Quintet (1979)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Robert Altman
met Paul Newman, Vittorio Gassman en Brigitte Fossey

Als robbenjager Essex (Newman) met zijn vrouw Vivia (Fossey) terugkeert naar zijn thuisland, ontdekt hij dat er een nieuwe ijstijd is aangebroken na een nucleaire vernietiging. De overlevenden tussen het kromme staal en gebarsten beton hebben niets te doen en brengen hun tijd door met het spel uit de titel, waarbij de verliezer gedood wordt.

avatar van Freud
Zeer mooie film, er hangt een schitterende, donkere sfeer en ik weet nog net dat het scenario echt goed was, maar vraag me niet waar het nu weer over ging, want daarvoor is het te lang geleden.

Zou ik graag eens zien, maar nergens ter wereld op dvd, zover ik weet.

FisherKing
Niks van te vinden inderdaad. Zoals wel met meer Altman films.

Trouwens interessante cast met ook nog Bibi Andersson en Fernando Rey.

avatar van streeter
Het is hier in de VS soms wel eens op de Fox Movie Channel (een basic cable zender) te zien. Ik heb 'm nu op m'n TiVo staan - ik ben halverwege. Een beetje moeilijk om doorheen te komen.

streeter schreef:

Full screen?

avatar van streeter
helaas wel. weet niet hoe het gefilmd is, maar het ziet er apart uit - de buitenkant van de frame is heel wazig.

avatar van streeter
Van mijn filmmarathonthread van gisteren:

"En een pleasant surprise: Quintet stond in letterbox op mijn TiVo! Fox Movie Channel had het vorige week in OAR uitgezonden. De vorige keer dat ze het uitzonden, maanden geleden, had ik het opgenomen en was het full screen (dit is een goed teken dat een nieuwe transfer/restoratie gedaan is en dat een DVD op komst is...). Ik had de eerste helft gekeken maar toen had ik het per ongeluk laten deleten, dus nu begin ik weer vanaf het begin.... in ieder geval, een vreemde Robert Altman film - dat kan ik alvast zeggen."

Ik heb het uiteindelijk *** 1/2 gegeven. Het begon een beetje langzaam maar was een interessante thriller met veel meer aktie en explosies dan je normaal van Robert Altman verwacht.

Helaas is de 'snowvision' is irritant. Leuk misschien voor een korte film, maar niet voor twee uur.

avatar van Quentin
Hulu heeft de film in widescreen in de aanbieding.

avatar van xgogax
Een vreemde, vage maar toch interessante sci-fi 'Altman style'. Ziet er apart uit, alsof je in de glazen bol kijkt. De randjes zijn namelijk opzettelijk een beetje vervaagd (onscherp gemaakt).

avatar van xgogax
Deze film spookt nog steeds door m’n hoofd...

avatar van badfans69
Binnenkort maar eens even kijken..

avatar van wendyvortex
Aardige Robert Altman-SF die qua plot en decors een beetje doet denken aan de originele Star Trek-TV-serie.
Beetje afstandelijk en iets te weinig thrills, maar de decors en een flink aantal bekende kwaliteits-acteurs en actrices dragen bij aan het kijkplezier,
Benieuwd hoe de soft focus (snow-vision???) gedurende de volle speelduur overkomt op het grote doek...ach een aardig Altman-grapje waarschijnlijk, draagt niet veel bij, maar is ook niet echt storend.
Okay en dat het vandaag bloedjeheet was dan is zo'n nucleaire winter-film ook wel lekker verkoelend, maar misschien moet je om je echt in te leven in een diepvries gaan zitten.

Post-apocalyptische film waar ik weinig mee kon.
Over het algemeen kan ik Altman films goed waarderen, enkele uitzonderingen daargelaten. Deze film hoort dus helaas ook bij die uitzonderingen.
De decors / locaties zien er groots uit. Het oogt sfeervol.
Niet alleen het kader van het beeld is vaag (bewust gedaan), maar het verhaal is dat ook. Het kon mij maar matig boeien. Naargeestig en vol vage types.