Detour (1945)

Film noir / Roadmovie

geregisseerd door Edgar G. Ulmer
met Tom Neal, Ann Savage en Claudia Drake

Nadat zijn vriendin Sue naar de West Coast is vertrokken, besluit Al Roberts haar te volgen. Hij gaat al liftend richting het westen. Als één van de chauffeurs die hem een lift geven op mysterieuze wijze sterft besluit hij het lijk te dumpen en neemt hij diens identiteit aan, bang als hij is om van moord beschuldigd te worden als hij naar de politie gaat. Onderweg pikt hij de liftende Vera op die hem doorheeft en hem begint te chanteren. Langzamerhand raakt hij steeds verder in de moeilijkheden.

avatar van Spetie
Een leuke en vermakelijke film noir, die voorbij vliegt.

Ik vond het wel een vrij wisselvallig filmpje. Erg goede momenten worden afgewisseld met mindere. Het eerste gedeelte is vrij redelijk, maar vanaf het moment dat Anne Savage ten tonele verschijnt, wordt Detour een stuk beter en ook leuker. De beruchte telefoonmoord scene, is echt zeer goed. Er zijn natuurlijk wel wat opmerkingen over de logica ervan te plaatsen, maar ik vond het wel origineel bedacht.

Diverse plotwendingen zorgen ervoor dat het tot het einde toe vermakelijk blijft. De acteurs doen het niet onaardig. Hier en daar laten ze wel wat steekjes vallen, al komt dat soms ook door de dialogen, die ook niet altijd tot de allerbeste behoren. Vooral van Anne Savage ben ik wel gecharmeerd. Een typische femme fatale, die alleen al met haar blik voor veel dreiging weet te zorgen.

Al met al is het anno nu nog steeds een leuke film, best rauw, en ook best origineel. Hier en daar zitten er zeker wel wat schoonheidsfoutjes in en niet alles is dus even goed, maar Detour heeft ook een bepaalde charme, die ervoor zorgt dat het allemaal toch wel erg lekker wegkijkt.

avatar van Brix
mayhemblik schreef:

Iedereen die ik over deze film spreek heeft het erover wat voor een Hork die Vera wel niet is, nou vergeleken met degene die ik met mijn onnozele kop 10 terug het ja-woord gaf is die Vera een kruising tussen moeder Theresa en Ghandi met een hele goeie xtc achter de kiezen.

avatar van Insignificance
Beetje brak, maar ook een noir die het genre in z'n meest zwarte vorm belichaamt. Een protagonist in de kantlijn van de maatschappij, niet bepaald geboren voor het geluk, getekend en fatalistisch van aard. Zijn voice over jammert als een klaagzang door de film, terwijl hij ondertussen wordt gestuurd door vrouwen, twee totaal uiteenlopende types, belust op snel geld. Zeker Savage speelt een haast onwerkelijk bitse tante met haar in zuur gedoopte tong.

Met botte pech als katalysator en het slot, hij wordt gearresteerd, komt de film uiteindelijk over als een soort bekentenis van een man die zich slachtoffer voelt en zijn vrije val beschrijft. Hier en daar geeft Ulmer iets meer prijs over zijn bittere hoofdrol, met name de irritaties vallen op. Veel franje heeft het verder niet, al is het op enkele scherpzinnige opmerkingen te betrappen, maar dat geeft het op het eerste gezicht rechttoe rechtaan scenario toch wat meer cachet.

Eenvoudig maar knap gemaakte film-noir, waarbij de femme fatale nu eens op een heel bijzondere manier opduikt en zorgt voor de verrassende wendingen in het intrige.
Scherpe dialogen waarbij voornamelijk de gemoedstoestand van het hoofdpersonage nog eens wordt verteld. Het brengt het plot in stroomversnellingen die het alleen maar spannender maken.
Cinematografisch stelt het niets voor maar het blijft verwonderlijk dat zelfs 70 jaar na datum dergelijke filmpjes gretig overeind blijven.
Hoofdrolspeler Tom Neal, mij totaal onbekend en zeker geen ster in de filmwereld, vertolkt toch uitstekend de pechvogel met wroeging en twijfels allerlei, terwijl Ann Savage heel scherp en kordaat uit de hoek komt.

