The Sandlot (1993)

Alternatieve titel: The Sandlot Kids

Komedie / Familie

geregisseerd door David Mickey Evans
met Tom Guiry, Mike Vitar en Denis Leary

Scotty Smalls verhuist met zijn moeder en stiefvader naar een nieuwe buurt en wil daar meteen leren honkballen. De plaatselijk honkbalster Rodriguez neemt Scotty onder zijn hoede en in een mum van tijd is hij lid van het plaatselijke clubje. Het groepje beperkt zich echter niet alleen tot honkballen, er wordt namelijk ook allerhande kattenkwaad uitgehaald.

redelijk honkbalfilmpje voor op een regenachtige zondagmiddag.
2.5* de film is nu uitgebracht op dvd 14.95 bij o.a F.R.S

Heerlijke feelgood movie

Vond 't nog leuk ook.

Heette dit niet The Sandlot KIDS?

ja ik dacht ook dat hij the sandlot kids heette, maar hoe ik daar aan kwam weet ik niet meer.

avatar van Hannibal
Also Known As:
The Sandlot Kids

avatar van nickvanzutphen
goede jeugdfilm vind ik nog steeds

erg leuke film, die ook nog eens erg goed is. de film doet mij een beetje aan Stand Bye Me denken.

leuke film, absoluut

avatar van matthijs_013
savi_7 schreef:

Juist wanhopig nageaapt van Stand By Me. Maar ik vond deze erg overdreven overal, met een irritant perfect einde waarin alles goedkomt . En was het de bedoeling dat die hond echt leek? Niet echt gelukt

avatar van thomzi50
tv: zaterdag 5 juni 2004 (RTL 5)

Ja hoor, toen heb ik deze film gezien. Op een bijzonder saaie zaterdag, 's middags, en ik dacht ik begin maar 'ns, en het was nog best oké.

avatar van weaselweasel
Mijn lievelingsfilm, als kind.
Zeker 5 keer gezien vroeger, en ik was er helemaal weg van.

Ik zal 'm niet opnieuw kijken, want hij kan natuurlijk alleen maar tegenvallen, al die jaren later

avatar van DeCol
Haha, het was ook een van mijn lievelingsfilms vroeger. Vond hem altijd geweldig en ik denk dat ik hem vandaag de dag nog wel eens kan kijken.

avatar van White Trash
Vond deze erg leuk vroeger meedre keren gekeken toen!!

avatar van Die Hard,Willis
Een halfje erbij. Heerlijke feelgood movie!

avatar van Phantasm
Leuke jeugdfilm, heb deze vroeger volgens mij ook als een keer gezien.

avatar van Baggerman
matthijs_013 schreef:
En was het de bedoeling dat die hond echt leek? Niet echt gelukt

Volgens mij niet! Het verhaal wordt vanuit de ogen van de kinderen verteld en de hond en buurman lijken (op dat moment in de film) in de ogen van die kinderen supergrotesk!

Best een leuke jeugdfilm. Met James Earl Jones maarliefst!

Wat me is bijgebleven waren de komische capriolen die de kids uithalen om de gesigneerde bal weer terug te krijgen vanaf het erf van de 'enge' buurman!

avatar van the pope
Was vroeger altijd een van mijn lievelings films.

avatar van jumpstylemovie
stinissen schreef:
Heerlijke feelgood movie

, hij duurde wel wat lang maar wel ontzettend vermakelijk. Hoe simpel hij ook is.

avatar van Niveath
Vandaag toevallig gezien op tv. Aardige jeugdfilm met een leuk verhaaltje en eigenlijk verrassend grappige streken van die kids.

Onderhoudend en heerlijk feel-good, maar stelt voor de rest niet erg veel voor.

avatar van the new guy
Een van de klassiekers!

avatar van moviemafketel
Kwam toevallig op deze film door het ik zoek een film-topic. Even op YouTube bekeken en moet zeggen dat het een erg leuke kinderfilm is dat het ook nog goed doet bij een oude zak als ik.
Het doet je al snel aan je eigen jeugd denken waar je elke dag ging voetballen met je vrienden.
Iedereen een bijnaam geven deden wij ook altijd.

