• 8.557.767 stemmen

Genre: Film noir / Roadmovie

Geregisseerd door: Edgar G. Ulmer

Met onder meer: Tom Neal, Ann Savage en Claudia Drake

Plot Detour

"He went searching for love… but fate forced a DETOUR to revelry… violence… mystery!"

Nadat zijn vriendin Sue naar de West Coast is vertrokken, besluit Al Roberts haar te volgen. Hij gaat al liftend richting het westen. Als één van de chauffeurs die hem een lift geven op mysterieuze wijze sterft besluit hij het lijk te dumpen en neemt hij diens identiteit aan, bang als hij is om van moord beschuldigd te worden als hij naar de politie gaat. Onderweg pikt hij de liftende Vera op die hem doorheeft en hem begint te chanteren. Langzamerhand raakt hij steeds verder in de moeilijkheden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Spetie

Spetie

Een leuke en vermakelijke film noir, die voorbij vliegt.

Ik vond het wel een vrij wisselvallig filmpje. Erg goede momenten worden afgewisseld met mindere. Het eerste gedeelte is vrij redelijk, maar vanaf het moment dat Anne Savage ten tonele verschijnt, wordt Detour een stuk beter en ook leuker. De beruchte telefoonmoord scene, is echt zeer goed. Er zijn natuurlijk wel wat opmerkingen over de logica ervan te plaatsen, maar ik vond het wel origineel bedacht.

Diverse plotwendingen zorgen ervoor dat het tot het einde toe vermakelijk blijft. De acteurs doen het niet onaardig. Hier en daar laten ze wel wat steekjes vallen, al komt dat soms ook door de dialogen, die ook niet altijd tot de allerbeste behoren. Vooral van Anne Savage ben ik wel gecharmeerd. Een typische femme fatale, die alleen al met haar blik voor veel dreiging weet te zorgen.

Al met al is het anno nu nog steeds een leuke film, best rauw, en ook best origineel. Hier en daar zitten er zeker wel wat schoonheidsfoutjes in en niet alles is dus even goed, maar Detour heeft ook een bepaalde charme, die ervoor zorgt dat het allemaal toch wel erg lekker wegkijkt.

avatar van Brix

Brix

mayhemblik schreef:

Iedereen die ik over deze film spreek heeft het erover wat voor een Hork die Vera wel niet is, nou vergeleken met degene die ik met mijn onnozele kop 10 terug het ja-woord gaf is die Vera een kruising tussen moeder Theresa en Ghandi met een hele goeie xtc achter de kiezen.

avatar van Insignificance

Insignificance

Beetje brak, maar ook een noir die het genre in z'n meest zwarte vorm belichaamt. Een protagonist in de kantlijn van de maatschappij, niet bepaald geboren voor het geluk, getekend en fatalistisch van aard. Zijn voice over jammert als een klaagzang door de film, terwijl hij ondertussen wordt gestuurd door vrouwen, twee totaal uiteenlopende types, belust op snel geld. Zeker Savage speelt een haast onwerkelijk bitse tante met haar in zuur gedoopte tong.

Met botte pech als katalysator en het slot, hij wordt gearresteerd, komt de film uiteindelijk over als een soort bekentenis van een man die zich slachtoffer voelt en zijn vrije val beschrijft. Hier en daar geeft Ulmer iets meer prijs over zijn bittere hoofdrol, met name de irritaties vallen op. Veel franje heeft het verder niet, al is het op enkele scherpzinnige opmerkingen te betrappen, maar dat geeft het op het eerste gezicht rechttoe rechtaan scenario toch wat meer cachet.

avatar van Movsin

Movsin

Eenvoudig maar knap gemaakte film-noir, waarbij de femme fatale nu eens op een heel bijzondere manier opduikt en zorgt voor de verrassende wendingen in het intrige.

Scherpe dialogen waarbij voornamelijk de gemoedstoestand van het hoofdpersonage nog eens wordt verteld. Het brengt het plot in stroomversnellingen die het alleen maar spannender maken.

Cinematografisch stelt het niets voor maar het blijft verwonderlijk dat zelfs 70 jaar na datum dergelijke filmpjes gretig overeind blijven.

