Annie (1982)

Muziek / Familie

geregisseerd door John Huston
met Aileen Quinn, Albert Finney en Carol Burnett

Het is december '33. New York City maakt net zoals zovele andere steden over de gehele wereld een zware depressie mee. De traditionele kerststemming is ver te zoeken nu de mensen te kampen hebben met zware financiële en emotionele moeilijkheden. Eén meisje heeft de moed echter nog niet opgegeven. Het weeskindje Annie barst nog steeds van optimisme en zit vol dromen. Annie werd ooit aan de voordeur van het weeshuis achtergelaten. De enige herinnering aan haar ouders is een deel van een zilveren medaillon en een briefje waarin haar ouders beloven dat ze haar ooit terug zullen ophalen. Annie geloof sterk in die belofte en maakt intussen het beste van haar leven. Miss Hannigan heeft de leiding over het weeshuis en ze maakt het Annie en de andere kinderen niet gemakkelijk. Annie besluit daarom zelf op zoek te gaan naar haar ouders en ze vlucht weg.

avatar van Denise88
Ik vond hem vroeger toen ik klein was toch een stuk interessanter als nu haha. Maaar opzich wel weer leuk om terug te zien! Musical filmpies blijven toch gezellig, altijd!

4.0

avatar van Vinokourov
Wauw wat veel stemmen heeft deze film in vergelijking met het aantal stemmen op Imdb. Normaliter ligt bij niet-Nederlandse films de verhouding # MM-votes - # Imdb-votes rond de 1 op 50 tot 1 op 70 met zeldzame uitschieters van meer dan 1 op 100. Hier is de verhouding bijna 1 op 14 . Waarschijnlijk heeft iedereen Annie als klein kind (te) vaak gezien? Het is eigenlijk een en al zoetsappigheid en het is ook helemaal niet stoer om als man nog een voldoende te geven aan een film als deze, maar soit!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vinokourov schreef:

Dat komt doordat Annie in Nederland buitengewoon succesvol was. Relatief veel succesvoller dan in de VS, waar de film het niet meer dan redelijk deed.

Gevolg is waarschijnlijk dat de film hier relatief vaker op TV komt en min of meer tot het vaste kerstrepetoire op TV hoort, in de VS veel minder.

avatar van Erick1985
Briljante film. Jeugdsentiment all over. Kan deze film wel dromen.

Carol Burnett vind ik fantastisch!!! Zeker met het nummer Little Girls. Kon het ook niet laten om de soundtrack te kopen. Hartstikke leuke film!

avatar van movie acteurs
Deze film is een zeer grote marteling. In deze film vond ik de kinderen zeer irritant en zij acteerden slecht en die Annie is gewoon een roodharig monster. Gewoon een Irritante musical.

avatar van borasi
Als kind op een verjaardagsfuif in de bios met de mond wagenwijd open gekeken. Na een aantal malen de film als volwassene gezien te hebben, valt de film ineens tegen. Al valt mij op dat er vele films uit de jaren '80 zijn met, naar mijn idee, te lage ratings.

avatar van benthe
Hij blijft heerlijk

Mooi, mooier, mooist.

Één van de beter musicals. Prachtige liedjes; lief, schattig meisje en een interessant, onroerend plot maken deze film ten top.

avatar van Fran
Ik vind dit nog steeds een heerlijke musical. Wat heerlijk om te zien dat dat arme weeskindje zo'n fantastisch huis krijgt. Een heel klasiek verhaal maar het is huilen en meeleven geblazen. Annie wordt natuurlijk ook onweerstaanbaar neergezet met die grote zielige kijkers. Eens per jaar blijven we deze film kijken want hij verveelt nooit. En lekker meeblerren met "The sun will come out, tomorrow". Ja, geweldige klassieker.

avatar van Fran
movie acteurs schreef:

Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat iemand die de Terminator films, Predator en The Godfather in zijn top 10 heeft staan Annie een martelgang kan vinden.

avatar van Boenga
Beste wel leuk. Geen Sound Of Music, maar toch best wel leuk - al moet ik toegeven dat het tweede uur (bij Warbucks) een stuk minder goed (lees: naar de saaie kant) is dan het eerste deel van de film.

Zeer irritant: de teksten van de liedjes worden niet ondertiteld, terwijl ze nochtans de helft van de film omvatten, én uiteindelijk toch heel relevant zijn. Mijn twee jonge huisgenoten van 9 en 10, wiens talenkennis zich voorlopig tot het Nederlands beperkt, konden daar niet mee lachen.

avatar van movie acteurs
Fran schreef:

Nee hoor, want ook al had ik Sound of Music in mijn top 10 dan had ik dit alsnog beschouwd als een martelgang.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het verhaal heeft wel wat weg van Oliver Twist, al is Annie toch een pak minder creatief geweest bij het schrijven van het verhaal. Als kind was dit wel een leuke film, maar ik moet toch vaststellen dat dit een vrij drukke film is. Veel kitch en overacting wat Annie als film geen goed doet. De liedjes vallen soms nogal mee, al is de kwaliteit toch ook wisselend. Tomorrow blijft een klassieker, al is dat ondertussen ook al deels een parodie van zichzelf geworden. Iets meer variatie in humor, drama en rustige momenten had wel gemogen.

