet vind ik het in één van de vervolgdelen o.i.d. Ik ben iig goed wakker gebleven bij dit vermakelijke stukje '80 nonsense.

Because for some reason, i find this title to be nothing less than briljant. Slumber Party Massacre...think about it! The possibilities seem endless. Nipple shot from the side, from the top, 360 nipple shot. Argh, i'm losing it! Did you see the poster with the gigantic drill? Damn that's awesome. Drill kill shot from the side, from the top, 360 drill kill shot. Argh, there i go again.

Lees meer..

avatar van the prowler
Als liefhebber van het genre vond ik dit een beetje een teleurstelling. Zelfs voor een 80's slasher had deze wel echt een zeer dunne verhaallijn. De alom gekende slasher cliché's waren wel aanwezig maar de kills waren weinig inventief en niet duidelijk in beeld gebracht. Ik vond het ook allemaal wat te donker gefilmd, zodat je bij momenten echt goed moest kijken wat er allemaal gebeurde. Ik vond persoonlijk dat SPM 1 veruit het beste van de 3 was. Ik hou van dit genre daarom al bij al toch nog 2 voor deze cheesy 80's teen-slasher.

avatar van Elineloves
Een vriend van mij vond het belachelijk dat ik, als zelfbenoemde horrorchick, zo weinig verstand heb van 80's slashers. (Op de Chucky's, Freddy's en Jason's na.) Onvergeeflijk bijna. Daar moest verandering in komen, dus kwam hij met een stapel titels aan. Na een beetje tegengestribbeld te hebben ('Ugh nee, saai, sloom, gaap, gedateerd, bladiebla') was ik toch om. Mijn oog was gevallen op deze film. Ik kon niet wáchten...

De eerste paar minuten was ik een beetje mijn gebruikelijke ik: irritant. ''Ugh, wat een geitenwollensok.'' , ''Is die vent zijn kapper dood?'' en ''Nou als die kerel zijn broek nog hoger optrekt zitten zijn testikels in zijn nek.'' Na mijn klaagzaag merkte ik dat ik het stiekem toch wel leuk vond en ook echt in de film zat.

Die muziek hè, die greep me al snel aan. Geweldige sfeer ook. Toen dat kippetje opgesloten zat in haar school en op de vlucht was, zat ik op het puntje van mijn stoel. En dat al na 15 minuten!

Ik heb ook met plezier verder gekeken, al ging het op een gegeven moment wel een beetje knagen dat de killer zo 'saai' was, weinig spectaculairs en veel van hetzelfde. Eigenlijk alleen maar hetzelfde. Beetje jammer, had het graag wat spannender gezien.

Desalniettemin heb ik me behoorlijk vermaakt met deze film. Ga de rest van het stapeltje dan ook in vlug tempo wegwerken.

avatar van jordandejong
Erg leuk 80's slashertje.

Het duurt niet lang voordat in The Slumber Party Massacre de eerste lijken al vallen. Dat hebben de makers goed gezien want daardoor blijft het tempo er telkens lekker inzitten. De kills zijn niet enorm gory al hebben ze allemaal hun charme wel (vooral de pizza-boer is geweldig).

Jammer genoeg is de killer bijzonder matig.en lijkt hij wel de broer van de killer uit Blood Feast (1963). Niet erg dreigend dus. Datzelfde valt niet te zeggen over z'n moordwapen want de drilboor is behoorlijk cool. Voor de rest worden er nog wat blote tieten in gegooid en het gevolg is 77 top vermaak met een enorm tof sfeertje.

avatar van Friday the 13 th
TheProwler020 schreef:
Jammer dat de moordenaar geen motief had.

Er wordt meermaals in de film vermeld dat er een massamoordenaar ontsnapt is. Het is gewoon dus een gek verklaarde psychopaat - niet meer of minder.

Zojuist de film nog eens herbekeken - het is immers weer 4 jaar geleden dat ik hem nog gezien heb en ik begin hem meer en meer te waarderen. Lekker cheesy en bij momenten toch nog spannend zoals de achtervolging op school (al zijn die momenten schaars aanwezig).

Wat de film leuk maakt is het uitstekende kitch jaren 80 sfeertje (de daquiris in de blender, een pizza bestellen, punch maken, de schoentjes om op te winden...). Geweldig! Het geeft je zelf zin om een slumber party te organiseren!