Hoofdrolspeler Tom Neal, mij totaal onbekend en zeker geen ster in de filmwereld, vertolkt toch uitstekend de pechvogel met wroeging en twijfels allerlei, terwijl Ann Savage heel scherp en kordaat uit de hoek komt.

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

Deze bespreek ik dinsdagavond in ons programma Camera Obscura (Radio Scorpio), samen met D.O.A. Je kan ons ook horen op de website, en achteraf zetten we de opname van de uitzending steeds online

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Film met een geslaagd doem sfeertje, zoals dat hoort bij een noir. Dat de film in 6 dagen geschoten zou zijn voor 20.000 dollar klopt niet. Uit archiefstukken is gebleken dat de film 100.000 dollar kostte en was er sprake van 3 weken shooting. Volgens Ann Savage zelf ging het om vier weken. Deze film behoort dus niet tot de allerlaagste budgettaire klasse, die eer moet aan andere gelaten worden.

Anyway heb ervan genoten. Het is wel opvallend at Savage een femme fatale vertolkt wiens verleidelijkheid beperkt blijft tot drie minuten gedurende de hele film; enkel de eerste drie minuten wanneer ze haar mond nog niet opengedaan heeft. Om niet te zeggen dat ze erg eendimensionaal is en in die zin toch voorspelbaar, wat ongewoon is voor een femme fatale.
Het is echt een film waar het fatalisme van afdruipt en waar geen ruimte is voor een spatje optimisme. Zeker een must see voor noir fans.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Criterion heeft zich om deze Noir ontfermd. Een Blu-ray release op 19 maart 2019.

scorsese

Goeie film waarin een man al liftend zijn vriendin achterna reist. Een simpel, maar onderhoudend plot (waarbij de korte speelduur wel in het voordeel werkt). Mede door de fijne voice-over weet deze film-noir de juiste sfeer neer te zetten. Tom Neal en Ann Savage zijn niet alleen goed gecast samen, maar doen het beiden ook prima.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Magere low budget noir die na verloop van tijd eerder op de lachspieren begint te werken. Van zodra femme fatale Ann Savage ten tonele verschijnt neemt de film wat mij betreft een enorme duik. Haar bizarre overacting, het repetitieve gebekvecht met de wanhopige Al en haar uiteindelijke dood kan ik enkel omschrijven als karikaturaal en rampzalig. Ik heb geen idee hoe dit theatrale schouwspel in Godsnaam als dreigend of intimiderend kan overkomen. Het vreemde is dat ik hierdoor zowaar iets meer interesse kreeg in de film. Het is zodanig slecht, dat het weer goed wordt. Verder is het visueel niet bijster indrukwekkend. Veel scènes spelen zich af in de auto, waardoor de verplichte rear projection op den duur nogal afsteekt. Hier en daar leuke belichting, maar het biedt helaas weinig compensatie. Zoals het een echte noir betaamt zijn veel verhaalelementen behoorlijk vergezocht en lijken ze recht uit een of ander pulp fiction magazine te komen. Ook het geforceerde einde was beledigend slecht; een duidelijk voortvloeisel van de Hays Code. Ik vond dit een goedkoop prulwerkje dat enkel door de dramatische wisselwerking tussen Al en Vera enigszins de moeite waard wordt.

avatar van otherfool

otherfool

Beetje rommelige start van deze Noir, met een tikkeltje overacterende Tom Neal die maar al te graag verbeten in de camera wil kijken terwijl zijn voice-over hortend en stotend het verhaal eens opstart. De storyline rond de romance met zijn vriendinnetje heeft echter weinig om het lijf, en het is wachten tot het echte verhaal start.

Dat doet het echter verrassend genoeg niet bij de lift van de mysterieuze chauffeur of de wat suffe dood van dit sujet, en net toen ik dan ook dacht dat er helemáál niks van waarde ging gebeuren, kwam Vera in beeld. En dan is het echt knallen geblazen: een verrukkelijke rol van Ann Savage als superverbeten, gewetenloze tante. Ik ben het dus niet eens met de gewaardeerde bovenbuurman; Savage is als mix van kenau en femme fatale nog enigszins de redding voor deze film.

avatar van Corran

Corran

Meest opmerkelijke aan Detour is de rol van Ann Savage, als zelfzekere, harde tante. In deze periode zie je nauwelijks films waarin de vrouw de man domineert. In 't beste geval probeert ze hem op verleidelijke wijze te manipuleren, maar het is nooit zo passief agressief als hier. Ik vond dat bitchy gedoe eigenlijk wel vermakelijk.

