• 8.254.702 stemmen

Geregisseerd door: Claude Chabrol

Met onder meer: Jean Poiret, Jean-Claude Tramont en Bernadette Lafont

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Inspecteur Lavardin

In een stadje in Noord-Frankrijk wordt de schrijver Raoul Mons vermoord op het strand gevonden. Inspecteur Lavardin wordt te hulp geroepen. Tot zijn verrassing is de weduwe van Mons een vroegere geliefde van hem. Hij merkt dat niemand echt treurt om de dood van de schrijver. Lavardin speurt naar de dader en belandt in een nachtclub.

imageimage

Darbie

Op een on-Franse manier prettig droogkomisch.

Een goede Misdaad/Dramafilm...

Prima verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Inspecteur Lavardin vergeet zijn handschoen aantrekken...

Misschien oudewetse over inspecteur...

Redelijk achtergrond geluid/muziek (geen Dolby Digital aanwezig)...

Goed kwaliteit breedbeeld (geen HD aanwezig)...

Darbie

Een film uit 1986 en dan begrijp ik van Decec dat er "geen Dolby Digital en geen HD" aanwezig is.

Is dat een gemis, of is dat ergerlijk, of misschien wel positief ????

Decec

TV5 monde hebben geen HD, andere zenders vb rtl 4,5,8 hebben wel HD en DD. Er is andere soort geluid, geen Dolby dus. Franse film hebben geen HD. Er is groot verschil tussen HD en geen HD. Heb hier groot tv kan ik heel goed zien....

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Toevallig weet ik dat Darbie ook een grote TV heeft.

Maarre het gaat om de film en of die goed is (Decec is niet uit de tijd van het spelen van half vergane VHS-tapes uit de videotheek op een oververhitte videorecorder met de trackingknop op de afstandsbediening voortdurend ingedrukt?).

Darbie

Beste Decec, ik heb een supergrote tv, héle goede dvd-speler & dvd-recorder én prima digitale ontvangst voor 100 en nog wat tv-zenders over de halve wereld.

Wat ik eigenlijk met mijn vorige vraag aan jou duidelijk probeerde te maken ( en dat heeft wendyvortex goed begrepen) is... DAT HET OM DE FILM GAAT EN OF DIE GOED IS.

[En of dat HD, DD, HDB, Dolby of Dalby is, who cares ?! ]

Decec

Deze film speelt goed, maar wat Wendyvortex heeft onjuist geschreven over VHS tapes, die heb ik echter niet. En het is niet de afstandsbediening voortdurten ingedrukt, dit is onjuist.

Darbie, alsjeblieft niet meer verder vragen, want ik ben handicap, groot probleem voor de nederlandse zinsopbouw.

Geluid/ acteerwerk zijn ook belangrijk punten dan een verhaal te vertellen van deze film, deze kan ik het niet. Anders snappen users/gebruikers niet.

Einde bericht

Darbie

Beste Decec, ik zal niet meer verder vragen. Geniet van films op die manier die jij prettig vind.

Decec

Oke dank je wel En jij ook geniet van films uit Frankrijk

Darbie

Dank je wel, ga ik zeker doen.

avatar van Movsin

Movsin

Ontgoocheld over deze Chabrol. Noch het intrige noch de acts kunnen overtuigen. Jean Poiret vooral kan zijn personage nooit echt gestalte geven. Wie Chabrol als de Franse Hitchcock aanziet, zal toch moeten toegeven dat op dat vlak deze "Inspecteur Lavardin" nooit aan de master of suspense doet denken.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Herfst. Dinan (Bretagne). Routineus, plotgericht dus niet typisch voor Chabrol. Allemaal niet zo interessant visueel en inhoudelijk. Blijkbaar was het de bedoeling van Chabrol om een diepere betekenis te geven over de rol van de patriarch (die wordt vermoordt en Poiret neemt die rol over want hij is verliefd op de vrouw en beschermt haar dochter) maar ik heb dit nooit gevat. Chabrol probeerde wel degelijk naar Hitchkock te refereren meer bepaald Vertigo door het blonde haar van Lafont en een vage nevenlijn over identiteit van de biologische vader (dood en dan weer niet dood) maar ook dat was mij ook volkomen onduidelijk wat nogmaals mijn kritiek ondersteunt dat de thema's die Chabrol erin smokkelt deze keer teveel op de achtergrond zitten.

kappeuter (crew films)

Een stuk rommeliger dan voorloper Poulet au Vinaigre (1985)

Ook hier zijn de locaties goed gekozen.

Die verwende 'ogen schilderende' broer vind ik wel wat een irritant personage, net als zijn 'vriend'. Om niet te spreken van de bareigenaar... De setting van het landhuis en zijn aparte bewoners heeft iets van Agatha Christie.

Het plot neemt iets te lang de tijd om to the point te komen, maar daarna volgen de ontwikkelingen zich snel op. Toch vond ik het einde niet zo sterk. Nou ja het is geen De Palma zullen we maar zeggen.

Het verhaal boeit niet altijd even veel, maar de solide Jean Poiret en het aparte sfeertje maken veel goed. Hij speelt dit gewoon goed. Inspecteur Lavardin laat ook hier niet met zich sollen en wacht