De kinderen spelen allemaal aardig overtuigend en het voelt ook echt als een vriendengroep aan. Het heeft ook iets van een sprookje, aangezien er haast geen volwassene in voorkomt en het lijkt dat de kinderen de hele dag weg kunnen blijven, zonder dat ze gemist worden. Geeft het een soort magisch laagje. Ook de lieve hond die in de ogen van de kinderen wordt gezien als een grommend monster dat kinderen verslind is leuk gedaan. De fantasie van kinderen wordt zo leuk vertaald. En dan alle "slimme" trucjes om hun bal terug te krijgen. Je moet er maar opkomen (die 3 stofzuigers haha).

Zwembad-scene met de mooie badmeesteres is ook wel classic te noemen. dat stukje had ik toevallig ook al wel eens gezien vroeger, maar kon het niet meer plaatsen.

Film kabbelt lekker voort en eindigt net op tijd om niet saai of te herhalend te worden.
Dat dikke mannetje heeft ook een grappige kop. Ik vond het een prettige film die je weer een beetje aan je eigen jeugd doet denken. 3 sterren.

avatar van rep_robert
Zelf ben ik via Nicolas Rico en het Coming of Age topic gekomen bij the Sandlot. Ondanks dat ik totaal niet van honkbal houd valt de film prima te pruimen. Het gemoedelijke, zomerse sfeertje is heerlijk. Die lekkere stereotypes doen het ook goed in films, ook die lekkere overdreven situaties met bijvoorbeeld "The Beast" zijn van die jeugddingen waar ik altijd wel van kan genieten.
Verder een paar bekende koppies die ik eerder heb gezien en Allen die een stuk ouder is dan andere films die ik met haar heb gezien.
Alleen jammer dat niet alle jongetjes evenveel aandacht krijgen, waardoor ik niet met iedereen een band kon hebben.

Prima vrienden/coming of age filmpje verder.

avatar van Nicolage Rico
Graag gedaan, Moviemafketel en Rep.

Jammer van de matige beoordelingen. Maar dit is ook gewoon een lekker tussendoortje.

avatar van Decec
Een goede voor de jeugdfilm...
Leuk verhaal...
Leuke sport voor de honkbal jeugd...
Prima jeugd acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Het is moeite waard voor de jeugdfilm...

avatar van Nicolage Rico
Herzien, of eigenlijk eindelijk in zijn geheel gezien.

Tijdens het kijken van the Sandlot proef je de eindeloze zomers uit je jeugd, je ruikt ze en herbeleeft ze. Dat is toch wel de grootste kracht van deze film.

Verder verzorgd - het concept met "het beest" is goed uitgewerkt, leuke personages (Brillie en Vetklep) - al zie je ze soms geforceerd acteren (het blijven kinders), de voice-over werkt uitstekend bij dit soort films en de film bevat prima scènes, waarvan de badvrouw-scène nog wel het meest uit het oog springt.

Jammer dat David M. Evans later bedroevende films heeft gemaakt, kijkende naar the Sandlot kan hij het blijkbaar wel.

Een film die ik ieder kind aan zal raden, maar voor volwassenen is-ie ook prima te pruimen.