Enig minpuntje is dat onze lifter wel heel weinig initiatief toont. OK, hij kan zich laten intimideren door Vera, maar hij is een hele film overduidelijk onderweg naar zijn noodlot en hij krijgt ettelijke mogelijkheden om daar vanaf te stappen. Het wordt op den duur toch net wat te belachelijk dat hij maar achter haar aan blijft schuifelen, uiteindelijk verdient hij dan gewoon zijn lot.

avatar van clubsport

clubsport

aparte film noir met wat aardige momenten maar eerlijk gezegd was ik blij met de erg korte speelduur

want zo sterk vond ik het nou ook weer niet .

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20532 berichten

Veel rondom Detour is legende. De film is zeer waarschijnlijk niet in zes dagen geschoten zoals Ulmer tijdens zijn leven beweerde en ook niet voor 20.000 dollar, maar aanzienlijk meer. Nog steeds erg weinig, dat wel. En voor de B-studio Producers Release Company. Soms haalde zo'n bedrijf een distributiecontract met een grote studio binnen, maar de meeste van de films kwamen terecht op double bills van buurtbioscoopjes. Maar binnen die armoedige context wist dat bedrijf dat dit goed was. De film had meer tijd dan normaal voor de montage en er was zelfs wat promotiebudget. Soms was het driestuiverromannetje waarop die films gebaseerd waren geschreven door iemand met serieus talent. Zo iemand was Martin Goldsmith die ook het script schreef. Zeven jaar later zou een scipt dat hij medeschreef een oscarnominatie krijgen en hij schreef blijkbaar ook verhalen voor Twilight Zone. Deze film is zuiver existentialistisch en bijzonder talig met een van de fraaiste voice overs die ik in lange tijd zag. En weet zijn gebreken tot kracht te maken. Er waren zelfs al wat positieve recensies in 1945, maar de echte waardering kwam uit zowel Europa als door de Amerikaanse public domainstatus waardoor dit best vaak op de Amerikaanse TV was.

Ulmer had een Duits verleden met de beroemde experimentele film Menschen am Sontag en kende in Duitsland al veel later succesvolle regisseurs. Hij had dus contacten. Maar het lijkt alsof Ulmer bewust veelal in de kleine studios bleef, na een paar slechte ervaringen en films die niet doorgingen.

Misschien is dit soort verheven pulp noir me nog het allerliefst van allemaal.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Schitterende film. Ondanks het mager verhaal is de film meer gelaagd in sociaal commentaar (de economische depressie van WO II zit erin) met een kritiek op The American dream dat vooral visueel (donker, sober universum) het pessimisme accentueert. Het geluk is niet voor de onfortuinlijke personages weggelegd. Wanneer er dan toch een tweede kans komt, wordt die snel weer weggenomen. Met nadruk op doem en fatalisme gecreëerd door die prachtige clair obscur belichting, door de flashback vertelling (noodlot staat vast) en door het verhaal (ondergang door eenvoudigweg pech). Detour geeft je het gevoel dat er nooit een einde zal komen aan die lange donkere nacht waarin demonen ons langs alle kanten belagen.

avatar van TMP

TMP

Teleurstellende film. Het begint qua plot nog best redelijk, maar vanaf het moment dat Vera onderweg wordt opgepikt gaat het snel bergafwaarts. Sowieso is die ontmoeting een onwaarschijnlijke toevalligheid. Datzelfde geldt voor de wijze waarop Vera aan haar einde komt, doordat Al te hard aan een telefoonsnoer trekt en haar daardoor zonder dat te weten wurgt. Ronduit ongeloofwaardig. Mede door deze ongeloofwaardigheden wordt het nergens spannend of boeiend. Daarnaast is het acteerwerk van Savage veel te zwaar aangezet. Ondanks de korte speelduur voelde het nog best als een lange zit.