Walk on the Wild Side (1962)

geregisseerd door Edward Dmytryk
met Laurence Harvey, Jane Fonda en Barbara Stanwyck

De berooide Dove is vanuit Texas op weg naar New Orleans om daar te zoeken naar zijn vriendin Hallie, die drie jaar eerder spoorloos verdween. Onderweg komt hij de jonge Kitty tegen. Kitty is weggelopen uit een opvoedingsinrichting. Samen gaan ze verder. Dove vindt onderdak en werk bij Teresina, die aan de rand van de stad een café annex benzinepomp heeft. Via oproepen in de krant hoopt Dove te weten te komen waar zijn vriendin Hallie zit.

Aardige verfilming door Edward Dmytryk van Nelson Algren’s dramatische verhaal over de wanhopige zoektocht van een jonge man naar zijn geliefde, die –zonder dat hij dat weet– in een bordeel terechtgekomen is. De film vertelt een boeiend verhaal en ook de sterke cast met sterren als Capucine en Anne Baxter levert solide acteerwerk af. Het dramatisch einde is niet zo zeer voorspelbaar, maar inmiddels ruim bekend omdat het in meerdere films voorkomt.
Opvallend hoe fruitig Anne Baxter er nog uitziet op haar 40e.

avatar van Biosguru
De film heeft het landerige, intellectuele, existentiele en artistieke van een Nouvelle Vague film, helaas ook het tempo. Een van de eerste Amerikaanse Hollywood producties waar, zij het "gecodeerd" een lesbische relatie te zien is.

Ik kon niet zoveel met het verwende "objet du désir" Capucine. Ondanks aardige rollen van Stanwyck en Fonda wist het met niet te boeien. Mischien als je een groot Nouvelle Vague fan bent. Dan heb je een van de eerste Amerikaanse films te pakken die duidelijk beinvloed is. Nog ver voor er sprake is van New Hollywood.