Ps: iemand een idee naar welke film Valerie aan het kijken was (de zwart witte film) ?

avatar van zombie
Friday the 13 th schreef:

Ja, dat is Hollywood Boulevard uit 1976. Deze is trouwens niet in zwart/wit...maar ze kijkt hem op een zwart/wit tv set

avatar van Friday the 13 th
zombie schreef:

Aaah een satire film Leek nogthans spannend.

avatar van Halcyon
Eén van de betere slashers die ik in tijden gezien heb en dat heeft alles te maken met de schitterende combinatie van functioneel naakt, goedkope sound-effects, spectaculaire moorden en het typische jaren '80 decor waarin een handvol schoolmeisjes een feestje houdt om vervolgens één voor één afgeslacht te worden door een (dit keer niet gemaskerde) psychopaat. De boor die afgebeeld wordt op de poster berokkent bijhoorlijk wat schade onder de aanwezigen. Beste scènes zijn de achtervolging in de gymzaal, het lijk in de koelkast en de komst van de pizzaman. Pulp van het zuiverste water.

avatar van mikey
Zoveelste halloween rip off met dezelfde scenes alleen wat sexier (alhoewel het slachtvee was dit keer wel erg lelijk en zat onder de groeihormonen)

veel rennen, vallen en weer opstaan gedoe!

avatar van mikey
Boven geschreven is dat de regisseur een feministe is. Dat verklaart natuurlijk het fallussymbool en de maskerloze killer. Zie poster. Hij draagt wel een masker. Die van de man. De male figure.

avatar van joolstein
Yes!!! Een verschrikkelijke super B-film. Met zulke slechte actrice`s dat het gewoon fantastisch is om naar te kijken. Gelukkig hadden ze in de jaren `80 nog geen last van conservatief denken dus meisjes zijn goed voor twee dingen: uit de kleren te gaan en te sterven. Maar deze bar slecht gebrachtte serie- moordenaar is niet kieskeurig. Jongens mogen ook sterven!

joolstein schreef:
Gelukkig hadden ze in de jaren `80 nog geen last van conservatief denken!
ahem.

Matige film waarin een meisje een logeerpartijtje organiseert als ze alleen thuis is. Een slechte slasher met een leuke titel die toch redelijk vermakelijk is in zijn onnozelheid (ook dankzij korte speelduur). De moordenaar weet totaal geen angst in te boezemen. Genoeg naakt op het begin met een prima verplichte gezamenlijke douche-scene.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijk stukje film! De killer zelf had wel wat beter gekund maar de eye candy is ruimschoots aanwezig! Denk een beetje aan Porkys meets slasher horror, in ieder geval zeker geen straf om naar te kijken.
Lekker fout, maar deze film kan het hebben!

avatar van wendyvortex
Doeltreffende slasher!! Gebasseerd op een script van literaire lesbische auteur Rita Mae Brown. Al blijft er qua literatuur weinig over in deze verfilming. Er zitten inderdaad wat vreemde dialogen en scenes in die eigenlijk alleen in een parodie zouden kunnen, maar hier volkomen serieus gebracht worden.
Verder: zeer vlot tempo, fikse bodycount, killer met elektrische boor en het slachtvee uit de jaren 80 lijkt heel wat realistischer dan wat er tegenwoordig in horrorfilms wordt opgevoerd.
Topper binnen het slasher-genre!

avatar van Noodless
Wederom een leuke slasher die geen minuut weet te vervelen. De film heeft een strak tempo met heel wat kills en bloot. De killer heeft geen masker of wat dan ook om op te vallen, maar echt storend werkt dit niet. Zijn grote drilboor doet wel de rest Een troef van het verhaal is het nieuwe buurmeisje dat geleidelijk aan tot besef komt dat er iets niet in de haak is in het huis tegenover haar waar de pyjamaparty plaats heeft. De spanning wordt op die manier voortdurend opgebouwd naar de climax. Ook bepaalde scènes zijn geslaagd te noemen zoals de scènes met de vuilnisbakken, de pizzaboy, het lijk in de koelkast, de bloederige confrontatie aan het zwembad en de achtervolging in de gymzaal. Heerlijk fout allemaal. 7/10

avatar van alexspyforever
Na wat blootscènes in de eerste 25 minuten heb je eigenlijk het beste van de film gehad. De killer is er eentje zonder enig charisma. Maar ook het slachtvee is niet bijster interessant al zie ik ze wel liever dan die poppetjes van tegenwoordig. Het is zo een beetje een kruising tussen slasher en splatter maar blinkt uit in geen van beide. Een paar leuke momenten toch zoals het binnenvallen van de pizzaman en het lekkers uit de koelkast. Ook de finale is nog wel spannend. Leuk voor een keer.