avatar van K. V.
Kerst begint er aan te komen en eens deze hartverwarmende film bekeken. Het verhaal is niet bijster verrassend, maar dat verwacht je ook niet bij dit soort films. De film moet het hebben van de muziek. Lang niet alle liedjes zijn even goed, maar één liedje springt er met kop en schouders boven uit: Tomorrow.
Voor de rest mochten bepaalde scènes misschien wat ingekort worden (bv in die bios).
Het is geen Sound of Music, maar al bij al een leuke musical.

avatar van ladybug
Als kind zou ik deze film toendertijd 5 sterren hebben gegeven. Inmiddels ouder en wijzer geworden (;) en daarom geef ik nou 3 sterren. De sfeer van de film is er nog wel,
maar jee wat wordt er slecht geacteerd. Vooral 'Annie doet het niet goed' .(understatement)
Je ziet haar gewoon denken: 'en nu moet ik dit zeggen, nu moet ik dit doen en zoveel stappen naar rechts zetten en dan weer naar links' etc. Heel vervelend om naar te kijken.
De volwassen personages spelen wel redelijk.
Het verhaal is leuk en hartverwarmend.

avatar van Ste*
Tja, je moet er van houden. Kan me goed voorstellen dat mensen niks kunnen met een hoop lege liedjes en dans en een zo goed als ontbrekend verhaal.

Zelf vind ik het tot op zekere hoogte best leuk, maar erg enthousiast ben ik verder niet; simpelweg omdat het gewoon een half uur te lang doorgaat. Of eigenlijk; er had een boel uitgekund, en je had een kortere, beter behapbare, film.

Annie (Aileen Quinn) is erg getalenteerd, en eigenlijk alle scenes met haar zijn prima kijkbaar, maar na anderhalf uur had ik er schoon genoeg van, dus hoger dan een schamele 3* wordt het niet.

avatar van Ebenezer Scrooge
Amusante musical met een goede choreografie en aardige liedjes, hoewel ik liever de Jay Z-versie hoor van 'It's a Hard Knock Life'.
Met name de eerste helft van de film in het weeshuis en de scenes met Carol Burnett, de heerseres van het weeshuis, drankorgel Miss Hannigan zijn hilarisch..

Grace: What about this child?
Miss Hannigan: Annie?... Oh, you don't want Annie.
Grace: Why not?
Miss Hannigan: Because... Because she's a drunk!

Op een gegeven moment begint Annie me wel een beetje te irriteren, die roodharige Shirley Temple met haar bijdehante opmerkingen. Zeg nu zelf, zo'n brutale snotaap als Annie hoort toch gewoon in een weeshuis te zitten? Of in de gevangenis desnoods, op water en brood..

Tomorrow, tommorow,
I love ya, tomorrow.
You're always a daayy a-waaayy!!

Blegh!

avatar van alexspyforever
Dit blijft een een heel leuke musical en klassieker. Verhaal is niet ingewikkeld, maar dit is een familiefilm ik vind niet dat je daar een complex verhaal bij moet verwachten. Het sterkste punt zijn de liedjes en die vind ik allemaal geslaagd. Erg sterke prestatie van de actrice die Miss Hannigan speelt.

avatar van MovieMind
Annie..
The sun'll come out tomorrow....wie kent het niet?
Over musical klassiekers gesproken, dit is er toch wel één.
Een leuke familiefilm die je gerust eens gezien mag hebben.

Ik krijg er geen genoegen van deze klassieker!

avatar van love_xxx
Ik heb deze film jaren geleden, letterlijk honderden keren bekeken, kan hem wel dromen.

In het algemeen is hij zelfs nog niet zo slecht.

avatar van Rico120
het blijft een mooie film

avatar van arno74
Leuke herkijk. Het acteerwerk van de volwassenen kon wel wat beter en is af en toe wel behoorlijk kinderlijk, de kinderen doen het stukken beter. Het is geen volmaakte film, hier en daar had men de scenes wel over mogen schieten om tot een beter resultaat te komen, maar niettemin mag het resultaat als feelgood familiefilm er wel wezen. Er zitten ook indrukwekkende scenes in die je binnen dit genre niet zou verwachten, zoals de afsluiter op de hefbrug, en ook de vele liedjes zijn behoorlijk geslaagd. 3,5*.

avatar van mjk87
Heel matig. Enkele leuke liedjes, maar verder een weinig bijzondere musical waarin vooral door sommigen heel matig en vooral theatraal wordt geacteerd. Zodanig dat de film altijd nep bleef en mij nergens wist te grijpen, ondanks een leuke Annie en prima Finney. 1,5*.