The Holcroft Covenant (1985)

Alternatieve titel: Het Holcroft Pact

Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door John Frankenheimer
met Michael Caine, Anthony Andrews en Victoria Tennant

De architect Noel Holcroft uit New York krijgt een cryptische boodschap waarna hij belandt in een web van moord en geheimzinnigheid. Noel ontdekt dat zijn vader ten tijde van de Tweede Wereldoorlog diende voor Hitler. Zijn vader heeft hem een kapitaal nagelaten, als een soort goedmakertje en Holcroft zwerft de hele wereld af op zoek naar het fortuin. Daarbij belandt hij echter in de wereld van spionage, waar niets en niemand is wat het lijkt.

avatar van Mischa
Film begint aardig, maar het verhaal zakt al snel in. Kostte me moeite om hem uit te kijken.

avatar van thunderball
Matig werkje wat losjes is gebaseerd op het dikke pulpboek van Ludlum.

Grootste probleem is dat het verhaal zo is gesimplificeerd en op stripverhaal niveau wordt verteld dat er van de op zich slim bedachte oorspronkelijke thriller niet veel meer over blijft.
Vooral omdat ook nog eens het meest spannende plotgedeelte over de Tinamou weg gelaten is.

Caine is op zich goed en dat geldt ook voor Andrews, maar voor de rest is er niet veel possitiefs over dit mislukt project te melden.

Een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Left4Dead
koop dvd voor € 39,50 ---------> Bol.com.

Hoe durven ze het te vragen?
Gelukkig ben ik er veel goedkoper aan gekomen en ben erg benieuwd naar dit werk. Een Ludlum conspiracy over nazaten van Nazi's met John Frankenheimer al regisseur. Dat moet in mijn ogen goed gaan maar hier op MM en op IMDB krijgt de prent niet echt goede cijfers.

avatar van Zandadder
Left4Dead schreef:

Lijkt mij ook.
Het boek heb ik in de kast om nog te lezen, goed dat je hem voor minder hebt aangeschaft.

avatar van Left4Dead
lastig om deze film te beoordelen. Er zit meer in het verhaal dan er daadwerkelijk uit de film komt, dat is duidelijk. Soms was het tegen de kinderachtigheid aan, vooral het acteerwerk en de typeringen. Storend genoeg om de prent niet serieus te nemen daar waar het verhaal juist erg sterk is en zomaar waar zou kunnen zijn.

Maar het verhaal is daarentegen wel goed en je wilt weten hoe het afloopt, nieuwsgierigheid om het beestje een naam te geven.
Mwaaa, vooruit 3**. Hier had meer uitgehaald moeten worden.
Tijd voor een remake en dan sterker.