avatar van J. Clouseau
Deze bespreek ik dinsdagavond in ons programma Camera Obscura (Radio Scorpio), samen met D.O.A. Je kan ons ook horen op de website, en achteraf zetten we de opname van de uitzending steeds online

Film met een geslaagd doem sfeertje, zoals dat hoort bij een noir. Dat de film in 6 dagen geschoten zou zijn voor 20.000 dollar klopt niet. Uit archiefstukken is gebleken dat de film 100.000 dollar kostte en was er sprake van 3 weken shooting. Volgens Ann Savage zelf ging het om vier weken. Deze film behoort dus niet tot de allerlaagste budgettaire klasse, die eer moet aan andere gelaten worden.

Anyway heb ervan genoten. Het is wel opvallend at Savage een femme fatale vertolkt wiens verleidelijkheid beperkt blijft tot drie minuten gedurende de hele film; enkel de eerste drie minuten wanneer ze haar mond nog niet opengedaan heeft. Om niet te zeggen dat ze erg eendimensionaal is en in die zin toch voorspelbaar, wat ongewoon is voor een femme fatale.
Het is echt een film waar het fatalisme van afdruipt en waar geen ruimte is voor een spatje optimisme. Zeker een must see voor noir fans.

avatar van Dogie_Hogan
Criterion heeft zich om deze Noir ontfermd. Een Blu-ray release op 19 maart 2019.

Goeie film waarin een man al liftend zijn vriendin achterna reist. Een simpel, maar onderhoudend plot (waarbij de korte speelduur wel in het voordeel werkt). Mede door de fijne voice-over weet deze film-noir de juiste sfeer neer te zetten. Tom Neal en Ann Savage zijn niet alleen goed gecast samen, maar doen het beiden ook prima.

Magere low budget noir die na verloop van tijd eerder op de lachspieren begint te werken. Van zodra femme fatale Ann Savage ten tonele verschijnt neemt de film wat mij betreft een enorme duik. Haar bizarre overacting, het repetitieve gebekvecht met de wanhopige Al en haar uiteindelijke dood kan ik enkel omschrijven als karikaturaal en rampzalig. Ik heb geen idee hoe dit theatrale schouwspel in Godsnaam als dreigend of intimiderend kan overkomen. Het vreemde is dat ik hierdoor zowaar iets meer interesse kreeg in de film. Het is zodanig slecht, dat het weer goed wordt. Verder is het visueel niet bijster indrukwekkend. Veel scènes spelen zich af in de auto, waardoor de verplichte rear projection op den duur nogal afsteekt. Hier en daar leuke belichting, maar het biedt helaas weinig compensatie. Zoals het een echte noir betaamt zijn veel verhaalelementen behoorlijk vergezocht en lijken ze recht uit een of ander pulp fiction magazine te komen. Ook het geforceerde einde was beledigend slecht; een duidelijk voortvloeisel van de Hays Code. Ik vond dit een goedkoop prulwerkje dat enkel door de dramatische wisselwerking tussen Al en Vera enigszins de moeite waard wordt.

avatar van otherfool
Beetje rommelige start van deze Noir, met een tikkeltje overacterende Tom Neal die maar al te graag verbeten in de camera wil kijken terwijl zijn voice-over hortend en stotend het verhaal eens opstart. De storyline rond de romance met zijn vriendinnetje heeft echter weinig om het lijf, en het is wachten tot het echte verhaal start.

Dat doet het echter verrassend genoeg niet bij de lift van de mysterieuze chauffeur of de wat suffe dood van dit sujet, en net toen ik dan ook dacht dat er helemáál niks van waarde ging gebeuren, kwam Vera in beeld. En dan is het echt knallen geblazen: een verrukkelijke rol van Ann Savage als superverbeten, gewetenloze tante. Ik ben het dus niet eens met de gewaardeerde bovenbuurman; Savage is als mix van kenau en femme fatale nog enigszins de redding voor deze film.