Toute une Nuit (1982)

Alternatieve titel: All Night Long

Frankrijk / België

geregisseerd door Chantal Akerman
met Frank Aendenboom, Natalia Akerman en Paul Allio

Nacht. Een deur zwaait open. Een vrouw werpt zich in de armen van een man: ze heeft haar schoenen in de hand. Een café. Een man kijkt naar een vrouw; hij staat op, zij ook. Liefde op het eerste gezicht. Ze storten zich in elkaars armen en verliezen zich in een dans. Een telefoon gaat over, een man komt aangehold, buiten adem. Slijpmuziek klinkt door de koortsige nacht. Een meisje trekt een meisje tegen zich aan. Een vrouw smijt een deur open, stormt een trap op. Een man grijpt een vrouw vast. Verzet. Twee mannen gaan uit elkaar. Een hevig geëmotioneerde vrouw laat zich in een taxi vallen. In een stad, op een hete, tumultueuze zomernacht, laten mannen, vrouwen, kinderen, gegrepen door begeerte, tot alles in staat, zich meeslepen door hun uitzinnig gevoel, soms tot de verdwazing toe. Zolang de nacht duurt. Toute une nuit: een film over de nacht, de nacht zoals mensen in Brussel die op vele uiteenlopende manieren beleven.

avatar van xgogax
Goede film van Akerman , maar de soundtrack maakt deze film nog meer memorabel !

Gérard Berliner : L'amore perdonerà - YouTube