Vooral goed in zijn genre, vandaar een kleine 3,5*

Goeie film over een jongen die net verhuisd is, en vrienden wordt met een groepje jongens die honkballen op het veldje in de buurt. De film heeft veel raakvlakken met Stand By Me, maar dat niveau wordt niet gehaald. Vooral omdat het dramatisch gezien een stuk lichter is, en in vergelijking het acteerwerk net wat minder. Maar verder zeker een onderhoudende coming-of-age film met een fijn nostalgisch sfeertje.

avatar van Marvinleeaday
Luchtige, grappige feelgood film die doet terugdenken aan de tijd dat het leven niet verder ging dan je eigen buurt.

avatar van Thomas83
Na vergelijkingen met Stand By Me had ik toch op een wat minder duidelijk op kinderen gerichte film gehoopt. Die film is een heel stuk minder braaf dan deze. Ook deze film heeft een leuke verzameling bovengemiddeld leuke jonge acteurs, maar waar het continue gebekvecht binnen de vriendengroep daar vermakelijk grof is blijft dat in The Sandlot toch behoorlijk onschuldig. De kindacteurs (net iets teveel om allemaal een indruk te maken) zijn ook hier erg leuk omdat er lekker karaktervolle jonge kindacteurs als Leopardi en Renna tussen zitten, maar echt acteren hoeven ze niet. Een rauw en dramatisch randje ontbreekt volkomen eigenlijk. Misschien ook wel beter met zo'n vervelende hoofdpersoon. Dan wel weer prettig hoe relaxed en klein de film blijft. Een typische sportfilmopbouw wordt vermeden.

Verder is er op de leuke fantasievolle kinderlijke blik waardoor de film wordt bekeken na niets origineel aan de film. Er is duidelijk afgekeken bij Stand By Me, in de wat zoete toon en passie voor basketbal zou je misschien ook nog wat van Field of Dreams in de film kunnen zien en de af en toe gebruikte voice-over deed me denken aan die in The Wonder Years. Toch is dat helemaal geen slechte mix, en wat de film ook echt goed doet is inspelen op gevoelens van nostalgie. De sfeer en toon is typisch Amerikaans eigenlijk, maar je hoeft geen Amerikaan te zijn om veel in de film te herkennen uit je eigen jeugd. Het buiten spelen op zomeravonden in de vakantie, de vertrouwdheid van de buurt, de streken die de kinderen samen uithalen, het wordt allemaal op een magische manier neergezet. Vooral in die 4th of July-scène slaat de film wat betreft die speciale sfeer en toon de spijker op zijn kop. 3.0*.

avatar van missl
Als kind heel vaak gekeken en wat een heerlijke film over een stel boefjes.

avatar van Filmkriebel
Baseball en het beest

Nostalgische film over een groepje jongeren die de tijd van hun leven hebben, en nog simpel en onschuldig naar de wereld rondom hen kijken. Dat mis je toch als je volwassen bent . Doet door de jeugdherinneringen, de mooie zomers van de sixties en de jongerenvriendschappen veel aan Stand by Me denken. De band tussen de kinderen komt niet zo sterk over als in Reiners film, want hier wordt teveel tijd besteed aan het hele gedoe met die hond en te weinig aan de band tussen de jongeren onderling. De humor daarentegen is wel flink aanwezig en het zijn de niet-baseball gerelateerde fratsen die nog het leukst zijn bvb Squint die zich laat reanimeren door de rondborstige badmeesteres en de pruimtabak scène op de kermis. . Als baseball-film is het niet zo spectaculair maar het zal kinderen wel even stil houden..

avatar van Chainsaw
Cujo en Stand By Me in de blender met The Little Rascals: The Sandlot (ook wel bekend als The Sandlot Kids) is een persoonlijk jeugdsentiment, deze videoband ging vroeger geregeld mee naar huis vanuit de videotheek. Maar zelfs na een herziening blijft deze amusante familiefilm nog overeind staan. Zomerse film met typisch jaren 60 sfeertje over een hoop jonge wijsneuzen. De film gaat voor 95% over honkbal, maar zelfs als je niets met die sport hebt kun je je prima vermaken. Hoofdpersonen Guiry en Vitar zijn erg sympathiek en de overige kids spelen geinige kleurrijke typetjes, met name Renna en Leopardi, die twee jaar later samen in The Big Green zaten. Dat was ook al zo'n jeugdsportfilm, maar ging dan over voetbal.

3,5 sterren.