avatar van Gang_Star
Het verhaal van een pyjamafeestje dat door een gestoorde moordenaar verziekt wordt. Het is een eenvoudige slasher waarin een aantal vermakelijke kills zitten, een redelijke sfeer aanwezig is en waar het zo nu en dan ook nog wat spannend wordt. Een film die gemiddeld is in het genre, die bij vlagen redelijk vermaakt, maar ook een film die vermoedelijk vast niet al te lang in mijn geheugen zal blijven hangen.

avatar van Daan258
Simpel saai slasher filmpje.
Geen leuke kills, weinig sfeer, geen spanning en zeer matig acteerwerk.
En het verhaal, laat ik daar maar al helemaal niks over zeggen.

Nadat ik vorige week nog de pulp eindjaren 80 Horror film "The Video Dead" had gezien, was het nu de beurt aan deze leuke beginjaren 80 pulp Horror film (een typische slasher), welke er ook best goedkoop uitzag, want je ziet regelmatig vuil op de cameralens zitten en zeker tijdens de opening.

In dit verhaal draait het om de ontsnapte seriemoordenaar (wordt in de eerste minuut al aangegeven middels een krantenartikel) met de naam Russ Thorn, die het met zijn drilboor vooral voorzien heeft op mooie jonge meiden. Trish is zo'n mooie jong meid en zij organiseert een pyjamaparty met haar beste drie vriendinnen Diane, Kim en Jackie, op de avond dat zij alleen thuis is. Trish wil eigenlijk ook de nieuwe mooie meid Valerie bij haar in de straat uitnodigen maar dat vindt de jaloerse vriendin Diane niet zo'n goed idee, waardoor Valerie de uitnodiging afslaat en besluit thuis te blijven en op te passen op jaar jongere zus Courtney. Maar toch vindt ze het wel jammer dat ze niet op de uitnodiging is ingegaan en daarom volgt ze de pyjamaparty een beetje vanaf afstand vanuit haar huis, welke uitkijkt op het huis waar Trish woont.

Hoewel het eenvoudige (na al 5 minuten is zo'n beetje alles al bekend en weet je dus hoe de vork in elkaar steekt) en clichematige verhaal weinig voorstelt en het motief (mooie jonge vrouwen ?) van de moordenaar ook maar zeer vaag is, zat het met de uitvoering van het verhaal wel goed. Dat komt omdat het verhaal sfeervol is, de nodige nostalgie (o.a. ouderwetse draaischijftelefoons, videorecorders met toplader, beeldbuis televisies en vrouwen die nog niet onder de tatoeages en andere lichaamsverbouwingen zitten) bevat, zich lekker wegkijkt (duurt ook maar precies 75 minuten), aardig wat bloot (borsten en kontjes en vooral tijdens de douchescene na het basketballen van de meiden tijdens school) bevat van jonge naturelle meiden (zo is hoofdrolspeelster Michelle Michaels in de rol van Trish, al in de tweede minuut topless te bewonderen als ze zich gaat aankleden) en weet zeker ook te vermaken vanwege een aantal leuke moorden (o.a. zijn de ogen van een pizzabezorger eruit geboord) door de moordenaar met zijn drilboor, die soms ook aardig in beeld werden gebracht.

