The Pallbearer (1996)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Matt Reeves
met David Schwimmer, Gwyneth Paltrow en Michael Rapaport

Tom is vijfentwintig jaar, net afgestudeerd en op zoek naar een baan als architect. Hoewel de wereld in feite aan zijn voeten ligt, wil het met die baan maar niet vlotten. Bovendien hebben zijn vrienden al lang en breed verkering en kan hij thuis - in zijn oude stapelbed - vooralsnog alleen maar mijmeren over Julie, die ene grote jeugdliefde die hij toevallig weer tegen het lijf is gelopen maar die hem - pijnlijk genoeg - in eerste instantie helemaal niet herkende. De zaken verergeren wanneer Tom door de verleidelijke moeder van een zekere Bill, blijkbaar een schoolvriend die hij zich niet kan herinneren, gevraagd wordt om op de begrafenis van haar zoon als kistdrager te komen opdraven.

Oef.

Toch apart wat er in die 12 jaar met Reeves gebeurd is. Z'n laatste drie films zijn duidelijk uitgesproken werkjes met aardige budgetten, dit is eerder een film om de rekken in een videotheek op te vullen. Ergens heeft hij dan het licht gezien, benieuwd waar dat geweest is.

Al is deze film op papier nog niet eens zo slecht. Beetje flauwe comedy die halverwege keert in een romantisch drama, maar het donkere randje dat eraan zit is best te pruimen. Scene op de begrafenis is in dat opzicht ook gewoon leuk, Reeves had meer op diezelfde toon moeten verdergaan.

Maar het is Schwimmer die deze film bijna onuitstaanbaar maakt. Eén van de slechtere acteerprestaties die ik ooit gezien heb. Z'n personage is ook wel een beetje een idioot, maar de randdebiel die hij er van maakt is amper te harden. De rest van de cast is bij voorbaat al kansloos.

Je moet al een énorme Schwimmer fan zijn om dit leuk te vinden. Het weinige potentieel om op z'n minst nog aardige genrefiller te worden, wordt door hem vakkundig de nek omgewrongen. Gelukkig is Reeves zich hierna gaan bezinnen en is hij als betere regisseur weer boven water gekomen.