Pretty Poison (1968)

Thriller

geregisseerd door Noel Black
met Anthony Perkins, Tuesday Weld en John Randolph

Dennis Pitt heeft in de gevangenis gezeten voor brandstichting en men gaat ervan uit dat hij emotioneel gestoord is. Hij ontmoet een meisje, doet zich voor als geheim agent en is verbaasd dat ze haar medewerking verleent aan een sabotagezaak waarin hij haar wil betrekken. Ze blijkt echter misschien wel gevaarlijker dan hij.

Mooie poster. Opvallend laag gemiddelde hier. Moet ik eens gaan kijken.

avatar van de grunt
Relatief onbekende "gem" die niet zijn erkenning krijgt, maar met de jaren toch een aardige cultstatus heeft opgebouwd. Schitterend scenario, mede door een zeldzame mix van ongemakkelijke, abjecte humor en compromisloze, keiharde misdaad. Anthony Perkins was nooit beter.

avatar van wendyvortex
Zo af en toe komen we nog wel eens een onontdekt juweeltje van een jaren zestig film tegen. Thriller is het niet echt helemaal, qua sfeer doet het meer denken aan "The Graduate" misschien ook door de prachtige kleuren uit die tijd.
Anthony Perkins zal altijd wel geassocieerd blijven worden met Norman Bates, maar speelt hier weer een ander, maar soortgelijk verknipt figuur. En dan ook nog een prachtige Tuesday Weld als zijn kersverse vriendinnetje.
Thriller, zwarte komedie, offbeat liefdesdrama: zou allemaal kunnen, genieten in ieder geval.

avatar van Insignificance
Beetje vreemd, maar wel lekker. Je kan er vooraf maar beter niks van weten. Eigenaardig filmpje in ieder geval dat van start gaat met Pitt, bij wie nog iets brandt in z'n verleden. Fris in z'n hoofd is hij allerminst en hij houdt er een levendige fantasie op na, als hij Sue Ann ontmoet. Een op het oog naïeve blondine, type spring in het veld, die maar al te graag mee gaat in zijn verbeelding. Met een dikke jaren zestig stempel straalt het in alles pure onschuld uit en je mag er om grinniken. Daar zit dan ook de kracht van de film, want Pitt's missie loopt volledig uit de klauw. Mist misschien een beetje gif om er écht enthousiast van te worden, maar mag er zeker zijn.

Regisseur Noel Black was niet bepaald een getalenteerde filmmaker. Voor dit debuut gebruikte hij een stuiversroman over een ontspoorde tiener, die zich aan de zijde van een al even gestoorde jongeman ontwikkelt tot een gewetenloze misdadigster. Klinkt allemaal erg spannend, maar dat is het niet.
Antony Perkins in een rol (die prima bij hem past) en Tuesday Weld proberen er nog wat van te maken, maar het verhaal is te onnozel om hen kans van slagen te geven.

Blijkbaar is het de bedoeling om deze film te beschouwen als een black comedy/thriller en niet louter thriller, lees ik her en der. Dat kan inderdaad misschien helpen om de verwachtingen omtrent deze cultfilm bij te stellen.
Spannend wordt deze film nooit, lijkt nog het meest op een bad trip, ook al gezien de duidelijke invloed van de psychedelische popcultuur in deze film. Ik denk dat ik deze film nog het meest interessant vindt als sxtiesverschijnsel. Al gebeuren er op vlak van regie en cinematografie toch wel goeie dingen.

avatar van mrklm
Komische thriller waarin ex-gedetineerde Dennis Pitt [Anthony Perkins] aan de slag gaat bij een chemisch bedrijf in het stadje Winslow. Dennis is voorwaardelijk vrijgekomen uit een psychiatrische instelling waar hij lange tijd zat omdat hij als tiener verantwoordelijk werd gehouden voor brandstichting. Wanneer hij ontdekt dat zijn nieuwe werkgever op grote schaal chemisch afval dumpt, is hij vastberaden hier iets tegen te doen. Wanneer hij de aantrekkelijke Sue Ann [Tuesday Weld] ontmoet, vertelt hij haar dat hij een geheim agent is op een speciale missie. Daarmee hoopt hij niet alleen indruk op haar te maken, maar ook haar hulp te gebruiken bij zijn missie. Sue Ann gaat helemaal op in het plan, maar de missie verloopt niet geheel volgens plan.
Perkins is hier in Psycho-mode en laat je als kijker lange tijd in het ongewisse of hij inderdaad handelt uit morele verontwaardiging of dat hij meer sinistere motieven heeft. Weld geeft uitstekend tegenspel als de iets te enthousiaste assistent in een film die op effectieve wijze komedie en thriller weet te combineren en resulteert in een verrassende, maar goed uitgewerkte twist in de finale.