The Road to El Dorado (2000)

Animatie / Familie

geregisseerd door Bibo Bergeron, Will Finn, Don Paul en David Silverman
met de stemmen van Kevin Kline, Kenneth Branagh en Rosie Perez

Twee oplichters krijgen per toeval de kaart in handen naar de befaamde stad van goud: El Dorado. Ze gaan als verstekelingen aan boord van een schip, en komen na een lange zoektocht in El Dorado terecht. Daar worden ze als goden onthaald.

avatar van Metalfist
We're both in barrels. That's the extent of my knowledge

Een tijd geleden kwam ik een afbeelding tegen met Tulio en Miguel uit deze film en Thor en Loki uit The Avengers. De afbeelding van Tulio en Miguel bevatte de tekst 'What if we become Gods?' wat een duidelijke knipoog was naar het Godendom van de twee personages uit The Avengers. De gelijkenis is inderdaad vrij duidelijk en ik was dan ook geïntrigeerd geraakt naar deze film. Een paar weken geleden toevallig op VHS gevonden en toen maar meegenomen.

Ik had wel totaal geen idee waarover de film nu eigenlijk ging maar ik verwachtte een amusante tekenfilm in de lijn van de handvol Road to ... films waar Bob Hope en Bing Crosby in de jaren '40 furore mee maakte. En dat is dan ook hetgeen je te zien krijgt want The Road to El Dorado zou zomaar een geanimeerde sequel kunnen zijn. Als leuke easter egg zijn er op een bepaald moment de profielen van Hope en Crosby zelfs even te zien maar dat terzijde. Op zich is het dan ook een erg vermakelijke film geworden en ik verbaas me dan ook eerlijk gezegd over de lage score. Niet alleen hier maar gewoonweg in het algemeen want de film was ook een flop aan de box office (is ook de enige Dreamworks film tot nu toe die geen winst heeft gemaakt) waardoor eventuele vervolgen voorgoed de kast in vlogen. Onterecht eigenlijk want Dreamworks weet er weer een amusante film van te maken. Het zijn dan ook voornamelijk de dialogen tussen Julio en Miguel die vaak erg leuk zijn. Voor mij is dat dan ook de drijvende kracht achter de film maar dat kan misschien ook wel zijn omdat ik wel wat een zwak heb voor dit soort komische films over oplichters. In ieder geval erg vermakelijk.

Qua animatie is dit jammer genoeg iets minder dan ik had gehoopt. Nu ben ik een fan van de oude tekenstijl, liefst zonder teveel CGI, maar ik wist dat ik daar met Dreamworks hoogstwaarschijnlijk met op mijn kin kon kloppen. Nu viel dat in het eerste opzicht erg goed mee maar dan besluit men om er ineens spuuglelijke CGI tussen te smijten (onder andere in de stormen op zee) waardoor er zich een enorme stijlbreuk voordoet. Bij dit soort films kun je vaak ook niet aan talloze muzikale intermezzo's onderuit. Ik vind dat niet altijd erg maar de nummers zijn hier toch niet allemaal even goed geslaagd. Zeker als je bekijkt dat dit van hetzelfde team afkomstig is als degenen die ons de muziek van onder andere The Lion King hebben gegeven. Degelijke stemmencast ook met Kenneth Brannagh (die dan ook nog eens Thor regisseerde, de eerste film waar Thor en Loki in voorkwamen) en Kevin Kline als Miguel en Tulio.

Op het eerste zicht een kinderfilm (dat is dan ook meestal het doelpubliek) maar er zitten genoeg volwassenen elementen in om de oudere kijker ook te boeien. Tulio en Miguel zijn heerlijk droge personages en de animatie kan er op zich mee door. Alleen jammer van de overduidelijke en bij wijlen misplaatste CGI.

avatar van baspls
Vermakelijke film. Wel met vreselijke liedjes en matige animatie. En dan die vervloekte CGI erin. Ik hou meer van echt traditionele animatie. Het tekenen is niets mis mee, allemaal nog mooi met de handgetekend maar die tekenstijl is een beetje vreemd. Jeffrey Katzenberg met zijn raare iedeën. en dan vind ie het raar dat Roy Disney en Ron Miller zijn films niet willen maken. Redelijk maar voldoende.

avatar van Ted Kerkjes
Ik vond het wel een leuke film. (Ik heb de Nederlandstalige versie op video, dus ik ken alleen maar die versie) Ik vond de grappen wel geinig, ze waren wel droog, maar dat is ook wel leuk.
De liedjes vond ik best wel bar slecht. De teksten van de vertalingen (Koen van Dijk) vond ik wel goed, maar ze pasten niet goed in de film.
De stemmen pasten perfect bij de karakters, het verhaal vond ik ook goed, goede badguy (Arnold Gelderman) en tja... dat was het zo'n beetje.
Het enige echte minpuntje was de afgrijselijke muziek van het zogenaamde 'sterrenduo' Elthon John en Tim Rice.

avatar van Pepino
film_kaza schreef:

Wel grappig als ik de berichten lees. Bvb:
- niet zulke goeie animatie, maar leuk verhaal.

Inderdaad grappige, vreemde reacties.
Hoe kan je de animatie binnen deze film nou niet goed vinden?! Het haalt beslist het niveau van een doorsnee Disneyfilm. Als je de animatie van deze prent minder vindt, kan je sowieso bij elke tekenfilm op dat vlak de neus ophalen.

avatar van alexspyforever
Dit is een tekenfilm die beter wordt als je hem meerdere keren bekijkt. Het is natuurlijk niet nieuw, 2 sympathieke boeven die uit zijn op goud, maar na verloop van tijd dan toch inzien dat dit niet het enige is wat belangrijk is in het leven. Heb ontzettende genoten van deze film, ik kan eigenlijk niets bedenken dat ik niet leuk vond.

avatar van Rico120
een leuk bedachte film
deze film zit echt goed in elkaar
de liedjes was van een bekende artiest alleen ik ben zijn naam kwijt

Ted Kerkjes schreef:
Elthon John.
dank je

HAL 9000
Lelijke animatie gecombineerd met slechte 3d effecten en vreemd misplaatste liedjes.
Een flinke stap terug wanneer je het vergelijkt met The prince of Egypt