Het verhaal zit ook luchtig in elkaar en bevat soms ook wat leuke overgangen en droge humor, zoals het moment dat de pizzabezorger bij het huis van Trish aanbelt en daar iemand roept vanuit de nog gesloten deur "What's the damage ?" (oftewel "Wat kost het") en er dan droog geantwoord wordt "Six, so far" en dat wordt natuurlijk gezegd door de moordenaar i.p.v. de pizzabezorger Ook moest ik glimlachen toen Valerie even naar buiten moest (vanwege de vuilnis) en de jongere zus Courtney dan snel naar boven rent en opzoek gaat in de kamer van Valerie naar het tijdschrift "PlayGirl" (op de cover stond Sylvester Stallone). Nadat ze het tijdschrift vindt onder het matras, gaat ze deze stiekem lezen op haar kamer (best een herkenbare situatie ). Valerie heeft dat natuurlijk allang door, omdat Courtney aangeeft dat ze huiswerk biologie zit te doen en dat niet bepaald geloofwaardig is vanwege het weekend, en roept dan tegen haar "Do me a favor and don't tear out the centerfold this time", waarna Courtney zachtjes zegt "Oh shit" en dus de "centerfold" eruit ligt.

Het einde was best onnozel (zeker als de moordenaar op de grond gaat liggen in de woonkamer en zich min of meer verstopt/verbergt onder een deken/doek), maar ook best leuk en hard (o.a. wordt er een hand afgehakt van de moordenaar, die uiteindelijk gedood wordt door Valerie en Trish). De cast bestaat uit dertien in een dozijn acteurs en schreeuwerige actrices die eigenlijk allemaal niet kunnen acteren, maar er zaten wel een tweetal zeer mooie vrouwen bij in de vorm van Robin Stille (in de rol van Valerie) en de rondborstige donkere Andree Honore (in de rol van Jackie). Zij zijn helaas wel de enige twee meiden die in dit verhaal niet bloot zijn te bewonderen, want voor Michelle Michaels (in de rol van Trish), Debra De Liso (in de rol van Kim) en Gina Smika Hunter (in de rol van Diane) is dat wel het geval, maar dat had ik dus liever andersom gezien.

Hoewel dit natuurlijk geen hoogstaande of bijzondere Horror film was (ben je waarschijnlijk ook weer zo vergeten) en dat ook gelijk al te zien is op de filmposter (het zou overigens een mooie reclameposter zijn voor bouwmarkten zoals "Gamma" en "Karwei", met als slogan erop "Het is weer de maand voor extra gaten bij de vrouw of vriendin ?" ), is dit wel een sfeervolle, leuke en zeker ook een vermakelijke (o.a. vanwege het vele bloot) jaren 80 (toen nog veel films werden gemaakt voor de video verkoop en huur) pulp Horror film om eens gezien te hebben.

avatar van mrklm
Een horrorfilm over een aantal tienermeisjes dat een pyamaparty organiseert, met een scenario geschreven door een vrouw en een vrouwelijke regisseur. Beide dames schijnen licht feministische trekjes te hebben en dus is het volstrekt logisch dat de tienermeisjes tijdens het douchen vertellen over hun plannen voor het weekend, terwijl de camera de naakte lichamen in close-up filmt, beginnend met de rug, dan pannend naar het achterwerk. En precies volgens de aanwijzingen van regisseur Amy Jones draait de dame in kwestie zich uiteindelijk nog eventjes om voor een titty-shot.

Er loopt overigens iemand rond die een hoopje tieners afslacht met behulp van een boormachine. Een echte flutfilm waar, behoudens de eerder genoemde observaties, werkelijk geen goed woord over valt te zeggen. Ironisch genoeg ronduit slaapverwekkend.

avatar van wibro
Dat horrorfilms vaak moeilijk te beoordelen zijn bewijst ook deze film. Qua acteren was het flut, de dames zagen er te opgemaakt uit met uitzondering van Courtney misschien. Het mooiste waren de dames toen ze aan het douchen waren. En dan het verhaal, dat is natuurlijk ook niet erg bijzonder. Dit soort slasherfilms hebben we al tig keer eerder gezien en uiteraard beter. Dat deze jaren tachtig pulp van mij ondanks de door mij genoemde minpunten toch een ruime voldoende krijgt is omdat ik mij gewoon prima geamuseerd heb. Soms was het echt lachen geblazen. Beste scènes vond ik die van de pizzaboy en die dame in de koelkast. Positief vond ik ook dat de spanning best wel goed werd ingeleid door de Goblin achtige score.
Nogmaals, om van deze horror slasher te kunnen genieten, moet je je verstand gewoon op nul zetten en je gewoon overgeven aan het jaren tachtig sfeertje van deze tot voor kort voor mij totaal onbekende horrorfilm.